برخی دستاورد های دانشگاه در سال ۱۴۰۰

گزارش اجمالی عملکرد دانشگاه در سال ۱۴۰۰

آنچه در نوشتار ملاحظه می فرمایید صرفاً ذکر برخی عناوین از عملکرد دانشگاه در سال ۱۴۰۰ شمسی است که با رویکرد فعالیت های غیرجاری و یا مقایسه ای با سال های پیشین در قالب نمودار و همراه تصویر آورده شده است. این فعالیت ها در راستای تحقق برنامه های دانشگاه  جهت ارتقأ، توسعه، پیشرفت و استاندارد سازی بوده است، بی گمان امکان جزییات فعالیت های گسترده و روز شمار دانشگاه در سال گذشته درچنین گزارشی قابل ذکر نمی باشد، لکن مرور برخی نتایج بیانگر این مطلب می باشد که در پشت هر عنوان انبوهی انرژی و کار نهفته است. لذا در همین راستا به مرور برخی از این عناوین می پردازیم:

  • راه اندازی بورس شهید رجایی برای پذیرش دانشجویان بین المللی از بین معلمین کشور های اسلامی و …. برای نخستین بار
  • امکان پذیرش دانشجو به صورت مستقل و بدون واسطه با اخذ مجوز های لازم از وزارت علوم
  • قرارگیری دانشگاه در رتبه بندی بین المللی برای دومین سال پیاپی
  • راه اندازی رشته های جدید در راستای ماموریت دانشگاه (کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشگاهی هنرستان ها، آموزش ریاضی و …)
  • اخذ مجوز از شورای گسترش و آغاز به فعالیت رسمی دانشکده مهندسی مواد و علوم میان رشته ای
  • تاسیس مرکز آموزش و مدیریت منابع انسانی
  • ارتقأ کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه به گزارش پایگاه های معتبر علمی
  • آموزش ۷۰۰۰ نفر در حوزه فنی و حرفه ای به عنوان هنر آموز در قالب دوره یک ساله
  • برگزاری کلاس های عملی و مهارتی به صورت حضوری با رعایت پرتکل های بهداشتی
  • ادامه تعمیرات اساسی خوابگاه های دانشگاه
  • بازنگری و تصویب چارت سازمانی دانشگاه متناسب با آیین نامه های جدید وزارت عتف و ظرفیت سازی امکان اشتغال ۳۰۰ نفر اعضای هیات علمی در گروه های آموزشی
  • راه اندازی سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی
  • اخذ اعتبار نامه کمیته اخلاق در پژوهش های زیستی پزشکی جهت صدور کد اخلاق
  • ارتقأ ۲۰ پله ای دانشگاه در رتبه بندی ISC
  • نوسازی و تجهیز کتابخانه مرکزی
  • برگزاری همایش های متعدد علمی و تخصصی در سطح ملی
  • واکسیناسیون دوز های متعدد واکسن کرونا برای همه همکاران شاغل دانشگاه و سایرین
  • برگزاری وبینارهای متنوع فرهنگی و اجتماعی و رشد حدود ۲ برابری برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در دانشگاه در نسبت با سال ۹۹
  • ادامه فعالیت های عمرانی دانشگاه، اقدام جهت ساخت سالن چند منظوره با ظرفیت بالا، بازسازی آزمایشگاه های دانشکده علوم پایه، توسعه دانشکده مهندسی برق و ….

در ذیل به توضیح اجمالی این عناوین مبتنی بر اطلاعات پایگاه ها و مستندات  موجود می پردازیم

 

نمودار کیفیت مقالات علمی تولید شده در دانشگاه

نمودار فوق بر اساس اطلاعات پایگاه معتبر علمی web of science تهیه گردیده است، بر اساس این گزارش مشاهده می گردد کیفیت مقالات علمی دانشگاه در جارک نخست (Q!) در سال های اخیر رشد چشم گیری داشته است.

نمودار رشد کمی تولیدات علمی خارجی به استناد پایگاه جهانی معتبر web of science

نمودار رشد کمی تولیدات علمی خارجی به استناد پایگاه جهانی معتبر scopus

دو نمودار بالا وضعیت کمی تولیدات علمی دانشگاه را در عرصه بین المللی یا همان مجلات معتبر خارجی بیان می نماید، این دو نمودار مبنای گزارش دهی همه مجامع علمی، دانشگاه ها و کشور ها هستند، همانظور که ملاحظه می گردد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با همت اساتید و دانشجویان خود در طی سال های اخیر رشد قابل توجهی در تولیدات علمی بین المللی داشته است. همجنین بر اساس اطلاعات این پایگاه های علمی میزان استناد به این تولیدات علمی نیز افزایش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

نمودار پهنای باند دانشگاه

  در نمودار بالا وضعیت پهنای باند دانشگاه مشاهده می گردد، خوشبختانه با ایجاد مرکز داده های دانشگاه (data center)، و ظرفیت سازی مناسب ایجادشده، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی توانسته است هم پای دانشگاه های برتر کشور در ارائه خدمات الکتونیکی و از راه دور اعم از آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و .. نیز موفق باشد امروز با تکیه بر توسعه سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شده، به عنوان نمونه دانشگاه توانایی برگزاری هم زمان ۱۰۰ هزار نفر در برگزاری آزمون های برخط را داراست.

 

هرجند حوزه فرهنگی و دانشگاه در سال قبل تر نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا و با تطبیق با شرایط این زیست بوم فعالیت های متعددی را تجربه نموده بود لکن با امکان تزریق واکسن کرونا و رعایت دستور العمل های بهداشتی در سال ۱۴۰۰ پس از قریب به ۲ سال وقفه دانشگاه توانست، به مناسبت های گوناگون برخی مراسم و مناسبت ها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را مجدداً به صورت حضوری برگزار نماید، از جمله این فعالیت ها می توان به مواردی مانند:

برگزاری اردوی راهیان نور، جشن بزرگ انقلاب، مراسم بزرگ داشت مقام شهید، نخستین بزرگداشت روز فرهنگ، اردو های جهادی دانشجویان، برگزاری وبینار های متعدد و متنوع، برگزاری مناظره های انتخاباتی میان نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری، برگزاری بیش از یکصد جلسه دوره کارآفرینی(برای نخستین بار)، برگزاری وبینار های بین المللی به مناسبت اربعین حسینی، و …

و همجنین کسب توفیقاتی مانند:

  •  کسب رتبه نخست کشوری در جشنواره قرآن و عترت، اشاره نمود.
  • کسب رتبه شایسته تقدیر کانون فرهنگی دانشگاه در جشنواره ملی رویش
  • کسب رتبه یک کشوری در بخش سیاسی (توسط تشکل جامعه اسلامی دانشجویان)
  • کسب رتبه دوم نشریات استان تهران

اشاره نمود.

همچنین به جهت تقویت و بالا بردن ظرفیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، این حوزه اقدام به عقد تفاهم نامه های متعدد نمود: تفاهم نامه با فدراسیون ورزش های زمستانی، تفاهم نامه با بنیاد بین المللی مهدویت در سال ۱۴۰۰ نمود از این جمله می باشند.

 

۸۵ درصد وضع موجود در قالب دوره های یک و چهار ساله به تربیت دبیر فنی در مقطع کارشناسی  اختصاص دارد

 

حوزه آموزش دانشگاه نیز از پرکار ترین و موفق ترین عرصه ها بشمار می رود، آنچه در دو نمودار فوق مشاهده می گردد بیان گر این موضوع است که دانشگاه در سال های اخیر  با حداکثر ظرفیت ممکن به امر پذیرش دانشجو برای تربیت معلم و ارتقأ فرهنگیان اختصاص داده است. این در حالی است که در برخی سال ها به جهت عدم نیاز وزارت متبوع دانشجو (عموما دردهه ۸۰) بصورت آزاد پذیرش می شده است.

همچنین ایجاد رشته های جدید، بازنگری دروس صلاحیت معلمی و پذیرش دانشجو بین المللی با همت و همکاری دفتر همکاری های علمی و بین امللی دانشگاه از جمله توفیقات این حوزه بشمار می رود.

داتشگاه با برنامه ریزی و ظرفیت سازی موفق شده در طی ۵ سال گذشته قریب به ۲۰ هزار نیرو از طریق دوره های جهار و یک ساله وارد خدمت در حوزه فنی و حرفه ای وزارت متبوع نماید که این خود به تنهایی یک رکورد قابل توجه در تاریخ دانشگاه در حوزه عمل به ماموریت ذاتی این مجموعه به حساب می آید.

همچنین با وجود هیات ممیزه و استقرار آن از سال ۱۳۹۳ تا کنون ارتقا اساتید دانشگاه نیز به مرتبه های علمی دانشیاری و استادی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. بگونه ای تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه با مرتبه علمی دانشیار به بالا از ۶ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

یعنی قریب به ۴۰ درصد اساتید دانشگاه هم اکنون از مرتبه علمی دانشیاری و استادی برخوردار می باشند. که این به معنی پتانسیل علمی قابل قبول دانشگاه جهت حل مسائل و مشکلات علمی و پژوهشی مخصوصاً برای وزارت متبوع خود است.

 

 

تصویر توسعه فیزیکی دانشکده برق

امور عمرانی دانشگاه اعم از تعمیرات و تجهیز از جمله مواردی است که هر ساله به آن اهتمام ویژه شده است، هرچند با کمبود منابع مالی و عدم تخصیص بودجه در زمان مناسب این بخش آنگونه که شایسته است روند خود را طی نمی نماید. لکن با همه این مشکلات دانشگاه در سال ۱۴۰۰ قدم های بسیار موثری را برداشته است که از آن جمله می توان به تعمیرات اساسی مخصوصاً در ضلع شمال شرقی خوابگاه حافظ (بزرگ ترین و پر ظرفیت ترین خوابگاه دانشگاه) اشاره نمود.

همچنین اقدام به احداث سالن چند منظوره دانشگاه، بازسازی اساسی آزمایشگاه های دانشکده علوم پایه، توسعه فیزیکی دانشکده مهندسی برق، تجهیز کتابخانه مرکزی، به روز رسانی عمده تجهیزات آشپزخانه مرکزی دانشگاه، تعمیرات اساسی موتورخانه های دانشگاه از جمله استخر و خوابگاه ها، اقدام جهت هوشمند سازی تاسیسات برقی و مکانیکی دانشکده های معماری و عمران،و … دیگر فعالیت های این حوزه بوده است.

در حوزه امور دانشجویی هرچند محدودیت های بیماری کرونا و ستاد مربوطه امکان برگزاری حضوری کلاس های درس را با مشگل مواجه ساخت، لکن دانشگاه دربازه های زمانی که امکان حضور دانشجویان فراهم بوده حوزه دانشجویی با آماده سازی و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی پذبرای دانشجویانی بود که به جهت لزوم کسب مهارت در دروس عملی در دوره های فشرده برنامه ریزی شده حاضر می بودند.

آماده سازی خوابگاه ها، تغذیه و بهداشت عمده فعالیت های حوزه دانشجویی در سال ۱۴۰۰ بود.

تصاویر برخی کلاس های عملی برگزار شده

حوزه دانشجویی متولی بهداشت دانشگاه نیز می باشد، در این راستا توزیع منظم ملزومات بهداشتی مقابله کرونا از جمله ماسک و مواد ضد عفونی کننده با کمک معاونت اداری و مالی از جمله اقدامات قابل تحسین بود . همچنین ایجاد زمینه برای تزریق واکسن برای اعضای خانواده دانشگاه نیز از جمله فعالیت های مهم حوزه دانشجویی در سال ۱۴۰۰ بود.

واکسیناسیون پرسنل دانشگاه در سال ۱۴۰۰