در نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان تاکید شد

لزوم توجه به آموزش انرژی در مسیر پیشرفت جامعه با تاکید بر کودکان و نوجوانان

چهارشنبه و پنج شنبه ۱ و ۲ اسفندماه نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان توسط آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و با مشارکت انجمن الکتروشیمی ایران، معاونت آموزش متوسطه و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید رجائی برگزار شد.

555

دکتر حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بازدید از نمایشگاه نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره و تاکید بر برگزاری سالیانه آن افزود: توجه به کودکان و نوجوانان در فرهنگ سازی مصرف انرژی و توجه به منابع انرژی های نو و تجدید پذیر از اهیمت بسزایی برخوردار است. اندیشه های نو دانش آموزان می تواند ضمن پرورش خلاقیت آنان، زمینه ساز تلاش و پویایی بیشتر در حس مسئولیت آنان نسبت به منابع و مصرف بهینه انرژی و فراهم کردن کاربردهای جدید در جهت نیل به آسایش بیشتر در زندگی روزه مره باشد.

وی افزود: معاونت آموزش ابتدایی از برگزاری سالیانه این جشنواره حمایت کرده و آمادگی خود را برای همراهی در برگزاری این جشنواره در سال آینده اعلام می دارد.

دکتر رسول عبداله میرزائی دبیر نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان ضمن بیان این مطلب افزود: آموزش انرژی به عنوان یکی از موضوع های مرتبط با آموزش علوم مورد توجه محققین این حوزه بوده و در این میان توجه به کودکان و نوجوانان برای فرهنگ سازی استفاده از منابع انرژی مورد توجه جوامع بشری قرار گرفته است. به منظور ایجاد فضای شور و نشاط در کودکان و نوجوانان جهت توجه به انرژی و مصرف آن، امسال در کنار دهمین سمینار پیل سوختی ایران و چهارمین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه در تعامل موثر با وزارت آموزش و پرورش، این جشنواره برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره آموزش موضوع انرژی و اهمیت توجه به آن در خانواده­ها، علاقمندکردن کودکان و نوجوانان به عنوان پیشروان علم و نوآوران فناوری آینده به موضوع انرژی، برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با اساتید دانشگاه و کارشناسان انرژی، پرورش خلاقیت، فرهنگ سازی عمومی و … می­باشد.

دکتر میرزایی مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی بیان کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در زمینه اجزای پیل های سوختی دمای پایین از قبیل الکتروکاتالیست های بکار رفته در این سیستم ها با تمرکز بر پیل های سوختی میکرو ، پلیمری، گلوکزی ، الکلی ، میکروبی و باتری روی  هوا فعالیت می کند که با توجه به اهمیت آموزش انرژی، علاوه بر فعالیت های پژوهشی در زمینه آموزش انرژی به بروندادهای آموزشی در این موضوع از قبیل طراحی نرم افزار آموزش انرژی هیدروژن و پیل سوختی برای کودکان، برگزاری کارگاه های آموزشی و … نیز توجه داشته است. در تداوم این فعالیت ها، امسال در یکم و دوم اسفندماه ۱۳۹۷ نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان با تمرکز بر آثار نقاشی، طراحی گرافیکی و لوگو برگزار شد که امید می رود با مشارکت سایر نهادها و سازمان ها این جشنواره در سال های اینده نیز ادامه یابد.

233 666

میرزایی در ادامه خاطرنشان کرد: لازم است از همراهی ریاست و معاونت پژوهشی و فناوری و اداری و مالی دانشگاه، معاونت محترم آموزش متوسطه و آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و انجمن الکتروشیمی ایران در همراهی با ساماندهی نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان تشکر نمایم . علاوه بر آن ضروری است از زحمات کمیته هنری، علمی و اجرایی و دبیرخانه این جشنواره تشکر نمود.

همچنین دکتر زینب طلایی دبیر اجرایی نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان گفت: طبق فراخوان اعلام شده، کودکان و نوجوانان در مقطع ابتدایی و متوسطه دوره اول آثار خود را در قالب نقاشی در مقطع ابتدایی و در متوسطه دوره اول در قالب نقاشی ، طراحی گرافیگی و لوگو در موضوع انرژی به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند. آثار رسیده از استان های مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه یکم و دوم اسفندماه ۱۳۹۷ در محل دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به نمایش درآمد و کودکان و نوجوانان در کنار خانواده های خود از آثار رسیده بازدید نموده و با برخی از فعالیت های عملی در آموزش انرژی آشنا شدند.

وی افزود: برگزاری جشنواره می تواند با حمایت شرکت های مرتبط با موضوع انرژی با گستردگی بیشتری اجرا شود که در این راستا لازم است از همراهی شرکت نیکزی در حمایت از برگزاری این جشنواره تشکر نمایم.

دکتر حسن حسین نژاد دبیر هنری نخستین جشنواره آموزش انرژی برای کودکان و نوجوانان گفت: آثار رسیده به جشنواره در دو بخش هنری و ایده های نو در آموزش انرژی مورد ارزیابی قرار گرفت که در بخش هنری کمیته داوری با حضور دکتر فریبا شاپوریان و استاد شهرام عظیمی آثار رسیده را با در نظر گرفتن شاخص های “خلاقیت و نوآوری”، “طراحی درست، ترکیب بندی و تناسب اندازه”، “اجرا بر اساس موضوع اعلام شده”، “تکنیک برتر و استفاده درست از ابزار”، “ظرافت و تمیزی اجرای کار” و “استفاده صحیح از رنگ و رنگ گذاری درست” مورد بررسی قرار داده و در دو سطح برتر و برگزیده، آثار منتخب مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین در بخش ایده های نو آثار رسیده توسط کمیته داوری با در نظر گرفتن نوآوری در حیطه های مختلف آموزش انرژی( تولید، مصرف، ذخیره، کاربرد انتقال و منابع انرژی)  مورد بررسی قرار گرفته و در دو سطح برتر و برگزیده در اختتامیه جشنواره تقدیر شدند.

همچنین در مراسم اختتامیه جشنواره مذکور از آثار ارسالی در دو بخش هنری و ایده های نو در دو سطح برتر و برگزیده، با حضور سرکار خانم مسگرزاده مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش تقدیر به عمل آمد که بدین شرح است:

در بخش هنری جشنواره آموزش انرژی:

آثار برتر در بخش هنری جشنواره:

غزل طاهریان

رها صادقی

تینا قره چلو

مانلی منشی

سارینا سادات حسینی

هستی عربی

علیرضا شیوا

فاطمه زهرا سواد کوهی

مهدا جنگجو

نادیا محمودیان

سیران ملازاده

آیلین وکیلی

بهار حاجی اکبری

علی عبداله میرزائی

درسا اولیایی

نگین صمصامی

آثار برگزیده در بخش هنری جشنواره:

زهرا سعید

ژینا حیدربیگی

عسل گودرزی

ستایش گودرزی نیا

سبا مسافری

حدیث تقی زاده

تارا پورعبد

سروین رسالت

آرین و آرمین محمدخانی

تینا کنعانی

محمدمهدی مخابری

سارا آبای

سید ریحانه میر نژاد

هستی لطفی

سیددرساشمس زاره

زهرا معینی پور

پارمیدا سلمان

مهدیس فرج زاده

ضحی شیرزاد

دنیا لوندپور خدیری


در بخش ایده های نو در موضوع انرژی
:

آثار برتر در بخش ایده های نو در آموزش انرژی:

محمدامیرمحمدی

محدثه اختری فر

فائزه سوری

سعیدیوسفی

محمدابراهیم موسوی تبار

محمدمهدی قربانی

آثار برگزیده در بخش ایده های نو در آموزش انرژی:

مریم ریحانی

محمد ریحانی

علی بخشنده

پارسا مالیان

ریحانه ظهیرپور

سپهر درویش

به گفته مسئولان این همایش، محققین و معلمین می توانند نکته نظرات خود را در مورد جشنواره از طریق آدرس پست الکترونیکی آزمایشگاه تحقیقاتی پیل سوختی  fclab@srttu.edu  یا FCRL.SRTTU@gmail.com ارسال نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه آزمایشگاه به نشانی www.sru.ac.ir/fcrl مراجعه نمایند.

222 233 888

444

بخشی از لوگوها و نقاشی های برتر و برگزیده: