تشریح برنامه های عمرانی و تجهیزاتی دانشگاه در سال ۹۹

معاونت اداری و مالی، یکی از پنج معاونت دانشگاه می باشد که وظایف گسترده ای در خصوص رسیدگی به امور دانشگاه به عهده دارد. این معاونت شامل حوزه اداری، مالی، حقوقی، پشتیبانی و خدمات، امور رفاهی، و عمرانی برای همه حوزه های دانشگاه (اساتید، کارکنان و دانشجویان) است.

به همین بهانه با توجه به گستردگی این فعالیت ها در این مجال بر آن شدیم تا ضمن آشنایی با بخشی از فعالیت های این حوزه که امور عمرانی دانشگاه یعنی تعمیرات و تامین تجهیزات است در مورد برنامه ها و سیاست های آن در سال جاری نیز بپردازیم.

مسئولیت این حوزه به عهده دکتر ایوب اسماعیل پور دانشیار و عضو هیأت علمی گروه فیریک دانشکده علوم پایه می باشد که در ادامه به ارائه متن مصاحبه ایشان می پردازیم:.

 

جناب آقای دکتر با توجه به اینکه یکی از مسئولیت های شما در معاونت اداری و مالی حوزه امور عمرانی است ، لطفاً به طوری کلی درمورد سیاست ها و راهبرد های دانشگاه در این مورد بفرمایید؟

با سلام و تشکر از اینکه این فرصت را برای اینجانب و همکاران بنده فراهم آوردید، و با آرزوی سلامتی برای همه هم میهنان عزیز به خصوص خانواده بزرگ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

در خصوص سوالی که فرمودید، به طور کلی سیاست های عمرانی دانشگاه متأثر از راهبردهای کلان پیش بینی شده درسند راهبردی مصوب هیأت امنأ می باشد که در آن جایگاه دانشگاه را به لحاظ کمی و کیفی در طراز دانشگاه های نخست کشور تعربف می نماید و لذا سیاست دانشگاه حرکت به سمت استانداردسازی و ارتقأ وضعیت موجود در همه بخش های نرم افزاری و سخت افزاری است.

همانطور که می دانید فضای کالبدی دانشگاه اعم از ساختمان ها، کارگاه ها، و تجهیزات که در واقع بخش سخت افزاری دانشگاه را در بر می گیرد، عمری زیادی قریب به ۵۰ سال را داراست. و بنا به هر دلیل در گذشته (از تاریخ تأسیس تا کنون)، توسعه فیزیکی و کیفیت بخشی در دانشگاه متناسب با نیازها پیش نرفته است. لذا همانطور که مشاهده می کنیم در دانشگاه و خوابگاه ها به لحاظ امور عمرانی، تجهیزات و تاسیسات زیربنایی با دو عامل مهم یعنی هم با فرسودگی و کهنه بودن از یک طرف و هم نیازهای به روز رسانی و نگاه به آینده روبرو هستیم. به همین دلیل ما با انبوه فعالیت در این حوزه مواجه هستیم که هم می بایست فضا و تجهیزات موجود را تعمیر و نوسازی کنیم و هم برای آینده دانشگاه تدبیر داشته باشیم.

 

مهمترین محدودیت شما در انجام برنامه ریزی و اجرای امور مربوط به تعمیرات و تجهیزات چیست؟

به نظر بنده، شاید مهمترین محدودیت موجود در سال های اخیر که برای همه دستگاه های دولتی نیز می باشد، محدودیت منابع مالی دولت مخصوصاً در بخش امور عمرانی است که متأثر از کمبود درآمدهای ناشی از تحریم های ظالمانه است و دست دانشگاه و سایر دستگاه های اجرایی دولتی را برای تحقق اهداف ترسیم شده در امور عمرانی را با محدودیت مواجه ساخته است.

این درحالی است که در چند سال اخیر دولت برای امور عمرانی عمدتاً از پول نقد نیز استفاده نمی نماید و قاطبه فعالیت های عمرانی کشور با اوراق خزانه اسلامی انجام می شود که این نیز از محدودیت های بسیار جدی دیگراست چرا که شرکت ها و پیمانکاران به سختی حاضر به کار کردن و فروختن تجهیزات خود با شیوه اوراق می باشند.

 

با توجه به اینکه حوزه اداری و مالی متولی امور تعمیر و تجهیز در دانشگاه می باشد به طور کلی عملکرد این حوزه را چگونه ارزیابی می نمایید؟

سوال بسیار خوبی است، متشکرم، البته ارزیابی هر حوزه خوب است که توسط دیگران انجام شود ولی بنده به عنوان یک عضو این دانشگاه، و کسی که در وسط میدان عمل در امور اجرایی می باشم، با توجه به محدویت های ذکر شده در سوال قبل و به استناد آمار و ارقام و عناوین فعالیت های صورت پذیرفته و به نظر اینجانب عملکرد حوزه عمرانی دانشگاه را بسیار قابل قبول ارزیابی می نمایم.

بسیاری از فعالیت های انجام پذیرفته در حوزه تعمیرات و تجهیزات در سال های اخیر از چشم ها پوشیده است چرا که دانشگاه سیاست اول خود را در باز سازی و نوسازی ها متمرکز امور زیر بنایی و کیفیت بخشی به فضاهای عمومی قرار داده است. و خوب تبعاً این امور کمتر به چشم می آیند. انجام پروژهایی همچون:

  • اتمام عملیات ساختمانی ساختمان ۱۲ طبقه (دانشکده های عمران و معماری) به همراه تامین تجهیزات آن که موجب اضافه شدن فضای قریب ۸۰۰۰ متر مربع به دانشگاه گردید،
  • ایجاد، بازسازی و خرید تجهیزات نوین برای سالن های ورزشی و خوابگاه ها مطابق جدید ترین تجهیزات روز دنیا،
  • ساخت دیتا سنتر (Data Center) و مرکز فناوری اطلاعات، که بی گمان از نادرترین تجهیزات در دانشگاه های کشور می باشد” و معدود دانشگاه هایی از این امکان برخوردار هستند،
    دیتاسنتر دانشگاه

    دیتاسنتر دانشگاه

  • تعمیر و تجهیز و همچنین توسعه اساسی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی دانشگاه و خوابگاه ها (موتورخانه ها)،
  • بازسازی اماکن عمومی اعم از سلف سرویس اساتید و دانشجویان و خوابگاه ها
  • مرمت و بازسازی محوطه دانشگاه (پس از ۵۰ سال) و بازسازی سرویس های بهداشتی،
  • بازسازی و تعمیر اساسی استخر دانشگاه ( از جمله: تعویض کامل سقف آن و بازسازی محوطه اصلی و تاسیسات استخر)
  • توسعه فیزیکی اماکن آموزشی با ایجاد ۲ دانشکده جدید کامپیوتر و فناوری های نوین (که البته این دومی در حال تاسیس می باشد)،
  • اجرای پروژه مهم و گسترده شبکه فاضلاب دانشگاه

    اجرای پروژه مهم و گسترده شبکه فاضلاب دانشگاه

  • تأسیس آزمایشگاه های نوین برای دانشگاه مانند: آزمایشگاه علوم شناختی، آزمایشگاه نانو تکنولوژی، آزمایشگاه های بیو تکنولوژی و… در کنار خرید و تعمیر تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی موجود که موجب بازسازی و نوسازی آن ها شده است
  • ایجاد دو خوابگاه جدید شهید مدنی و اختیاریه
  • احداث طبقه سوم دانشکده مهندسی کامپیوتر
  • و ده ها فعالیت دیگر که در این مجال نمی گنجد

    تأسیس آزمایشگاه های جدید با رویکرد ورود تجهیزات مدرن به دانشگاه

در دانشگاه و خوابگاه ها برخی از انبوه فعالیت های حوزه عمرانی دانشگاه است که در کنار رفع نیاز های ضروری تعمیراتی دانشگاه و خوابگاه ها به نظر کارنامه خوبی است و نشان از آن دارد که دانشگاه هیچ گاه متوقف نبوده و همواره در حال توسعه و حرکت است.

بی گمان ثمره این فعالیت ها در بازسازی و نو سازی محیط دانشگاه که موجب ایجاد فضای مناسب تر برای اساتید و کارگاه ها و آزمایشگاه ها گردیده است، نقش موثری در پیشرفت علمی دانشگاه و بالا رفتن تولیدات علمی و طبیعتاً  موجبات ارتقأ جایگاه در بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در این سال های اخیر بوده است.

البته قطعاً رسیدن دانشگاه به جایگاه واقعی تر خود مستلزم تلاش های بسیار زیاد تری می باشد که مجموعه دانشگاه  اعم از مدیران، همکاران حوزه ستادی، و اساتید درصدد آن می باشند.

برنامه شما برای سال جاری در حوزه تعمیرات و تجهیزات دانشگاه چیست؟

مسئولیت برنامه ریزی این حوزه در معاونت اداری و مالی به عهده اداره دفتر فنی می باشد لکن از آنجایی که سعی ما بر انجام امور به صورت کارشناسی و تخصصی می باشد، حوزه عمرانی دانشگاه همانند سایر حوزه های دیگر با بهر مندی از تجربیات اساتید در تخصص های مختلف در قالب کمیته فنی و عمرانی اقدام به برنامه ریزی و تصمیم گیری می نماید.

لذا  این کمیته که متشکل اینجانب (معاون اداری و مالی) به عنوان مسئول کمیته ، رئیس دفتر فنی و اساتید حوزه های مختلف از جمله: عمران، معماری، برق، مکانیک و کامپیوتر می باشند هر ساله پس از احصأ نیاز های دانشگاه به تصمیم گیری و همچنین اولویت بندی این نیاز ها بر اساس امکانات و محدودیت ها می پردازد.

این کمیته، هر سال پس از فراخوان عمومی در دانشگاه و جمع آوری نیازهای تعمیراتی و تجهیزات در کلیه دانشکده ها و حوزه ها، درخواست ها را بر اساس شرایط دانشگاه طبقه بندی و برنامه ریزی می نمایند و سپس دفتر فنی اقدام به اجرای این برنامه ها می نماید.

لذا در سال جاری نیز در حال حاضر در مرحله جمع آوری نیاز ها از سوی دانشکده ها و معاونت ها هستیم که ان شاالله پس از آن اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

اما بر اساس تجربه سال های قبل به گمانم در سال جاری نیز در وهله نخست اهتمام در تکمیل و اتمام پروژه های جاری و در عین حال چنانچه شرایط میسر شود با توجه به تجربه موفق احداث طبقه سوم دانشکده مهندسی کامپیوتر بتوانیم این کار را در سال جاری برای چند دانشکده دیگر نیز انجام دهیم.

از دیگر برنامه هایی که در سال های قبل در اولویت قرار داشت احداث یک آزمایشگاه مرکزی برای دانشگاه است که امیدوارم این امر نیز محقق گردد. و فعالیت های دیگر نیز همانند سال های قبل ادامه کیفیت بخشی بیشتر به خوابگاه هایمان می باشد. در هر صورت باید منتظر بمانیم تا نیازهای حوزه ها جمع آوری و در کمیته مذکور طبقه بندی شوند.

برنامه های جاری دانشگاه که از سال گذشته مانده است را توضیح می فرمایید؟

بله، نصب تجهیزات خریداری شده برای برخی کارگاه ها، اتمام احداث آشپزخانه جدید برای خوابگاه حافظ، نصب و راه اندازی آسانسور یکی از ساختمان های خوابگاه حافظ، سامان دهی  و بازسازی فضاهای دانشکده علوم انسانی به منظور ایجاد کلاس های بزرگتر و بهره وری بهتر، اتمام مرمت و باز سازی معابر و محوطه سازی دانشگاه، احداث سرویس های بهداشتی برای سلف سرویس دانشجویان، ادامه تعمیرات اساسی موتورخانه های دانشگاه، استخر و خوابگاه ها، احداث کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد دانشکده علوم ورزشی و همچنین احداث یک سالن چند منظوره (که با همت و مشارکت سازمان نوسازی مدارس در حال انجام است) از جمله فعالیت هایی تعمیراتی و تجهیزاتی دانشگاه است که از سال گذشته شروع شده و ان شأ الله در سال جاری به اتمام خواهند رسید.

 

درخاتمه چنانچه مطلبی دارید بفرمایید؟

در اینجا لازم می دانم از کلیه همکاران خودم در دفتر فنی دانشگاه مخصوصاً برادر عزیزم جناب مهندس کلانتر (رئیس اداره فنی و عمرانی دانشگاه) و اساتید معززی که ما را در حل مسائل و مشکلات تخصصی بدون هیچ چشم داشتی یاری می نمایند تشکر و قدردانی نمایم.

همچنین از ریاست محترم دانشگاه نیز در امر پیگیری تحقق و تأمین منابع مالی و بودجه مخصوصاً بودجه عمرانی دانشگاه که حقیقتاً تأمین آن در این سال های اخیر امری سخت بوده است تشکر و قدر دانی می نمایم.

در خاتمه، همانطور که مکرر نیز در مصاحبه قبل و جلسات متعدد محضر اساتید عرض کردم مایل هستم تاکید نمایم دانشگاه تمام مساعی خود را در رسیدن به آرمان های ترسیم شده مبتنی بر سند راهبردی برای حرکت در جهت استاندارد سازی به کار گرفته است، هرچند مشکلات زیادی در سر راهمان قرار داشته و دارد ولی نگاه ما همواره رو به جلو می باشد. امیدوارم با هم دلی و هم زبانی همه خانواده دانشگاه بتوانیم مسیر ترقی را برای این مجموعه ارزشمند طی نماییم.

 

در سال ۱۳۹۹ عمده تمرکز فعالیت عمرانی دانشگاه به سمت تکمیل پروژ های ناتمام و در حال احداث و در صورت تحقق شرایط توسعه بیشتر فضا های آموزشی، رفاهی و پژوهشی در  کنار کیفیت بخشی به فضا های خوابگاه ها می باشد.

از آنجایی که سعی ما بر انجام امور به صورت کارشناسی و تخصصی می باشد، حوزه عمرانی دانشگاه نیز همانند سایر حوزه های دیگر با بهره مندی از تجربیات اساتید در تخصص های مختلف در قالب کمیته فنی و عمرانی اقدام به برنامه ریزی و تصمیم گیری می نماید.

مهمترین محدودیت موجود در امور عمرانی و تجهیزات در سال های اخیر که برای همه دستگاه های دولتی نیز می باشد، محدودیت منابع مالی دولت است.

سیاست کلان دانشگاه در حوزه عمرانی و تجهیز، همانند سایر حوزه ها مبتنی بر سند راهبردی آن حرکت به سمت کیفیت بخشی و استاندارد سازی است.

دانشگاه سیاست اول خود را در سال های قبل در بازسازی و نوسازی ها، متمرکز امور زیربنایی و کیفیت بخشی به فضاهای عمومی که برای همگان قابل بهره برداری باشد، مانند: سلف سرویس اساتید و دانشجویان، اماکن ورزشی، اداری و .. قرار داده بود.