نشریات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نمایه شده در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری بر اساس داده های پایگاه استنادی ISC، نشریات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در لیست نشریات این پایگاه قرار گرفت.

نمایه‌سازی و شاخص‌گذاری مقالات در پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی باعث ارتقاء اعتبار و شناخت نشریات علمی، بهبود رویت پذیری، افزایش مشارکت در همکاری‌های علمی و دسترسی گسترده مخاطبان به محتوا می گردد. گزارش نمایه‌سازی نشریات در ISC، به عنوان سومین پایگاه استنادی جهان، در دی ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد. بر اساس آخرین اطلاعات در پرتال نشریات علمی، تعداد ۱۴۷۵ نشریه در سال ۱۴۰۱، ارزیابی، رتبه‌بندی و در فهرست نشریات معتبر وزارت عتف جای گرفته‌اند. این نشریات بر اساس امتیازهای کسب شده از شاخص‌های ارزیابی در رتبه‌های بین‌المللی، الف، ب، ج و د قرار دارند.

گروه بین‌المللی که شامل نشریات با چارک در پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و کلاریونت آنالیتیکس است، ۸٫۴ درصد از کل نشریات وزارت عتف را شامل می‌شوند. همچنین در این رده‌بندی، نشریات با رتبه «ب» با ۶۰٫۷ درصد بیشترین سهم را اختصاص داده‌اند و سپس رتبه‌های «الف» با ۲۳٫۸ درصد، «ج» با ۵٫۸ درصد و در آخر رتبه «د» با ۱٫۳ درصد قرار گرفته‌اند. همچنین از میان ۱۲۷۴ نشریه وزارت عتف در سامانه نشریات علمی (ISC-JCR)، ۲۴٫۸ درصد در چارک اول، ۲۳٫۵ درصد در چارک دوم، ۲۴٫۷ درصد در چارک سوم و ۱۵٫۵ درصد در چارک چهارم قرار دارند، این درحالیست که ۱۱٫۵ درصد از نشریات فاقد چارک هستند.

در این نمایه از دستاوردهای نشریات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به وضوح نمایان است که این مرکز آموزش عالی در زمینه‌های مختلف علمی، از جمله برق و کامپیوتر، مکانیک، ریاضی، فلسفه و کلام، علوم انسانی، مهندسی و هنر و معماری با تولید نشریات ممتاز توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صحنه‌های علمی کشور به دست آورد. در میان نشریات نمایه شده، ۵ نشریه از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به شکلی برجسته درخشیده‌اند، که جوایز و موفقیت‌های آن‌ها به شرح زیر است:

۱- نشریه “Journal of Electrical and Computer Engineering Innovations (JECEI)” در حوزه برق و کامپیوتر با اخذ رتبه الف وزارت (۱۴۰۱)، ضریب تاثیر ۰٫۲۷۱، و جلب چارک دوم در علوم کامپیوتر و مهندسی، از جوایز برجسته و پیشرفت‌های چشمگیری بهره‌مند شده است.

۲- نشریه “فناوری آموزش” با احراز رتبه الف وزارت (۱۴۰۱)، ضریب تاثیر ۰٫۲۸۸ و کسب جایگاه‌های متمایز چارک اول در علوم کامپیوتر، چارک دوم مهندسی و چارک سوم در علوم اجتماعی، از برتری در حوزه‌های مختلف علمی گزارش می‌دهد.

۳- نشریه “Journal of Computational and Applied Research in Mechanical Engineering (JCARME)” در زمینه مکانیک با کسب رتبه بین المللی وزارت (۱۴۰۱)، ضریب تاثیر ۰٫۰۸۱ و دستیابی به چارک سوم در مهندسی، از تلاش‌های فراوان در راستای پیشرفت در عرصه علم مکانیک خبر می‌دهد.

۴- نشریه “معماری و شهرسازی پایدار” با رتبه ب وزارت و ضریب تأثیر ۰٫۴۶۹، به عنوان یکی از نشریات برجسته در زمینه معماری شناخته شده و با کسب چارک اول مهندسی در حوزه هنر و معماری، نشان دهنده‌ی تلاش و توانمندی این نشریه در ارائه مطالب مفید و باکیفیت به خوانندگان می‌باشد.

۵- نشریه “پژوهش‌های هستی شناختی” در رشته فلسفه و کلام، با کسب رتبه ب وزارت (۱۴۰۱)، ضریب تاثیر ۰٫۲۲۹، و به دست آوردن چارک دوم در علوم انسانی، نقش مهمی در پیشبرد تحقیقات در زمینه فلسفه ایفا کرده است.

 

 

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

کدخبر ۰۲۱۰۱۹۰۱