معاون وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی آموزش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری دانشجو. مهندس زرافشان، معاون وزیر آموزش و پرورش صبح روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ در همایش ملی آموزش که به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: همایش ملی آموزش در شرایطی برگزار می شود که امسال توسط رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی شده است.
وی افزود: بخش عمده ای از منابع حوزه اشتغال کشور توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد و در سیاست های ابلاغی رهبری نیز یکی از مخاطبان مهم آن آموزش فنی و حرفه ای است. تصویب و تایید برنامه توسعه پایدار و تایید آن توسط رهبران و رئیس جمهور کشورهای مختلف برای دست یابی به توسعه پایدار از اقدامات صورت گرفته است که تا سال ۲۰۳۰ باید محقق شود. در این توافق جهانی آموزش فنی و حرفه ای در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه این نشست می تواند کمک کند جمهوری اسلامی برنامه بلند مدت ۱۵ ساله خود را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار تحقق بخشد، تصریح کرد: در برنامه هدف توسعه پایدار بند سوم مربوط به آموزش مهارت است؛ بعد از آنکه آموزش ابتدایی در کشورها فراگیر شد، می توان تقاضا برای آموزش متوسطه را برداشت.
زرافشان با اشاره به اینکه توسعه پایدار یعنی سوق دادن کره زمین به سمت پایداری و تاب آوری اظهار داشت: موضوع توسعه پایدار باعث شد فرصت های جدیدی مورد توجه قرار گیرد. هدف دیگر این برنامه مستقیما مربوط به آموزش است که در آن عنوان شده است؛ آموزش و پرورش باید فراگیر و با کیفیت شود  و در سایر اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد که در آن می توان به مسئله فقر آموزشی اشاره کرد.

6A5A1999
وی با اشاره به اینکه هدف دیگر آموزش و پرورش توسعه پایدار، برابری جنسیتی و توانمندی سازی زنان است، ادامه داد: برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، رشد اقتصادی، سلامت، کاهش نابرابری و مشارکت عمومی از دیگر اهداف آموزش و پرورش در توسعه پایدار است؛ منابع انسانی برای تحقق توسعه پایدار نقش کلیدی دارند و اگر کشوری بخواهد عامل توانمندسازی داشته باشد، باید به آموزش توجه کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نقش آموزش در توسعه اقتصادی نقشی جدی است.
زرافشان افزود: امروزه مشارکت زنان در صحنه های علمی ارتقا پیدا کرده، اما متاسفانه در شاخص فنی و حرفه ای ۶۳ درصد آقایان و ۳۷ درصد خانم ها مشغول به تحصیل می باشند، که دلیل اصلی این اختلاف جنس رشته های فنی و حرفه ای می باشد. در بخش نیازسنجی رشته ها باید اقداماتی انجام شود.
وی ادامه داد: در کنکور امسال ۳۱ رشته بدون کنکور در رشته های فنی و حرفه ای دانشجو پذیرش می کند که نشان می دهد شرایط برای تحقق کاردانی پیوسته فراهم شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه تا سال ۲۰۳۰ باید ۴۸٫۲۶ درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای اشتغال یابند، تصدیق کرد: این آمار نشان می دهد ما هدف خود را مشخص کرده ایم. اقداماتی هم برای ایجاد اشتغال و کار شرافتمندانه انجام شده و همه هنرستان های کشور می توانند وارد عرصه درآمدزایی شوند.
زرافشان خاطرنشان کرد: نکته بعدی راه اندازی بازارچه های فنی و حرفه ای به صورت مجازی و حقیقی است. برنامه جامع کارآفرینی در وزارت آموزش و پرورش تصویب شده است که یکی از طرح های آن، طرح کاشف برای شناسایی دانش آموزان مستعد می باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برداشتن نابرابری های جنسیتی در آموزش و پرورش بیان کرد: هدف بعدی در توسعه پایدار از میان برداشتن نابرابری های جنسیتی و دسترسی برای همه سطوح تحصیلی و آموزش فنی و حرفه ای است.