نایب رئیس کنفدراسیون صنعت ایران در همایش ملی آموزش عنوان کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری دانشجو، نصرت الله محمدحسین فلاح، نایب رئیس کنفدراسیون صنعت ایران در هشتمین همایش ملی آموزش که روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، تصریح کرد: از زمان اجرایی شدن برجام تا فروردین ماه هر دو و نیم روز شاهد حضور هیئت های اقتصادی خارجی در اتاق بازرگانی بودیم.
وی افزود: کلیت نظام برای عبور از رکود هماهنگ عمل نمی کند؛ صنعت کشور از فضای پسابرجام توقع دارد تا بازار خود را گسترش دهد و هم چنین دسترسی به منابع سرمایه ای و فناوری را پیدا کند، اما در مذاکراتی که با طرف های غربی داشتیم شاهد بودیم آنها علاقه مند به چیزهای دیگری هستند؛ اگر می خواهیم آنها را جذب کنیم، باید به خواسته های آنها توجه کنیم.
نایب رئیس کنفدراسیون صنعت ایران ادامه داد: مخالفان خارجی برجام سعی می کنند عادی سازی نظام بانکی را به تاخیر بیندازند؛ از طرف دیگر مخالفان داخلی برجام نیز سعی می کنند عنوان کنند برجامی نبوده و دستاوردی حاصل نشده؛ که هر دوی اینها انحرافی است.
محمد حسین فلاح با ضروری دانستن روان سازی نظام بانکی خاطر نشان کرد: درست است روان سازی نظام بانکی ضروری است، اما اگر از این خان بگذریم، خان های سخت دیگری وجود دارد که یکی از آنان نظام آموزش فنی و حرفه ای است. کمبود نیروی کار و ضعف اخلاق حرفه ای از مصیبت هایی است که کشور با آن مواجه است و حتی اگر سرمایه خارجی به داخل آید، همین مصیبت ها را دارا است.
وی با طرح این سوال که آیا برجام یک حادثه بوده است، پاسخ داد: دلایلی نشان می دهد که برنامه کلیت نظام، برجام بوده است، اما برای فضای پسابرجام برنامه ریزی نداشتیم و این تنها به نظام آموزش و پرورش بر نمی گردد و به طور کلی مدیران سیاسی در برنامه ریزی های استراتژیک بد عمل می کنند.

6A5A2017
نایب رئیس کنفدراسیون صنعت ایران با اشاره به توقعات موجود در حوزه آموزش اظهار داشت: ما می خواهیم رابطه صنعت و مراکز آموزشی بر پایه نظام عرضه و تقاضا در بستری آزاد شکل گیرد. برآورده های بسیار غلطی در نهادهای آموزشی کشور وجود دارد که سند آن بیکاری جوانان تحصیل کرده است که در مواردی دو و نیم درصد متوسط بیکاری جامعه وجود دارد.
محمد حسین فلاح با تاکید بر اینکه صنایع کشور دارای مشکلات درونی و بیرونی هستند، خاطر نشان کرد: این مشکلات باعث می شود قدرت رقابتی ما کاهش یابد؛  که پس از آن یک چرخه جهنمی کلید می خورد. اگر بخواهیم بر پایه قوانین اقتصاد مقاومتی مسیر توسعه حقیقی را میانبر بزنیم باید کارهای عملی در بهبود و بالا بردن کیفیت فنی وحرفه ای انجام دهیم. کیفیت در صنعت یعنی تطابق با خواسته مشتری، ملاک برای ارزیابی کیفیت آموزش ها، ایجاد توانمندسازی فنی و برجسته بودن صلاحیت های حرفه ای در دانش آموختگان؛ برای حضور موفق در بازار کار است.
وی با تاکید بر اینکه در دو دهه گذشته کیفیت تنزل شدیدی یافته است، تصدیق کرد: از جمله ضعف های مهندسان ما کمبود مهارت های فنی و حرفه ای است. هر چه زودتر باید بازارهای کسب و کار رونق داده شود و توانایی های کار گروهی و ایجاد پیوند سازه با انسان ها به بچه ها یاد داده شود. بچه ها باید در کار گروهی تجربه کسب کنند و استادان باید با کیفیت شوند؛ اساتید خود نسبت به مسائل اقتصادی فقیر هستند.
نایب رئیس کنفدراسیون صنعت ایران در پایان اظهار کرد: روش های تدریس، محتوای درس ها، تربیت آموزش دروس، امکانات کلاس ها و چند و چون پیوند آموزش و صنعت می تواند این ارتباطات را تقویت کند. تعداد فارغ التحصیلان مهندس از فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای کار ما بیشتر است و  این کار غلطی است. ارزش گذاری اجتماعی غلطی نیز در این بین وجود دارد و باید ترکیب ماهیچه ای و اندیشه را به کار گیریم.