در هشتمین همایش ملی آموزش صورت گرفت

به گزارش روابط عمومي دانشگاه در حاشيه برگزاري همايش ملي آموزش كه در سال جاري با رويكرد آموزش فني و حرفه اي همراه بود، با دعوت از فعالين و مسئولين كشوري ميز گزد تخصصي در خصوص آسيب شناسي و حل معضلات حوزه فني و حرفه اي كشور برگزار گرديد.

در اين ميز گردكه با مديريت دكتر عباس صدري از پيش كسوتان و مسولان با سابقه حوزه آموزش فني و حرفه اي همراه بود هريك از اعضأ به بيان ديدگاه هاي خود در خصوص موانع و راه هاي برون رفت در حوزه فنی و حرفه ای کشور پرداختند.

در اين ميزگرد، دکتر الهیار ترکمن رییس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،  در خصوص الزامات تخصیص اعتبارات و بودجه در بخش آموزش های فنی و حرفه ای به بیان سخن پرداختند. ایشان با ذکر چالش های موجود در این بخش درخصوص برنامه های آتی و در حال اجرای سازمان مدیریت برای رفع این چالش ها را تبیین نمودند .سپس آقاي مهندس عبدالحسین نفیسی از پيش كسوتان آموزش و پرورش و حوزه فني و حرفه اي، به روند و عوامل موثر در توسعه آموزش های فنی حرفه ای و گام هایی که در جهت پیشرفت این آموزش ها می توان برداشت پرداختند. ايشان جذب بهینه و مشارکت بخش خصوصی را جزو مهمترين گام هايي دانستند كه مي بايست در حوزه تصميم گيري و سياست گذاري سرلوحه كار مسئولان قرار گيرد.

در ادامه جلسه، آقاي محمد امین سازگارنژاد، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به تبیین راهبرد ها در دوره های کوتاه مدت آموزش فنی حرفه ای كه توسط اين وزارتخانه در حال انجام است و چگونگی ارائه خدمات مکمل توسط این راهبرد ها و جایگاهی که میتوانند در آموزش و پرورش و دانشگاه ها داشته باشند پرداختند.

ايشان در پاسخ به این سوال که سازمان فنی و حرفه ای کشور چگونه می تواند نسبت به شناسایی و حمایت  افراد مستعد و نخبه در بخش فنی و حرفه ای اقدام نماید؟ يكي از فعاليت هاي مهم در اين رابطه را برگزاری مسابقات ملی مهارت دانستند که منجر به کسب مدال و شناسایی افراد نخبه در بخش فنی و حرفه ای گردیده است. همچنین وي معرفی این افراد را به بنیاد ملی نخبگان و صندوق کارآفرینی جهت حمایت بیشتر از ايشان را ازجمله فعاليت هاي حمایتی ديگر این سازمان برشمرداند.

در ادامه اين نشست، مهندس علي زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، نیز از فعالیت های انجام گرفته و درحال انجام اين وزارتخانه در خصوص طراحی نظام آموزشی و شناسایی استعداد ها و هدایت دانش آموزان مستعد در زمینه های مختلف که به طرح شهاب نام گذاری گردیده است خبر داداند. وي برگزاري جشنواره جوان خوارزمی را که در چند سال اخیر در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می گردد و همچنين برگزاري اين جشنواره در سطوح پايين تر را براي كشف استعداد ها از نکات مثبتی بر شمرداند که می تواند در شناسایی و حمایت دانش آموزان مستعد در حوزه فنی و حرفه ای موثر باشد

6A5A1946