در برنامه تلویزیونی پرسشگر مطرح شد

در برنامه تلویزیونی پرسشگر مطرح شد: دانش آموختگان دانشگاه شهید رجایی دانش تخصصی و مهارت تعلیم و تربیت را همراه با یکدیگر می‌آموزند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری پانا، دکتر حمید رضا عظمتی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های مهارت‌آموزی در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: دانش‌آموختگان حوزه فنی و مهندسی مهارت لازم را برای ایجاد کسب و کار ندارند و به نظر می‌رسد در محتوای دروس دانشگاهی نیز باید تجدید نظر شود تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در رشته خودشان مهارتی را داشته باشند و آمارها نشان می‌دهد که در این رابطه غفلت شده است.

وی افزود: در حوزه مهارت‌آموزی به تلاش بیشتری نیاز داریم؛ دانش آموختگان دانشگاه شهید رجایی دانش تخصصی و مهارت تعلیم و تربیت را همراه با یکدیگر می‌آموزند و این افراد بسیار در حوزه صنعت نیز موفق هستند.

رئیس دانشگاه شهید رجائی گفت:‌ این دانشگاه می‌تواند سالانه ۷۵۰ نفر را فارغ التحصیل کند و ۱۰۰ درصد ظرفیت دوره کارشناسی را به تربیت دبیر فنی اختصاص داده‌ایم البته این تعداد ممکن است متناسب با نیاز آموزش‌وپرورش نباشد اما براساس آنچه از  سوی وزارتخانه به ما اعلام می‌شود، ظرفیت پیش بینی می‌کنیم و تا سال ۱۴۰۰ به ظرفیت بیشتری نیاز داریم.

عظمتی خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهید رجائی به دنبال ایجاد راهکارهای متفاوت هستیم و هم‌اکنون براساس اساسنامه دانشگاه از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها جذب نیرو داریم و یک دوره تعلیم و تربیت را به صورت پودمانی برای آنها برگزار می‌کنیم که این افراد پس از گذراندن این دوره به صورت فوری نیازهای آموزش‌وپرورش را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی این تجربه  را داشتیم که از بین دانش آموختگان کاردانی و کارشناسی افرادی وارد نظام تعلیم و تربیت شدند اما عدم آگاهی آنها به دانش تعلیم و تربیت نقصانی است که قابل جبران نیست. وی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۵۰ نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، گفت: تمام ظرفیت کارشناسی این دانشگاه به تربیت دبیر اختصاص دارد.

همچنین وی با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی در حوزه های رسمی و غیررسمی دنبال می شود، اظهار داشت: بر اساس ماده ۶۵ برنامه ششم، دانشگاه های فنی و حرفه ای، علمی ـ کاربردی و معاونت آموزش متوسطه، متولیان آموزش های مهارتی به دانش آموزان هستند. رئیس دانشگاه شهید رجائی با اشاره به دانش آموختگان این دانشگاه، افزود: این دانش آموختگان به لحاظ فراگیری دانش و تخصص و تعلیم و تربیت در حوزه صنعت بسیار موفق تر هستند.

1