تعامل با آموزش و پرورش – آموزش معلمان شیمی

در راستای تعامل دانشکده علوم پایه دانشگاه با وزارت آموزش و پرورش و به منظور کمک به ارتقای کیفی آموزش علوم پایه در کشور، وبینار “توجه به کنجکاوی در یادگیری شیمی” توسط دکتر رسول عبداله میرزایی عضو محترم هیات علمی گروه شیمی با مساعدت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در تاریخ هفده دی ماه به صورت الکترونیکی برگزار شد. در این نشست تعاملی با دبیران شیمی، بر اهمیت کنجکاوی در آموزش مبتنی بر کاوشگری در شیمی و ایجاد حالت کنجکاوی در درگیر کردن دانش آموزان در فرایند یادگیری تاکید گردید.

ایشان اظهار داشت: شیمی یک دانش بنیادی و توانمند است که عناصر سازنده مواد و چگونگی تعامل آنها را برای تأثیر بر ترکیب، ساختار و خصوصیات مواد بررسی می کند. بنابراین شیمی به طور مستقیم بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارد: از قبیل آنچه می خوریم ، می پوشیم ، حمل و نقل، فناوری های گوناگون مورد استفاده ما، چگونگی درمان بیماری ها و …. در این میان پژوهش به طور دائمی درک ما را از شیمی عمیق تر می کند و به کشف های جدید منجر می شود. پس شیمی به ما در حل بسیاری از مشکلات آینده، از جمله انرژی پایدار و تولید غذا، مدیریت محیط زیست، تأمین آب آشامیدنی سالم و ارتقا سلامت انسان و محیط زیست کمک خواهد کرد.

لذا شیمی همه جا وجود دارد. از غذایی که می خوریم تا اسباب بازی هایی که بچه ها با آن بازی می کنند. در صورت برنامه ریزی مناسب، معلمان می توانند بر حس کنجکاوی طبیعی دانش آموزان تأثیر گذاشته و شیمی را به موضوعی تبدیل کنند که دانش آموزان از یادگیری آن لذت ببرند.