برگزیده شدن کتاب عضو هیات علمی دانشگاه در جشنواره کتاب آموزشی و تربیتی رشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کتاب “عملکرد ساختاری میراث معماری ایران” و کتاب “عملکرد اجتماعی میراث معماری ایران” اثر دکتر محمد صادق طاهرطلوع دل (دانشیار دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی) و مهندس سینا کمالی تبریزی (دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی) به عنوان یکی از کتب برگزیده نوزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد قرار گرفت، بنا براین گزارش، در این جشنواره ۱۱ کتاب در بخش کتاب‌های برگزیده و در بخش تقدیری نیز ۲۲ کتاب به عنوان برتر معرفی شدند.

بنابر این گزارش که به نقل از خبرگزاری ایرنا تهیه گردیده است، کیومرث جهانگردی دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب رشد با تقدیر اقدامات و همکاری‌های انجام شده در این رویداد، گفت: در این جشنواره، آثار در یک مرحله مورد غربالگری قرار گرفت و سپس داوران براساس فرم‌های ویژه نسبت به انتخاب بهترین آثار، تلاش کردند. در نهایت نیز کار داوران به تایید کمیته علمی رسید تا طی یک فرایند درست، کار از هر لحاظ مطمئن و درست به دست خانواده‌ها، دانش آموزان و معلمان برسد.

معاون سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درباره نوزدهمین جشنواره کتاب‌های رشد، اظهار داشت: در این جشنواره از بین آثاری که به سازمان رسید، یک هزار و ۳۳۸ کتاب مورد تایید قرار گرفت و در سامانه تخصصی اطلاع رسانی شد. این آثار پس از ورود به جشنواره در ۲۷ گروه تخصصی غربالگری شدند. در مرحله بعد ۱۱ عنوان کتاب برگزیده انتخاب شدند. همچنین ۲۲ اثر به عنوان آثار قابل تقدیر و شایسته شناخته شدند. سایر آثار نیز به عنوان آثاری که وارد مرحله نهایی و نامزد دریافت جایزه هستند، معرفی شدند.

وی افزود: در این دوره به تخصصی تر کردن جشنواره توجه شد. لذا می‌توان تفاوت جدی را در این دوره مشاهده کرد که در جشنواره‌های جهان شاید کمتر دیده شده است. در تمام دنیا آثار جشنواره‌ها بر مبنای مولفه به عنوان مهمترین محور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، اما آثار در این جشنواره در قالب معنا و فرم نیز مورد بررسی قرار گرفت. کتاب‌های آموزشی و تربیتی هم بر مبنای مولفه و هم ابعاد دیگر بررسی شدند و مباحثی مانند تحریک فکر و افزایش انگیزه مخاطب نیز در مولفه‌های ارزشیابی مورد توجه قرار گرفتند؛ چرا که تلاش این بود بر جنبه و وجه تخصصی جشنواره تاکید جدی داشته باشیم.

جهانگردی در ادامه به بیان خلاصه نظر هیات داوران در بخش‌ها و گروه‌های مختلف پرداخت و گفت: بر مبنای نظر داوران این جشنواره، آثار به لحاظ نقاط قوت، در شرایطی بودند که می‌توان وضع موجود و آثار این عرصه را متوسط، اما رو به جلو توصیف کرد. به نظر می‌رسد برگزاری این جشنواره موجب ارتقای کیفیت نشر دانش و ایجاد انگیزه بیشتر مولفان و ناشران خواهد شد.

وی تاکید کرد: اغلب ناشران با معیارها و ضوابط مدارس آشنایی لازم را ندارند. ضروری است برای ناشران کارگاه‌هایی را در سازمان برگزار کنیم که البته این کار تا حدودی انجام شده و در دستور جدی برای آینده نیز قرار داده شده است.

به گزارش ایرنا، برگزیدگان نوزدهمین جشنواره کتاب رشد در سه بخش کتاب‌های برگزیده، کتاب‌های تقدیری و کتاب‌های نامزد، معرفی شدند. در آیین اختتامیه‌ از مولفان کتاب‌های برگزیده و مولفان و مترجمان آثار شایسته تقدیر شد.

امسال ۳ هزار و ۳۴۲ کتاب از ۱۰۳ ناشر دولتی و خصوصی به دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی رسید که از بین آنها یک هزار و ۳۳۸ عنوان، مناسب ورود به مدرسه تشخیص داده شد. کتاب‌های مناسب، در ۲۷ گروه مختلف داوری جشنواره کتاب رشد مورد رقابت قرار گرفتند.

در نهایت با نظر داوران و اعضای کمیته علمی جشنواره در بخش کتاب‌های برگزیده ۱۱ کتاب و در بخش کتاب‌های تقدیری ۲۲ کتاب برتر شناخته شد.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب با همکاری شرکت‌ها و موسسات فرهنگی و آموزشی تولید کننده منابع آموزشی و تربیتی برپا شد و مورد استقبال حضار قرار گرفت.