با هدف توسعه روابط علمی و فناوری؛ سفیر ویتنام با رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم دیدار کرد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم،، دکتر سالارآملی در دیدار با ماین هن، سفیر جمهوری سوسیالیستی ویتنام در ایران گفت: با عنایت به امضای یادداشت تفاهم همکاری های علمی میان دو کشور در سال ۱۳۹۳، بستر و زیرساخت‌های همکاری های علمی میان دو کشور فراهم شده است، اما معتقدم که این همکاری های باید بیشتر شده و تعمیق پیدا کند.

وی افزود: برگزاری نشست کمیته مشترک علمی میان دو کشور، در دستور کار وزارت علوم ایران قرار داشت اما متاسفانه با توجه به شیوع بیماری کرونا به تعمیق افتاد که ما در همین دیدار، برگزاری مجدد نشست را پیشنهاد می کنیم و امیدواریم طرف ویتنامی به صورت جدی تر این مساله را پیگیری کند.

دکتر سالار آملی با اشاره به حضور برخی از دانشگاه های ویتنام در رتبه بندی‌های علمی جهانی گفت: تعدادی از دانشگاه‌های ویتنام از جمله دانشگاه ملی هانوی، دانشگاه تون دانگ و چند دانشگاه دیگر در رتبه‌بندی‌های جهانی علم، جایگاه خوبی دارند. حدود ۴۰ دانشگاه ایرانی نیز در این رتبه‌بندی‌ها حضور دارند. از این رو از روسای دانشگاه‌های برتر ویتنام برای حضور در ایران و برگزاری نشست با روسای دانشگاه‌های دو کشور برای تدوین برنامه همکاری های آکادمیک دعوت می‌کنم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: ۴۳ پارک علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران با تعداد کثیری شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد داریم. از طرفی، ملت و دولت ویتنام نیز در مسیر صنعتی شدن گام بر می‌دارد. از همین رو می توانیم حوزه های مشترکی برای همکاری در حوزه فناوری تعریف کنیم.

هان مین، سفیر ویتنام در ایران نیز ضمن قدردانی از دعوت برای برگزای نشست، بر اهمیت همکاری‌های علمی و آمادگی برای توسعه آن تاکید کرد و گفت: به عنوان سفیر، همه مواردی که در این جلسه مطرح شد را به وزارت‌های امور خارجه، آموزش و علم و فناوری منتقل و از آن حمایت نیز خواهم کرد.

در این دیدار همچنین موضوع پرداخت حق الزحمه استادان ایرانی که قرارداد پژوهشی مشترک با دانشگاه‌های ویتنامی دارند، مطرح و مقرر شد سفارت ویتنام این مساله را به هانوی منتقل کرده و راه حلی برای رفع آن پیدا کنند.

 

 

 

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۰۱۰۱