برگزاری جلسه در راستای بازنگری و تدوین برنامه درسی رشته های دایر در دانشگاه

در سال های اخیر، بازنگری یا تدوین برنامه درسی رشته های دایر در دانشگاه، متناسب با ماموریت و در راستاي اسناد بالادست از جمله سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، همواره مورد توجه دانشگاه و مسئولين بوده است. در این راستا با برگزاري جلسات كميته فني و حرفه اي گروه هماهنگي تربيت معلم در دانشگاه و ارسال مصوبات اين كميته جهت بررسي و تاييد در گروه هماهنگي تربيت معلم واقع در وزارت متبوع، اقدامات موثري انجام شده است لكن با توجه به صرف زمان زياد به منظور بازنگري يا تدوين برنامه ها به اين شيوه، اخذ مجوز استفاده از ظرفيت آيين‌نامه بازنگري علوم، تحقيقات و فناوري، توسط حوزه معاونت آموزشي دانشگاه پيشنهاد گرديد. شايان ذكر است كه افزايش سرعت بازنگري در برنامه هاي درسي در بازديد سرزده وزير محترم آموزش و پرورش از سراي دانشجويي حافظ دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي، مورد تاكيد و دستور قاطع ايشان نيز قرار گرفته است. از اين رو به پيشنهاد معاونت آموزشي دانشگاه جلسه اي با قيد فوريت در اتاق جلسات رياست دانشگاه و با حضور سرپرست محترم دانشگاه، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مدير برنامه‌ريزي و سنجش آموزشی دانشگاه و روسا/ نمایندگان دانشکده‌ها، در روز دوشنبه مورخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد. در این جلسه ابتدا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به اختصار گزارشي از برنامه‌هاي درسي اجرا شده و در حال اجرا (فعلي) از دهه ۸۰ تاكنون ارائه نمودند و چگونگي تصويب برنامه صلاحيت‌ها و شايستگي‌هاي معلمي در گروه هماهنگي تربيت معلم را تشريح نمودند و با بيان اين كه تعداد زياد واحدها و فشردگي ارائه دروس در هر نيم‌سال تحصيلي در كيفيت آموزشي دروس تاثير منفي داشته و براي برخي دانشجويان مشكلات آموزشی ایجاد نموده است، بر ضرورت استفاده از آيين‌نامه جديد بازنگري و تدوين برنامه‌هاي درسي وزارت علوم تاكيد نمودند تا حداقل به طور موقت و در دوره گذار كه برنامه‌هاي درسي به صورت تلفيقي و تركيبي در حال تدوين و طي مراحل تصويب هستند، بتوان از اختيارات آيين‌نامه جدید بهره‌مند شد تا ضمن ايجاد رضايت‌مندي نزد دانشجويان، اهميت دروس صلاحيت‌هاي عمومي و تخصصي معلمي افزايش یافته که بی‌شک كيفيت بخشي آموزشي را فراهم خواهد نمود. بنابراين با تزريق و اضافه كردن دروس صلاحيت معلمي در دل برنامه درسي مصوب وزارت علوم و با رعايت سقف ۱۴۰ واحد تا حدود زیادی مشكلات برطرف خواهد شد. ایشان در ادامه صحبت‌های خود به آیین‌نامه جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد بازنگری و تدوین برنامه درسی (مصوب شهریور ۱۴۰۲) اشاره نمودند و بیان نمودند که این آیین‌نامه به دانشگاه‌ها اختیار داده است که ۳ تا ۱۵ واحد برنامه درسی را به واحدهای مهارتی- اشتغال‌پذیری (براساس ماموریت و آمایش سرزمینی) اختصاص دهند و اگر با اخذ مجوز از گروه هماهنگی تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش، از این ظرفیت آیین‌نامه‌ای، برای گنجاندن دروس صلاحیت معلمی در برنامه درسی دانشجو معلمان استفاده نمود، رضايتمندي بيشتري به وجود خواهد آمد و دانشجويان كمتر نياز به تمديد سنوات تحصيلي پيدا خواهند كرد. این ظرفیت دارای مزایای زیر است: 

– دروس صلاحیت معلمی/ حرفه‌ای در برنامه اصلی دانشجو معلمان قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث افزایش کیفیت آموزش این دروس خواهد شد.
– تعداد واحدهای دانشجویان کاهش خواهد یافت که بدون شک افزایش کیفیت آموزشی را در پی خواهد داشت.
سپس آقای دکتر مهدی‌نژاد نکات مد نظر در بازنگری برنامه درسی را بیان نمودند و بعد از آن روسا دانشکده‌ها و یا نمایندگان آنان نظرات خود را بیان نمودند.
در نهایت مصوبه‌ی این جلسه به شرح زیر اعلام می‌شود:
تعداد واحد دروس عمومی: ۲۲
تعداد واحد دروس پایه: ۲۰ الی ۲۵
تعداد واحد دروس الزامی رشته: ۶۸ الی ۷۳
تعداد واحد دروس اختیاری:۱۰
تعداد واحد دروس مهارتی- اشتغال‌پذیری: ۱۵
واحد پروژه که کارورزی جایگزین آن می‌شود: ۳
همچنین مقرر شد جلسات تخصصی با مدیران گروه با هماهنگی مدیر برنامه‌ریزی و سنجش آموزشی با آنان در اسرع وقت تشکیل گردد.