یک پژوهش؛ تأثیر شیوع کرونا بر مهاجرت‌های بین‌المللی شناخته شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ باعث شده است تا تحرک و جابه‌جایی‌های جهانی با بسته شدن مرزها، تعلیق در سفرهای هوایی و محدودیت‌های جابه‌جایی سخت‌گیرانه، به حالت تعطیلی کامل و نیمه تعطیل برسد. هرچند که به تازگی گشایش‌هایی در این زمینه ایجاد شده است با این‌حال با خیز موج دوم کرونا در جهان، همچنان بسیاری از محدودیت‌ها پابرجاست.

افزایش شدید بیکاری‌ها در تمام دنیا، بسته شدن مرزها و رکود در جابه‌جایی‌های بین‌المللی، وضعیت نامشخص دانشگاه‌ها و دانشجویان بین‌المللی نسبت به برنامه‌های تحصیلی و ثبت‌نام‌ها در ترم آینده تحصیلی و همچنین زمان بازگشت به دانشگاه‌ها، بیگانه‌هراسی و وضعیت اسفناک کارگان و پناهجویان در کمپ‌های کاری و پناهجویی از جمله مصائب و مشکلاتی است که مهاجران در سه حوزه مهاجرت‌های اقتصادی و کاری، مهاجرت‌های دانشجویی و پناهجویی روبه‌رو بوده‌اند. این گزارش تخصصی این گزارش تخصصی به برسی و شناخت وضعیت جابه‌جایی‌های تحصیلی و دانشجویی، مهاجرت کاری و اقتصادی، مهاجرت اجباری و پناهجویی و همچنین مهاجرت کادر بهداشت و درمان پرداخته است.

در بخشی از این گزارش به تأثیر کرونا بر جابه‌جایی‌های تحصیلی و دانشجویی در ابعاد بین‌المللی اشاره شده و آمده است: زمان اوج کرونا حدود یک و نیم میلیارد دانش آموز و دانشجو در سراسر جهان از حضور فیزیکی در مدارس و دانشگاه ها محروم شدند. این تأثیر بسیار چشمگیر و شگرف بوده است، زیرا معلمان در تلاش هستند تا راه حل‌های کوتاه مدت و کارآمدی برای آموزش و یادگیری از راه دور، به ویژه در بازارهای نوظهور که دانش آموزان و مدارس با جاهای دیگری در رابطه با تأمین اعتبار و زیرساخت های موجود روبرو هستند، پیدا کنند.

از ژانویه سال ۲۰۲۰، گسترش ویروس کرونا بر سفر جهانی هزاران دانشجو و همچنین برنامه های جذب و استخدام و موسسات آموزش عالی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. همچنین از اواخر فوریه ۲۰۲۰، محدودیت های مسافرت و به چندین مکان از جمله چین، ایران، کره جنوبی و ایتالیا مانع از حرکت دانشجویان بین المللی، اساتید و کارمندان دانشگاه در سراسر جهان شده است.

 با شیوع بیشتر ویروس کرونا، تقریبا همه موسسات آموزش عالی در سراسر دنیا تصمیم به پایان دادن به اموزش حضوری گرفتند و تعامل با دانشجویان را به سمت ارتباطات مجازی سوق دادند.  اکثر برنامه‌های تحصیل در خارج از کشور لغو شد و از دانشجویان خواسته شد به وطن خود همزمان با بازگشت اکثر دانشجویان بین‌المللی به خانه و کنار به آموزش های آنلاین و از راه دوره دانشجویان بین المللی

جهان با چالش‌های مختلفی درگیر شده‌اند. کیفیت دوره های آمورشی، حفظ سلامتی، مدیریت وضعیت ویزا شامل محدودیت‌های سفر و فرصت‌های شغلی در آینده، حمایت مالی کافی، مدیریت بیمه درمانی و به دست‌آوردن خدمات درمانی از مهم‌ترین نگرانی‌های دانشجویان بین‌المللی در دوران پاندمی بوده است.

کاهش چشمگیر مهاجرت به انگلستان در دوران پاندمی کرونا

این گزارش، ضمن اشاره به وضعیت مهاجرتی دانشجویان در کشورهای اروپایی، به بررسی وضعیت مهاجرت‌ها به کشور انگلستان می‌پردازد و بیان می‌کند:

واکنش بین المللی برای متوقف کردن گسترش ویروس کرونا در حال حاضر با تعطیلی دانشگاه‌ها، تأثیر قابل توجهی در بخش آموزش عالی در انگلستان داشته است، کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و بسیاری از دانشجویان به خانه‌های خود باز گشته‌اند. در حالی که این تعطیلی‌ها بدون شک ادامه‌دار خواهند بود. دانشگاه‌ها و سیاست‌گذاران با جدیت به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش ضررهای وارد شده بر بخش آموزش عالی و ایجاد مکانیزم‌هایی برای حفظ و جذب دانشجویان بین‌المللی هستند.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بخش انگلستان با آن روبروست کاهش شدید شیب تقاضا از تقریبا ۲۷۰ هزار دانشجوی بین المللی است که انتظار می رفت یک دوره جدید دانشگاهی را در ماه سپتامبر آغاز کند.

عدم اطمینان از این‌که دوره ها طبق روال معمول برگزار شوند، محدودیت‌های مسافرتی یا عدم ارائه خدمات معمول و به موقع برای پذیرش دانشجویان جدید و همچنین افزایش تمایل بالقوه برای تحصیل از راه دور و در خانه، فقط بخشی از دلایلی هستند که می تواند تعداد دانشجویان بین المللی در انگلستان را کاهش دهند.

در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ میلادی از هر پنج دانشجو در دانشگاه های انگلستان، یک نفر دانشجوی بین المللی بوده است و درآمد ناشی از حضور دانشجویان بین المللی تقریبا ۷ میلیارد پوند بود، یعنی حدود ۱۷ درصد از کل درآمد این بخش ، بنابراین کاهش ثبت نام دانشجویان خارج از انگلستان می تواند تاثیر مضری بر منابع مالی بخش آموزش عالی در انگلستان داشته باشد.

این گزارش توسط رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به دانشگاه صنعتی شریف  با نگاهی به ابعاد گوناگون وضعیت مهاجرت در دوران کرونا منتشر شده است. پژوهشگران علاقمند متن کامل این گزارش را می‌توانید با ارائه درخواست به تارنمای این رصدخانه دریافت و مطالعه کنند.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۶۰۵۰۱