مصاحبه با رئیس مرکز آموزش های الکترونیکی و آزاد

 

از زمان شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، برخی از رویه‌های معمول زندگی دچار تغییرات و یا اصلاحاتی شد. آموزش نیز جدای از این مقوله نبود و سوگیری دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به سمت استفاده از بسترهای آموزش‌های الکترونیکی به جای آموزش‌های سنتی و حضوری یکی از راهکارهای مربوطه بود. دانشگاه شهید رجائی نیز با عنایت به بسترسازی‌های بسیار خوبی که در حوزه فناوری اطلاعات و آموزش الکترونیکی در سال‌های اخیر داشته است، توانست با کمترین مشکلات این مرحله را طی کند و در همین راستا امر آموزش مجازی و الکترونیکی در دانشگاه شهید رجائی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. تجربیات و پشتوانه برگرفته از آموزش معلمان خارج از کشور و نیز برگزاری رویدادهای مهم علمی مانند المپیادهای علمی دانش آموزی در این موفقیت بی تاثیر نبود. در همین راستا گفتگوی کوتاهی با رئیس محترم مرکز آموزش‌های الکترونیکی و آزاد، آقای دکتر میرمحمدی، انجام گرفته است که در این قسمت به بخش نخست این گفتگو می‌پردازیم:

 

  • آقای دکتر، ضمن عرض خدا قوت به جناب عالی و همکاران محترم، هرچند در نیم سال تحصیلی گذشته دانشگاه شهید رجائی یکی از مراکز پیشرو در امر آموزش الکترونیکی بود، اما در خصوص مشکلات سامانه توضیحاتی بفرمایید:

دکتر میرمحمدی: ضمن تشکر از این فرصت، همان طور که اشاره فرمودید، آموزش الکترونیکی از طریق مرکز آموزش‌های الکترونیکی و آزاد با توجه به تجربه اول آن در آموزش از راه دور در مقیاس وسیع، به یاری خداوند متعال و حمایت مسئولین دانشگاه به خوبی اجرا شد. در مورد اشکالاتی که بعضا حادث می‌شد، طی بررسی‌هایی که با مانیتورینگ پشتیبانی و حوزه فناوری اطلاعات طی یکی دو ماه اخیر انجام شد، چند دلیل برای کندی و قطع و وصلی تشخیص داده شد. دلیل اول و مهم نوع اینترنت مصرفی دانشگاه است. پهنای باند فعلی که از یکی از شرکت‌های خصوص تهیه شده است، اینترنت رادیویی و WiFi بوده و با توجه به نظامی بودن منطقه و سیگنال‌های موجود مخصوصا در بعضی اوقات به شدت تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. دلیل دوم قدیمی بودن هاردهای سرورها و سرعت پایین نقل و انتقال داده‌های سامانه و ادوب کانکت در فرایند سیستم بود.

 

  • گامی هم در راستای رفع این مشکل برداشته شده است؟

دکتر میرمحمدی: بله خوشبختانه با حمایت‌های دلسوزانه و دستور ریاست محترم دانشگاه و معاون محترم اداری و مالی هردو مورد بالا در حال مرتفع شدن می‌باشد.

 

  • توضیحات بیشتری در این خصوص دارید؟

دکتر میرمحمدی: در هفته گذشته نشستی را با معاون محترم پژوهش و فناوری داشتیم که در آن جلسه با حضور همکاران حوزه فناوری و همچنین پشتیبانی سامانه، تصمیم‌گیری و اقدامات لازم در مورد تأمین اینترنت از طریق فیبر نوری انجام شد. همچنین براساس اخبار واصله، امروز اقدامات اولیه برای بازدید شرکت مربوطه از دانشگاه برای این امر هم صورت گرفته است.

 

  • در بخش سخت افزاری چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

دکتر میرمحمدی: در ارتباط با سخت افزار نیز اقدامات لازم جهت راه اندازی سرور و هاردهای جدید خریداری شده برای سامانه LMS مهارت انجام شده و طبق هماهنگی به عمل آمده توسط سرپرست محترم مدیریت فناوری اطلاعات، آقای مهندس عزیزی، سرور جدید به زودی راه اندازی می شود. جهت ارتقا سیستمهای LMS نیز لیست خرید تجهیزات لازم با هماهنگی پشتیبانی و فناوری اطلاعات سفارش داده شده است.

 

  • آیا زمان‌بندی برای رفع اشکالات سیستم و یا بهتر بگویم برای ارتقای سامانه‌های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دراد؟

دکتر میرمحمدی: بله دقیقا کلیه مراحل طبق یک گانت چارت دقیق دنبال می‌شود. طی جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم، تصمیم گرفته شد، ۱۴ تا ۱۷ شهریورماه برنامه به روزرسانی و سازماندهی سامانه LMS برای ترم آینده انجام شود و ۲۵ شهریور نیز یک دوره آموزشی برای اساتید به صورت مجازی برگزار گردد.

 

  • آقای دکتر سپاس از وقتی که گذاشتید، انشالله به زودی برای پیگیری و شنیدن اخبار خوب از شما دوباره مزاحم خواهیم شد.

دکتر میرمحمدی: بنده هم از شما و همکاران محترمتان سپاسگزارم. همچنین جا دارد از هیات رئیسه دانشگاه و در راس آن از ریاست محترم دانشگاه برای حمایت‌های همیشگی و بی دریغ ایشان تشکر کنم و با ارائه سرویس‌های مطلوب در امر آموزش‌های الکترونیکی و نیز برگزاری دوره‌های مختلف از راه دور پاسخ این حمایت‌ها را به نحو شایسته‌ای بدهیم.