گفت و شنودی با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در خصوص مباحث روز آموزش

 

ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و پیش رو و آرزوی سلامتی، بهروزی و توفیق روزافزون با توجه به شرایط بیماری کرونا و اطلاعیه های مراجع ذیربط جهت تنویر بیشتر اذهان دانشجویان عزیز، بسیج دانشجویی گفتگویی با معاون آموزشی دانشگاه (دکتر علی پورکمالی) ترتیب داد که در ذیل تقدیم می گردد:

سوال اول: در مورد اطلاعیه وزارت علوم و موارد ابلاغی به دانشگاه­ها توضیح داده شود.

در بخشنامه شماره ۸۶۳/۲ مورخ ۱۱/۰۱/۹۹ معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ادامه راه برای ارائه آموزش­ها به شیوه الکترونیکی در نیم­سال جاری تاکید شده و مجوز اجرا برای ارائه تمام دروس به شیوه الکترونیکی را صادر نموده است و تاکید شده که دانشگاه­ها به هر نحو ممکن این نیم­سال تحصیلی را به اتمام برسانند.

البته چون دانشگاه­ها از لحاظ امکانات و بستر ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی یکسان نیستند، این بخشنامه بسیار انعطاف­پذیر طراحی شده و اختیارات زیادی را متناسب با شرایط سخت­افزاری, نرم­افزاری و اقلیمی به دانشگاه­ها می­دهد. به طور خلاصه بندهای بخشنامه که قطعا در دسترس دانشجویان قرار گرفته ذیلا بیان می­شود:

  • الزام به اتمام نیم­سال دوم ۹۹-۹۸ امری محرز و قطعی است.
  • آموزش الکترونیکی بدون محدودیت برای تمام دروس مجاز شد.
  • برگزاری جلسات ترکیبی حضوری و غیرحضوری با تایید دانشگاه مجاز شد.
  • انتقال دروس ناتمام به نیم­سال بعدی مجاز شد.
  • مدیریت زمان­بندی نیم­سال به عهده دانشگاه­ها می­باشد ولی باید به گونه­ای باشد که فرصت ترم تابستانی برای دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل به آن احتیاج دارند، محفوظ باشد و البته که کیفیت آموزشی در نیم­سال جاری هم آسیب نبیند.
  • ارائه دروس حذف شده نیم­سال جاری، در تابستان مجاز شد.
  • افزایش یک نیم­سال به سنوات تحصیلی دانشجویان بر اساس آیین­نامه­های آموزشی مجاز شد.
  • درباره تعداد مجاز غیبت­ دانشجویان در کلاس­های مجازی در شورای آموزشی دانشگاه تصمیم­گیری شود.
  • امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است.
  • برای دروس عملی، دانشگاه می­تواند با اختیار خود کلاس­ها را در تابستان یا نیم­سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برگزار کند.
  • در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق، کلیه کلاس­ها به شیوه الکترونیکی / غیرحضوری برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود.
  • حذف نیم­سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات به درخواست دانشجو (در دانشگاه­هایی که بستر آموزش الکترونیک مناسب ندارند و با تایید دانشگاه) مجاز است.

 

سوال دوم: با توجه به این اطلاعیه شرایط مرخصی و حذف ترم برای دانشجومعلمان عزیز به چه صورت خواهد بود؟ آیا این مرخصی موجب برخورداری مجدد از تسهیلات متعهدین خدمت در این بازه می­شود؟ در صورت حذف ترم، این نیم­سال برای دانشجومعلمان جز سنوات ایشان محسوب خواهد شد؟

دانشجو معلمان گرامی با دو قانون مجزا در مسیر تحصیل مواجه هستند. یک قانون همان آیین­نامه­های آموزشی وزارت علوم است که شامل تمام دانشجویان کشور و از جمله دانشجومعلمان هم می­شود بر اساس این بخشنامه با توجه به شرایط ویژه­ای که پیش آمده در صورت موافقت با حذف کامل نیم­سال، این نیم­سال در سنوات تحصیلی مجاز احتساب نمی­شود و به عبارت دیگر یک نیم­سال به سقف مجاز سنوات کل دانشجویان شاغل به تحصیل به خاطر شرایط خاص فراگیر در کشور اضافه شده است. خاطر نشان می کنم که در شرایط عادی هر دانشجو کارشناسی ۱۱ ترم می تواند تحصیل نماید.

اما برای دانشجومعلمان در حیطه استخدامی قوانین و مقررات خاص متعهدین خدمت جاری می­باشد طبق این قانون، سقف بهره­مندی از مزایای در نظر گرفته شده ۸ نیم­سال می­باشد که قابل تمدید نیست و طبق قانون اگر دانشجویی حذف ترم کند در بازه زمانی آن ترم تا قبل از شروع نیم­سال بعدی از لحاظ قانون استخدامی، در شرایط مرخصی بدون حقوق قرار می­گیرد. و تبعاً چون این نیم سال دانشجو یان ما ازمزایای حقوق و غیره بهره مند بوده اند این ترم جزو ۸ نیمسال ایشان محسوب خواهد شد. هرچند تحصیل ایشان ۱۱ یا با اضافه شدن این نیمسال ۱۲ ترم زمان ببرد. ما موارد متعددی داریم که دانشجویان مان تحصیلشان به هر دلیلی (دلایل موجه) از ۸ نیمسال عبور می کند لکن قانون متعهدین خدمت فقط ۸ نیمسال از ایشان پشتیبانی و پرداخت حقوق دارد.

 

سوال سوم: در شرایط فعلی و با توجه به به این اطلاعیه، توصیه شما به دانشجویان عزیز چیست؟

همانطور که در اطلاعیه­های صادر شده از سوی معاونت آموزشی به دفعات عرض کردم اساتید محترم و دانشجویان گرامی در مواجهه با این شرایط ویژه خوشبختانه با عزم و اراده راسخ خود به خوبی نشان دادند که توانایی تبدیل هر تهدید به فرصت را دارند و از این بابت مراتب قدردانی خود را مجددا به همه بزرگوارانی که در این را تلاش کرده­اند تقدیم می­نمایم.

دانشگاه در سال­های گذشته امکانات سخت­افزاری و نرم­افزاری بسیارخوبی در زمینه آموزش­های الکترونیکی فراهم کرده است از جمله آن ساخت و تجهیز مرکز داده های دانشگاه (data center) است که انصافاً جزو اقدامات ماندگار دانشگاه محسوب می گردد و در دانشگاه های کشور این نوع مرکز کم نظیر است. و این امکان را پدیدآورده که دانشگاه ما هم همانند دانشگاه های طراز اول کشور در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت و خدمات خوبی ارائه نماید

برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمین خارج از کشور، برگزاری دوره های ارتقأ مدیریت برای مدیران استان ها در کل کشور، برگزاری دوره­های شایستگی­ها و صلاحیت­های معلمی برای پذیرفته­شدگان آزمون استخدامی در هرسال برای ۱۸۰۰ تا ۳۲۰۰ مهارت­آموز، همزمان در کل کشور ۱۰ درس، از جمله این خدماتی است که با ایجاد این مرکز ارائه گردیده است.

در جلسه معاونین آموزشی دانشگاه­های بزرگ تهران نیز که در وزارت علوم به منظور بررسی وضعیت امکانات دانشگاه ها برگزار گردید. در قیاس با دانشگاه­های صاحب نام، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی وضعیت بسیار مطلوبی داشته است و سامانه LMS دانشگاه مانند بسیاری از دانشگاه­ها و با پشتیبانی همان شرکت در حال ارائه خدمات آموزش الکترونیکی است .

هرچند آموزش از راه دور نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد ولی در شرایط ویژه و خاص کشور به جهت شیوع این بیماری ناخواسته به نظر می رسد این تنها راه حل است برای جا نماندن از زمان می بایست از امکانات این روش استفاده کرد.

لذا به دانشجویان گرامی توصیه می کنم هم مانند چند هفته گذشته و حتی بیش از پیش با اعتماد به روش آموزش الکترونیکی با انگیزه، جدیت و پیگیری منابع، محتواها و کلاس­های مجازی را دنبال نمایند .

در اینجا مجدداً خاطر نشان می کنم با توجه به گزارش های مستمر مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه  خوشبختانه مشارکت دانشجویان تا کنون بسیار رضایت بخش بوده که جا دارد از همه دانشجویان عزیز از این بابت تشکر نمایم.

 

سوال چهارم: آیا امکان دانلود فیلم­های آموزشی برای دانشجویان محقق خواهد شد؟

دانشجویان برای دانلود منابع آموزشی (انواع فایلهای PDF ، Powerpoint ، صوتی و تصویری) همیشه دسترسی داشته­اند و محدودیتی وجود ندارد اما در مورد دانلود فایل کلاس­های مجازی اشکالی وجود دارد که همه دانشگاه­ها همواره با آن روبر بوده­اند. مشکل از نرم­افزار Adobe Connect است که اساساً فایل یک­پارچه قابل دانلود درست نمی­کند و ساختن فایل قابل دانلود مراحلی نسبتاً طولانی دارد که با این حجم کلاس اجرایی نیست. اینجانب به اتفاق چند معاون آموزشی دانشگاه­ها از شرکت پشتیبان نرم افزارمان خواسته­ایم که نرم­افزار الحاقی تهیه کنند تا این کار قابل اجرا شود. انشاالله به زودی در این زمینه تسهیلاتی ایجاد خواهد شد.

 

سوال پنجم: با وجود افزایش سه هفته­ای آموزشی، دلیل تاکید بر برگزاری کلاس­های مجازی در ایام تعطیلات چیست؟

ببیند همان طور که همه مشاهده می کنیم واقعاً امکان شروع فعالیت های حضوری دانشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمی توان به قطع و یقین بگوییم که سه هفته بعد دانشگاه ها کلاس های حضوری خود را آغاز خواهند نمود.

از طرفی توصیه اکید وزارت علوم هم بر ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه های از بستر آموزش الکترونیکی است.

لذا منطقاً ما باید ادامه فعالیت های مان را بدون در نظر گرفتن احتمالات آینده ادامه دهیم. چرا که در هفته های قبل هم دیدیم که خاتمه شیوع این بیماری خیلی قابل پیش بینی نیست، بدیهی است در صورت از سرگیری فعالیت های حضوری کلاس های درس و بازگشایی مجدد دانشگاه ها به صورت حضوری ما نه تنها ضرری نکرده ایم بلکه می توانیم از فرصت آینده در پر کردن خلأ آموزش های الکترونیکی و رفع اشکالات احتمالی بهره ببریم. و در غیر این صورت ان شاالله از زمان عقب نخواهیم بود.

 

سوال ششم: دانشگاه به منظور ارائه دروس کارگاهی و عملی که امکان برگزاری برخط ندارد، چه برنامه­ای در نظر گرفته است؟

این موضوع از دغدغه های اصلی دانشگاه و دانشکده هابوده است. البته دروس غیر تئوری(کارگاه و آزمایشگاه) در رشته های مختلف شرایط متفاوتی دارند، در برخی از رشته ای دانشجو می بایست حضوراً از ابزار یک کارگاه و آزمایشگاه استفاده نماید اما در برخی رشته های مانند معماری که درصد زیادی از دروس این رشته غیر تئوری می باشد شرایط بگونه ای است که دانشجو می تواند با تهیه نقشه ها در بستر آموزش از راه دور هم با انجام کار های خود ایرادات احتمالی را از استاد جویا شود. در برخی دروس کارگاهی و آزمایشگاهی نیز اساتید بخش تئوری کلاس شان را در بستر آموزش الکترونیکی ارائه نموده اند. لذا در اینگونه دروس اختیار و تشخیص با استاد درس می باشد.

در کل نظر دانشگاه بر این مبنا ست که ان شاالله پس از اتمام دوره غیر حضوری و خاتمه شیوع بیماری کرونا دروس عملی در یک برنامه متراکم پس از برگزاری امتحانات در تابستان یا انتهای تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی جدید به حد کفایت به صورت حضوری برگزار گردد.

 

سلامت، پیروز و موفق باشید.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه