گزارش برگزاری اولین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی یافته های نوین در علوم ورزشی

اولین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی یافته های نوین در علوم ورزشی به شکل حضوری و مجازی، دوم و سوم اسفندماه ۱۴۰۱ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی برگزار گردید. تجربه سه دوره همایش یافته های نوین به صورت ملی و اشباع فضای علمی کشور از همایش های داخلی باعث شد تا این دوره به شکل بین المللی برگزار شود. سبک و سیاق گروه های علمی در این دوره با بقیه همایش های مشابه متفاوت بود. با توجه به ماموریت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی و نظام ورزش کشور، گروه های علمی در ۶ دسته طبقه بندی شدند. ورزش: همگانی، دانش آموزی، دانشجوئی، گروه های خاص، حرفه ای و قهرمانی

تمام مقالات دریافتی یا توسط خود فرستنده مقاله و یا توسط کمیته علمی همایش در این ۶ دسته قرار گرفته و برای سه داور ارسال گردید. و براساس نظر داوران گروه بندی شد.

در این دوره دبیرخانه همایش بیش از ۲۵۰ مقاله دریافت نمود ۲۰۲ مقاله مورد پذیرش نهایی قرار گرفت. از این تعداد، ۴۶ مقاله به صورت سخنرانی قطعی و ۱۵۴ مقاله هم به شکل پوستر پذیرش شد. فرمت پاورپوینت سخنرانی و پوستر و برای تسهیل ارسال سخنرانی ها، آموزش نحوه صداگذاری بر روی پاور بر روی سایت همایش قرار گرفت. سین همایش آماده و برای هر گروه علمی یک پنل سخنرانی در نظر گرفته شد. باتوجه به بالا بودن تعداد مقالات دریافتی در دو گروه علمی دانش آموزی و همگانی، برای این دو گروه، دو پنل سخنرانی در نظر گرفته شد. از اساتید شناخته علوم ورزشی از دانشگاه های کشور دعوت به عمل آمد تا به عنوان عضو هیات رئیسه هرپنل، به شکل حضوری در دانشگاه حضور یابند.

در بخش بین الملل همایش نیز کمیته بین الملل، متخصصین و اساتید شناخته شده بین المللی علوم ورزشی را براساس نتایج بدست آمده از همایش های بین المللی قبلی در حیطه علوم ورزشی ، شناسائی نمود. در این راه از اساتید علوم ورزشی داخل کشور هم کمک گرفته شد.

به ۱۷۰ محقق در خارج از کشور ایمیل زده شد. با ۱۷ دانشگاه معتبر دنیا از کشورهای لهستان، ایالات متحده آمریکا، کانادا، سنگاپور، استرالیا، هنگ کنگ، ایتالیا، سوریه، کره جنوبی، و برزیل مکاتبه اداری شد. با توجه به موضوع همایش و ماموریت دانشگاه، کلید واژه های تخصصی در هر بخش، برای این محققین ارسال شد تا به سمت و سوی سخنرانی ها جهت داده شود.

در نهایت، ۱۴فایل آف لاین سخنرانی از محققین خارج از کشور دریافت گردید . به دلیل مشابهت موضوعی برخی از این سخنرانی ها و محدودیت زمان برگزاری همایش، در نهایت ۹ سخنرانی انتخاب و برای ۸پنل تخصصی و افتتاحیه  یک سخنران کلیدی از فایل های آف لاین این سخنرانی ها در نظر گرفته شد.

با توجه به پیش فرض آشنائی مخاطبین همایش با زبان انگلیسی، سخنرانی ها و پاورها به زبان اصلی پخش شد. در کمیته بین الملل همایش، خلاصه ای از این سخنرانی ها در ۳ تا۴ صفحه به زبان فارسی ترجمه و در اختیار اعضای هیات رئیسه پنل ها قرار گرفت و در انتهای سخنرانی توسط یکی از اعضای هیات رئیسه قرائت شد.

پوسترها هم در خلال برگزاری همایش در فواصل استراحتی سخنرانی ها به نمایش درآمد.

در کنار سخنرانی ها و نمایش پوسترها، بخش کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی نیز بخشی از همایش بود. برخی کارگاه ها به شکل مجازی و برخی حضوری برگزار گردید. ۳ کارگاه با عناوین ارزیابی سواد بدنی، FMS و مقاله نویسی به شکل مجازی و یک کارگاه با عنوان کارگاه پیشرفته نگهداری، تمرین و تشریح رت به صورت حضوری برگزار شد.

در بخش آموزش و پرورش نیز با توجه به جلساتی که کمیته برگزاری همایش با حضور جناب آقای دکتر جعفری مدیرکل محترم دفتر تربیت بدنی و سلامت وزارت، در محل دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی برگزار نمودند، مقرر شد تا با توجه به اصالت آموزشی- پرورشی بودن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، برای همکاران فرهنگی امکاناتی مانند تخفیف پذیرش مقالات، شرکت در کارگاه ها و تمدید زمان ارسال مقالات در نظر گرفته شود. همچنین، دو کارگاه نیز با همکاری دفتر تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی و در دو دسته مجازی و حضوری در دانشگاه که در جریان همایش برگزار شد. لازم به ذکر است، این کارگاه ها از طریق LMS دانشگاه و شبکه شاد آ. پ قابل مشاهده و دسترسی بود.

از جمله بخش های پرطرفدار در این همایش، نشست بانوان بود که در این بخش سرکار خانم دکتر کاظمی پور معاون محترم توسعه ورزش بانوان، سرکار خانم دکتر فرهادی زاد نائب رئیس کمیته ملی المپیک و نواب روسای فدارسیون ها چه به شکل مجازی و چه حضوری شرکت یافتند. بعلاوه چهره های شناخته شده و صاحب نظر ورزش بانوان نیز در این نشست حضوری پررنگ داشتند.

نشست تخصصی شاخه تربیت بدنی که با مدیریت جناب آقای دکتر روحانی معاون محترم برنامه ریزی آموزش وزارت علوم برگزار گردید، به تحلیل محتوای رشته تربیت بدنی پرداخت. اعضای کمیته برنامه ریزی درس تربیت بدنی دفتر گسترش هیات رئیسه این بخش را تشکیل می دادند: برخی از شناخته شده ترین اعضای این کمیته شامل جناب اقای دکتر عباسعلی گائینی، دکتر حمید رجبی، دکتر حبیب هنری می باشد. در این نشست که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید متخصصین و اساتید علوم ورزشی از دانشگاه های مختلف کشور و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی حضوری فعال داشتند، به تحلیل واحدهای درسی در هر یک از سرفصل های این رشته در مقاطع مختلف پرداخته شد.

به گواه مشارکت حداکثری، همایش یافته های نوین در علوم ورزشی که پس از وقفه چند ساله به دلیل همه گیری کرونا و به شکل بین المللی برگزار شد با استقبال خوبی روبرو گردید.