پژوهش در آموزش علوم پایه: پایان نامه های کارشناسی ارشد

علوم پایـه زیربنای مهندسی و توسعه فنـاوری است که در اسناد بالادستی کشور در حوزه علم و فنـاوری نیز بر آن تاکید شده است. توجه به آموزش اثربخش علوم پایه در آموزش و پرورش ساماندهی شده است و در شکل تخصصی در دانشگاه ادامه پیدا می‌کند و در تحصیلات تکمیلی مرزهای دانش گسترش می‌یابد. در این میان در جهت نیل به کیفیت بخشی در آموزش علوم پایه، پژوهش در آموزش معنی پیدا می‌کند که می‌تواند بخشی از آن در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط به آموزش علـوم محقق شود. در جهت توجه به این موضوع از سال ۱۳۸۴ در دانشکده علـوم پایـه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی سه رشته کارشناسی ارشد در رشته‌های آموزش ریاضی، آموزش فیزیک و آموزش شیمی راه‌اندازی شد که ضمن فارغ‌التحصیلی دانشجویان و خدمت آنان در آموزش و پرورش، بروندادهای مختلف پژوهشی نیز در این راستا در طول سالیان ارائه شده است.

امسال در دهه فجر انقلاب اسلامی و سال جهانی علوم پایه برای پیشرفت پایدار، فرصتی فراهم آمد تا با تلاش و کوشش سرکار خانم دکتر رویا مجیدی معاون محترم پژوهش و فنآوری دانشکده علوم پایـه، گزارشی از برخـی چکیده‌های پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد دفاع شده در سال ۱۴۰۰ در رشته‌های آموزش شیمی، ریاضی و فیزیک که با راهنمایی اساتید محترم دانشکده علوم پایه انجام شده است در مجموعه “پژوهش در آموزش: پایان نامه های کارشناسی ارشد” ارائه گردد.

 شایسته است از زحمات اساتید محترم دانشکده علوم پایه که پیش برنده پژوهش در آموزش علـوم پایـه به شکل تخصصی در کشور هستند تشکر نموده و توفیق روزافزون اساتید، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و معلمین گرانقدر علوم پایه را در جهت خدمت به آموزش اثربخش علوم پایه در کشور عزیزمان از خداوند منان خواهانیم. امید است تا بتوان با فراهم کردن شرایط لازم در جهت هدفمندی پژوهش‌ها برای کمک به حل مسائل موجود در آموزش و پرورش، این گونه پژوهش‌ها مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گرفته و تعامل اثربخش بین بخش‌های مختلف آموزش و پرورش در جهت هم‌افزایی به منظور نیل به اهداف مندرج در اسناد بالادستی کشور از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شکل گیرد.

لینک دریافت مجموعه “پژوهش در آموزش: پایان نامه های کارشناسی ارشد