موفقیت پژوهشگران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در خلق یک اثر علمی ممتاز

یک گروه پژوهشی شامل دکتر سروش پرویزی استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مهندس فاطمه عسگری‌نیا از فارغ التحصیلان این دانشگاه و پژوهشگران ایرانی داخل و خارج از کشور با بررسی جامع تمامی پارامترهای موثر در تولید آلیاژهای نایتینول (NiTi) به روش متالورژی پودر، موفق به ارائه یک اثر علمی ممتاز و چاپ آن در یک مجله بسیار معتبر شدند.
در پژوهش صورت گرفته، محققین یافته های پژوهشی خود و برجسته ترین دستاوردهای سایر پژوهشگران در تولید آلیاژهای نایتینول به روش متالورژی پودر را با استفاده از ایده ها و روشهای نوین دسته بندی و ارائه نموده اند. در این پژوهش با ارائه گزارشی جامع و منحصربفرد در خصوص روش های تولید سنتی و مدرن و مقایسه آن‌ها، بررسی پارامترهای تاثیرگذار بر خواص مکانیکی، میکروساختاری، حافظه داری، مقایسه و تحلیل نتایج با یکدیگر، یک اثر ممتاز علمی خلق شده که گام مهمی در جهت توسعه این آلیاژ محسوب شده و به عنوان یک مرجع ارزشمند برای محققین و علاقه مندانی که در تولید آلیاژهای نایتینول فعالیت می کنند، به حساب می‌آید. بهره مندی از قابلیت های حافظه داری و سوپرالاستیسیته آلیاژهای نایتینول زمینه را جهت استفاده از آنها در صنایع مهمی از جمله پزشکی، هوافضا، خودروسازی، ساخت سنسورها و سیستم های کنترل دما فراهم می‌آورد.
گفتنی است که اثر علمی خلق شده، به صورت یک مقاله مروری در ۴۴ صفحه و در یکی از معتبرترین مجله های مهندسی جهان منتشر شده است. مجله ذکر شده جز مجلات چارک اول (Q1) با ضریب تاثیر ۳۱٫۵ و ضریب تاثیر پنج ساله ۳۷٫۳۵ می باشد.

• مقاله مروری چاپ شده:
Effective parameters on the final properties of NiTi-based alloys manufactured by powder metallurgy methods: A review (Progress in Materials Science)
• Impact Factor: 31.5
• ۵-Year Impact Factor: 37.35

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0079642520301031