معاونت پژوهش و فناوری اعلام کرد

افتخار آفرینی دانشگاه شهید رجائی در پنجمین دوره دو سالانه كتاب معماری و شهرسازی؛ جایزه دكتر منوچهر مزینی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم پنجمین دوره دوسالانه كتاب معماری و شهرسازی (جایزه دكتر منوچهر مزيّنی) به همت موسسه مطالعاتی فرزان زهرا حقیقی، با همكاری انجمن مفاخر معماری ایران چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ در محل موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

انجمن مفاخر معماری ایران برگزاری مراسم دوسالانه جایزه دكتر منوچهر مزيّنی را به چهارم اردیبهشت (۲۴ آوریل) كه توسط سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسكو) به عنوان روز جهانی كتاب اعلام گردیده، موكول نمود. این روز در تقویم ایرانی مصادف است با بنیاد نخستین نهاد نگارش و برگردان (تالیف و ترجمه) كتاب در جهان كه به فرمان خسرو انوشیروان پادشاه ساسانی در سال ۵۵۲ میلادی تاسیس یافته بود.

چهره های سرشناس دولتی و غیردولتی فراوانی در میان حاضرین و شركت كنندگان به چشم میخورد. شبكه های اجتماعی و ارتباطی متعددی در زمان پذیرایی برای حاضرین در لابی موزه شكل گرفت و حاضرین پس از اتمام مراسم با یكدیگر به گفتگوی آزاد پرداختند. تنوع شركت كنندگان از دانشجویان، فارغ التحصیلان، اساتید، نویسندگان، ناشران، پژوهشگران، رسانه ها، مدیران بخش های دولتی و خصوصی و دانشگاه ها، معماران، طراحان، تا مفاخر رشته معماری در پنجمین دوسالانه كتاب معماری و شهرسازی ایران جلب توجه می كرد.

منوچهر مزینی (۱۳۱۳–۱۳۸۱) از پژوهشگران ایرانی معماری و شهرسازی است. او متولد شهر ساری بود تحصیلات مهندسی معماری را در دانشگاه تهران به پایان رساند و سپس مدرك كارشناسی ارشد خود را در رشته برنامه‌ریزی شهری از موسسه فنی ایلینوی (آی آی تی) در شیكاگو (۱۹۶۶) دریافت نمود.موضوع پروژه كارشناسی ارشد او با عنوان پیشنهادی برای تقسیم اراضی روستایی در آذربایجان تحت هدایت لودویگ هیلبرزایمر تكمیل گردید.او سپس دكترای شهرسازی خود را از دانشگاه فنی مونیخ دریافت نمود. منوچهر مزینی در طی حرفه آكادمیك خود به تدریس در دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی)، دانشگاه تهران، دانشگاه بوستن، دانشگاه ملك عبدالعزیز جده، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سهند تبریز پرداخت.

از وی مقالات و كتب متعددی به صورت تألیف و ترجمه در زمینه معماری و شهرسازی بر جا مانده است از جمله: از زمان و معماری، مقالاتی در باب شهر و شهرسازی، واسازی، و فضا زمان معماری. از مهمترین آثار ترجمه او می‌توان به كتاب فضا، زمان و معماری نوشته زیگفرید گیدیون اشاره كرد.

بنا بر اعلام دبیرخانه پنجمین دوره دو سالانه كتاب معماری و شهرسازی، جایزه دكتر منوچهر مزینی؛ نتایج این رقابت به شرح زیر می باشد:

برندگان دوره پنجمین جایزه دو سالانه كتاب معماری و شهرسازی (۱۳۹۵-۱۳۹۷) :

چهار ناشر برتر:
– مؤسسه علمی فرهنگی فضا
– دانشگاه معماری و هنر پارس
– دفتر پژوهش‌های فرهنگی
– دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دو ناشر برگزیده:
– آرمانشهر
– بنیاد مسكن انقلاب اسلامی

پنج كتاب برتر:
– محمدمنصور فلامكی | شهر ایرانی در سنجش جهانی | نشر فضا
– سیروس باور | نفت، تمدن صنعتی و معماری | هنرمعماری
– سودابه ملك زاده و محمدجعفر ملك زاده | آسیابهای ایران | نشر ملك زاده
– ویدا نوروز برازجانی، محمدرضا جوادی | بازیابی فضایی باغشهر صفوی قزوین از منظر پدیدارشناسی هرمنوتیك | نشر آذر
– سیامك پناهی | معماری و سینمای معناگر | كنكاش

قلم سیمین برای دو ناشر به پاس تلاش وافر در دو سال اخیر بصورت مشترك:
– مهدی آتشی و نیما، نشر كتابكده كسری
– آرش حیدریان، نشر كتاب فكر نو

* در این دوره قلم زرین به هیچ كتاب و ناشری تعلق نگرفت.
بیست و شش عنوان كتاب تقدیر ویژه شدند.
از برخی دیگر شركت كنندگان نیز با اهدای لوح سپاس و لوح ویژه تقدیر شد.

تكمیلی:

شایان ذكر است كه كتب “تاریخ باغ سازی” ترجمه دكتر حمید رضا عظمتی و دكتر محسن فیضی و “مجموعه جامع مصالح شناسی دفتر اول: آجر در معماری” تألیف دكتر سید باقر حسینی ؛ خانم سید زهرا سیدین خراسانی از جمله كتب انتشارات دانشگاه شهید رجائی بودند كه با دریافت لوح افتخار، از آنها تقدیر ویژه شد.

انتشارات دانشگاه شهید رجائی نیز به سبب كسب حدود یك پنجم جوایز اهدایی، حائز عنوان ناشر برتر این جشنواره شد.

لینكهای خبر

http://memarnews.com/%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8/

https://www.irna.ir/news/83351591/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF