معاونت فرهنگی و اجتماعی دومین گزارش اجمالی برنامه دوربین مخقی را منتشر نمود

در ادامه گزارش دوربین مخفی بر آن شدیم که با دست­اندرکاران این برنامه نشستی داشته باشیم و صحبت­های آنها را در رابطه با ساخت این اثر هنری دانشجویی جویا شویم.

در ابتدا با احسان متولی مسئول برنامه صحبت کردیم.

او گفت که اگر بخواهم توضیح بدم که جرقه ی این کار از کجا خورد باید خدمتتون عرض کنم که این%d8%a7%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c ایده در جلسه ی آبان ماه کانون دبیران جوان با موضوعیت برگزاری جشن روز دانشجو مطرح شد و بعد از چندین روز سبک سنگین کردن کار و بررسی اجرایی بودن این برنامه در محیط دانشگاه با توجه به محدودیت هایی که وجود داشت به نتیجه ی قابلیت اجرایی داشتن این برنامه رسیدیم و بعد از طی مراحل اداری و حمایت و استقبال مسئولین محترم آماده ی اجرای این برنامه ی جذاب شدیم. استرس بارز ترین عنصری بود که در وجود تک تک اعضا احساس می شد ، کاری که قراره برای اولین بار در این محیط اتفاق بیفته و همچنین نتیجه ی کار هم مشخص نیست…آیا سوژه ی مورد نظر واکنش مد نظر ما(ترس ، خنده ، اعتراض ، وحشت و…) را انجام خواهد داد ؟ آیا مخاطبان برنامه با دیدن این برنامه می خندند ؟ و یا اینکه در طول چند روز ضبط، دوربین مخفی لو نرود… این تفکرات شبانه روز در ذهن ما می پیچید و پس از طی کردن تمامی مراحل در روز چهارشنبه با استرس زیاد اما با قدرت ؛ کار ضبط را با سکانس عطسه آغاز کردیم… کار از آنچه در تصورمان بود بسیار سخت تر و همچنین وقت گیر بود… عزیزان کادر اجرایی بدلیل کمبود وقت هرروز بدون ناهار خوردن کار را پیش می بردند… ولی با دیدن واکنش های بسیار خوب از سوژه ها انگیزه ها برای ادامه ی کار بیشتر می شد… دانشجویان بعد از این که می فهمیدند داخل دانشگاه در مقابل دوربین مخفی قرار گرفته اند احساس خوب و رضایت بخشی داشتند،گویا دانشگاه ما نیز تشنه ی چنین فعالیت هایی بود و شاید این کار نقطه ی آغازی برای برنامه های خلاقانه تر و دانشجو محور در سطح دانشگاه باشد.

ایده ی اهدای گل بعد از ضبط سکانس ها توسط من مطرح شد زیرا این کار نشان دهنده ی حسن ظنّ مجموعه ی ما برای تکریم دانشجویان و همچنین دلجویی بابت چند لحظه آزرده خاطر کردن آنان بود.که این کار می تواند در دوربین مخفی های دیگر هم اعمال شود.

  استرس های هماهنگ بودن مسئول برنامه و بازیگران و فیلم بردار در روز ضبط جدا و کار تدوین و صداگذاری و مونتاژ این اثر جدا ،  طبق مشاهدات بنده اگر بخواهم آماری کلی از زمان برنامه بدهم،حدود یک هفته کارهای اداری ،برگزاری جلسات و همچنین تعیین پلان ها و دیالوگ ها زمان برد و مدت زمان ۱۸ ساعت در مجموع کار ضبط  این پلان ها در محیط دانشگاه طول کشید و حدود ۳۰ ساعت صرف تدوین ، مونتاژ ، صداگذاری و ساخت تیزر شد. و حاصل این تلاش ده روزه ۲۰ دقیقه فیلم با ارزشی شد که الحمدلله واکنش مثبت همه ی اقشار دانشگاه اعم از دانشجویان ، مسئولین و کادر اداری و حتی داشنجویان خارج از دانشگاه را به همراه داشت. هنوزم که هنوزه در محیط دانشگاه دانشجویان با دیدن بنده اظهار محبت می کنند و قسمت های مختلف فیلم و واکنششان را با هیجان برایم توضیح می دهند.

اگر بخواهم دلایل موفقیت این برنامه را تشریح کنم باید به اکشن بودن و جدی بودن در سکانس ها اشاره کرد، برای مثال در سکانس کیف پر از سیگار ایفای نقش کارمند حراست با تجهیزات کامل و جدّیت خاص خود باعث ایجاد ترس بین دانشجویان و واکنش های جالبشون شد… یا در سکانس دزدی موبایل تعدادی از سوژه ها پس از فرار کردن بازیگر ما کار را جدی نگرفتند اما با دیدن اینکه بازیگرِ نقش دزد از درب دانشگاه و حراست خارج شد و همچنان در حال فرار است به جدی بودن برنامه پی بردند و نتیجه اش واکنش هایی بود که در فیلم ها مشاهده می کنید.

   برای سکانس سطل زباله استرس زیادی داشتیم و حتی احتمال سکته کردن افراد را می دادیم و برای همین موضوع در این پلان برای کمتر شدن این خطر خانم ها را سوژه قرار ندادیم…

  اتفاق بسیار جالبی که افتاد یکشنبه بعد از ظهر بود که آخرین فیلم برداریِ ما قسمت دختر و پسر دانشجویی شد که نامزد بودن و قرار بود دو ماه دیگه ازدواج کنن و همونطور که در فیلم مشخص هست فضای برنامه رمانتیک شد…

 در کل چون اولین برنامه ی ما و همچنین دانشگاه بود سعی برآن داشتیم با امکانات کم و بودجه ی محدودی که در اختیار داشتیم پلان هایی انتخاب کردیم که بنظر ساده بودند اما واکنش های خوبی گرفتند و الحمدلله خوب اجرا شدند.

همچنین این کلیپ ها در آپارات برای مشاهدات فرادانشگاهی نیز قرار خواهد گرفت.

در پایان تشکر ویژه دارم از دکتر روشن احمدی معاون فرهنگی و اجتماعی و اقای شبستانی مدیر حراست؛ بخاطر حمایت ها و همکاری های ارزشمندشون و همچنین از آقای خالقی بخاطر ایفای نقش عالی به عنوان مأمور حراست دانشگاه.

بنیامین شهمیرزادی (دبیر کانون دبیران جوان):

دوربین مخفی کاری بود که برای اولین بار در تاریخ دانشگاه توسط کانون دبیران جوان انجام شد%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%b4%d9%87%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d8%af%db%8c

این کلیپ  با استقبال کم نظیر دانشجویان در آیین گرامیداشت روز دانشجو رو به رو گردید .

بچه های گروه دوربین مخفی با وجود فشار های کاری و وقت کم توانستند کلیپی پر هیجان را آماده کنند !

انعکاس این برنامه به خوبی توانست توجه مسئولین محترم و دانشجویان عزیز را به کانون دبیران جذب کند و باعث حسن شهرت کانون در میان تشکل ها و نهاد های درون دانشگاهی گردد.

امیر محمدحسینی (فیلم بردار ، تدوینگر) :

صبح دوشنبه بود بنیامین (دبیر کانون دبیران جوان) با من تماس گرفت و در مورد فیلم برداری یه %d8%a7%d9%85%db%8c%d8%b1%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8cپروژه با من صحبت کرد ، موضوع هنوز برام گنگ بود و متوجه نشدم که چه کاری قرار هست انجام بدهم. وقتی توی جلسه ای که با اعضای اصلی کانون دبیران داشتم و با شرح کامل موضوعات متوجه پروژه ی دوربین مخفی در سطح دانشگاه شدم ، کاری که برای اولین بار در سطح دانشگاه در حال انجام بود.

نکته ی مثبتی که باهاش روبرو  شدم این بود که گروه از هفته ها قبل مقدمه چینی کرده و مجوز های لازم را گرفته بودند. این موضوع تا حد زیادی خیالم را بابت فیلم برداری راحت کرده بود. بزرگترین چالشی که باهاش روبرو بودیم نحوه ی فیلم برداری و اجرای صحنه ها بود چون این اولین تجربه ی ما در ساخت دوربین مخفی بود و همچنین امکانات کم و محدود برای انجام این کار. تمام صحنه ها با یک الی دو دوربین فیلم برداری شد.

چالش دومی که با اون روبرو بودیم جاگذاری صحیح دوربین ها و پوشش دادن کامل صحنه ها و همچنین هماهنگی کامل اعضای گروه بود.دوربین مخفی به گونه ایست که اگر شما سکانسی را درست پوشش ندهی به گونه ای اون صحنه از دست رفته خواهد بود. چالش سوم ما زمان بود. شاید بعضی ها گمان کنند فیلم برداری دوربین مخخفی کار ساده ای است در حالی که کاری بسیار مشکل و وقت گیر است و به حوصله ی زیادی نیاز دارد. چرا که اتفاقات و همچنین واکنش های افراد و سوژه ها در دوربین مخفی غیرقابل پیش بینی است. گاهی نیاز بود برای گرفتن فقط یک سکانس ساعت ها در انتظار یک سوژه ی مناسب صبر کنیم.

چالش آخر ، چالش تدوین و صداگذاری و ساخت تیزرهای فیلم بود و به زمان زیادی نیاز داشت در حالی که پروژه ی فیلم برداری وقت زیادی از ما را گرفته و فقط چند روز به زمان تحویل فیلم باقی مانده بود. صحنه های خوب با صدای بد یا صحنه های بد با صداهای خوب همه و همه به مشکل ویرایش فیلم اضافه میکرد. همچنینبرنامه ریزی برای تدوین و هرچه بهتر و با هیجان نشان دادن کار برای جذب مخاطب به سختی کار می افزود. با بررسی کامل کلیپ ها سرانجام با تلاش بی وقفه کلیپ های دوربین مخفی در زمان پیش بینی شده آماده و به مسئولان مربوطه تحویل داده شد.

علی بشیری (تهیه کننده ، پشتیبانی) :

این برنامه با تلاش کادر تیم، و حمایت چند نفر از مسئولین، به خوبی پیش رفت. البته همدلی که%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%a8%d8%b4%db%8c%d8%b1%db%8c بین اعضای تیم وجود داشت تأثیر زیادی داشت .از معاونت فرهنگی دانشگاه (ضمن تشکر ) درخواست میکنم تا برای هر مناسبتی که در آینده باید برایشان کانونها و تشکلات فعالیت کنند، یک برنامه ی از پیش تعیین شده، منظم، عادلانه و جامع ترتیب بدهند تا که اولا گروه هاتکلیفشان را از قبل بدانند ، و ثانیا بی نظمی پیش نیاید و کارها هول هولکی نباشند. خداقوت به همه

فائزه عباس زاده (بازیگر) :

ضمن تشکر از کادر فرهنگی دانشگاه در خصوص باز گذاشتن راه برای کانون دبیران جوان در %d9%81%d8%a7%d8%a6%d8%b2%d9%87-%d8%b9%d8%a8%d8%a7%d8%b3-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%87خصوص ایجاد برنامه های طنز و جذاب و شاد کردن روحیه ی دانشجویان عزیز دانشگاه رجایی و همچنین جناب آقای خالقی از کادر محترم حراست دانشگاه که طبق برنامه ریزی های کانون، با ما همکاری کردند و بنده به عنوان بازیگر در اولین تجربه ی بازیگری در دوربین مخفی موفق بودم و این نظر رو دارم که با وجود امکانات کم و با توجه به مبتدی بودن اعضای کانون سکانس های خوبی را از دانشجویان گرفتیم و واکنش ها تقریبا همانطوری که انتظار داشتیم بود و خوشحالیم که انتهای هر سکانس جو مفرحی رو به وجود آوردیم.

شادی کریمی (بازیگر) :

با توجه به بی تجربه بودن و جوان بودن اعضای اجرایی و همچنین بنده این برنامه باز هم به لطف %d8%b4%d8%a7%d8%af%db%8c-%da%a9%d8%b1%db%8c%d9%85%db%8cخدا خیلی عالی تنظیم و اجرا شد و باعث خوشحالی افراد زیادی گشت که قصد ما هم همین بود و همچنین تشکر از عوامل حراست که نهایت همکاری را با ما داشتند که خیلی در بهتر شدن کار تأثیر داشت امیدواریم که در آینده هم برنامه های بهتری را تقدیم کنیم و باعث شادی و سرگرمی افراد بیشتری بشیم. خداروشکر دانشگاه و بچه ها برای اجرای چنین برنامه هایی از ظرفیت کافی برخوردار هستند و امیدواریم که همینطوری ادامه داشته باشه و بهتر از قبل بشه و عوامل فرهنگی و حراست ما رو در این راه حمایت کنند.

مهرداد وحیدی راد و سیامک سبزی(بازیگر)%d9%85%d9%87%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-%d9%88%d8%ad%db%8c%d8%af%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d8%af :

انشاالله همینجوری بریم جلو و اینکه دوربین مخفی یک طنز تلخ  است که در نظر واقعیت می باشد.

فاطمه ملا محمدی (فیلم بردار) :

طرح دوربین مخفی به عنوان اولین دوربین مخفی در دانشگاه ، به قدری بازخورد خوبی داشت که لحظات سخت کار رو برای همه ی اعضا شیرین کرد و به تبع آن متوجه نیازمندی دانشجویان به چنین طرح هایی که باعث ایجاد محیطی شاد و لذت بخش می شود%d9%81%d8%a7%d8%b7%d9%85%d9%87-%d9%85%d9%84%d8%a7-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c شدیم.ثبت کردن لحظات نشاط آور در کنار این گروه افتخار بزرگی بود که نصیبم شد و البته یک تجربه ی عالی! با استفاده از این تجربه ها امیدوواریم در برنامه های آتی کانون بتونیم لبخند و حس نشاط بیشتری برای دانشجویان به وجود آوریم.انشاالله

حسین محمدی (فیلم بردار) :

خوب کار دوربین مخفی شروع کار با زمان تحویل خیلی فرصت کمی داشت و در زمان اندک خیلی خوب پیش رفت و همه ی این کارها در این زمان اندک به بهترین نحو کار شد البته خوب جای کار %d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c زیاد داشت اما زمان کم بود و اینکه انتقادی هست در زمان پخش که حدودا در بدترین زمان ممکن پخش شد.

البته حدودا با کمترین امکانات به بهترین نحو اجرا شد و شاید مقداری مشکل در فیلم برداری و تدوین بود که همه ی اینها بخاطر ۱٫کمبود وقت ۲٫نداشتن تجربه و کار اولی بودن ما ۳٫ناهماهنگی های موجود بود. در آخر هم خیلی خوب اداره کرد آقای متولی دوربین مخفیو که برای شروع کار عالی بود و برای کارهای بعدی باید زمان بیشتری بزاریم  و هماهنگ شده تر عمل کنیم.