مشارکت بین المللی در چاپ مقاله مروری در یکی از معتبرترین مجله های مهندسی مواد

یک گروه پژوهشی با بررسی جامع مدلسازی محاسباتی در ساخت افزایشی فلزات، موفق به ارائه یک اثر علمی برتر در مجله معتبر مهندسیInternationals Materials Reviews  شدند. این مجله یکی از معتبرترین و با سابقه ­ترین مجلات رشته مهندسی مواد با پیشینه چاپ ۶۵ ساله و ضریب تاثیر پنج ساله ۱۷/۶۹۲ می­باشد.

این اثر ارزشمند دستاورد مشترک پژوهشگرانی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از کشور ایران و دانشگاه ام آی تی و دانشگاه تولدو از کشور آمریکا می باشد. پژوهشگران دانشگاه شهید رجایی در این مقاله سروش پرویزی استادیار گروه مهندسی مواد و هانیه باغبانی جاوید فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد هستند.

فرآیند ساخت افزایشی فلزات (AM) یک فناوری بسیار کارآمد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است که توانایی ساخت سازه ­های فلزی با هندسه­ های پیچیده را برای طیف گسترده­ای از فلزات و آلیاژها دارد. با این حال، چندین چالش تجربی در استفاده از فرآیندهای AM وجود دارد، از جمله توزیع تنش­های باقیمانده، اعوجاج، ناهمسانگردی ریزساختار، تخلخل و خواص مکانیکی موضعی می­ باشد. رویکردهای مدل سازی محاسباتی نشان می­ دهد که روابط فرآیند- ساختار- خواص- عملکرد (pspp) در فرآیندهای AM نه تنها می تواند به زمان تولید کوتاه ­تر و هزینه کمتری منجر شود، بلکه ویژگی­ های ریزساختار، خصوصیات و عملکرد اجزا ساخته شده را نیز بهبود می ­بخشد. اگرچه اخیراً مقالات زیادی در مورد مدل سازی AM منتشر شده است، اما برخی از چالش­های اساسی همچنان وجود دارد. در این پژوهش، دو رویکرد محاسباتی اصلی به طور مفصل بحث شده است. این مقاله یک دیدگاه استثنایی در مورد مدل سازی محاسباتی یکپارچه در چند مقیاس و روش های آماری، برای ایجاد روابط PSPP در AM مواد فلزی ارائه می­ دهد. نتایج این پژوهش به صورت یک مقاله  مروری در ۴۶ صفحه و دارای ۳۰۵ مرجع معتبر و بروز ارائه شده است. این مقاله به عنوان یک منبع ارزشمند برای محققان و علاقه مندانی که در زمینه تولید و مدلسازی آلیاژهای فلزی به روش ساخت افزایشی فعالیت می ­کنند به حساب می ­آید.