محققان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور بازگشتند/ همکاری با بیش از ۱۵۰ مرکز علمی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مهاجرت برای کسب دانش برتر، امری صرفا منفی نیست، اما عدم بازگشت و یا قطع ارتباط اثربخش با وطن و از دست دادن سرمایه‌های انسانی مساله‌ای است که باید با اتخاذ تدابیری ویژه حل شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با توجه به عواقب و نتایج منفی از دست دادن این سرمایه‌های انسانی، اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور connect.isti.ir»» را آغاز کرد.

این برنامه به دنبال حل مشکلات و موانعی است که اجازه همکاری این افراد با کشور را نمی دهد یا دسترسی مراکز علمی و تخصصی داخلی به توان این افراد را مشکل کرده است. اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در طی ۵ سال متوالی منجر به همکاری متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور با بیش از ۱۵۰ مرکز علمی و فناوری شامل برترین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب داخلی در کمترین زمان ممکن شده است.

این کار زمینه را برای آشنایی این افراد با ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری داخلی فراهم می کند. همچنین متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با کمک این برنامه نحوه همکاری با مراکز مذکور را پیش از ورود به کشور می‌شناسند تا شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین به کشور را بدانند.

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با هدف  ایجاد ساز و کاری برای بهره‌مندی از دانش و تجارب ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه‌هایی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تاسیس شرکت فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها طراحی و اجرایی شده است. مخاطبان این طرح شامل دانش آموختگان دوره دکترا و اساتید یکی از ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکتهای دانش بنیان خارجی هستند.

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۲۱۰۱