قرار گرفتن نام ۹ عضو هیات علمی دانشگاه در بین ۲% دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۲

بر اساس نسخه چهارم پژوهش منتشر شده توسط انتشارات الزویر که هر ساله روی داده‌های اسکوپوس انجام می‌شود و در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ چاپ شده است، ۲۰۰ هزار و ۴۰۹ پژوهشگر بین‌المللی پراستناد در تمامی رشته‌ها و نیز ۲% برتر حوزه‌های علمی، شناسایی و معرفی شده‌اند که از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی نام ۱۰ محقق (شامل ۹ عضو هیات علمی) در این لیست حضور دارند:

  • آقای دکتر جواد بهشتیان، عضو هیئت علمی گروه شیمی، دانشکده علوم پایه (برای سومین سال متوالی)
  • آقای دکتر حمیدرضا تقی یاری، عضو گروه صنایع چوب، دانشکده مهندسی مواد و علوم میان رشته ای (برای سومین سال متوالی)
  • آقای دکتر مهدی نیک عمل، عضو هیئت علمی گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه (برای دومین سال متوالی)
  • آقای دکتر علیرضا داوری، عضو هیئت علمی گروه قدرت، دانشکده مهندسی برق (برای سومین سال متوالی)
  • آقای دکتر سعید علیائی، عضو هیئت علمی گروه الکترونیک، دانشکده مهندسی برق (برای سومین سال متوالی)
  • آقای دکتر پیمان نادری، عضو هیئت علمی گروه قدرت، دانشکده مهندسی برق (برای دومین سال متوالی)
  • خانم دکتر رویا مجیدی، عضو هیئت علمی گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه (برای سومین سال متوالی)
  •  آقای دکتر جواد کدخداپور، عضو هیئت علمی گروه طراحی جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک (برای دومین سال متوالی)
  •  آقای دکتر موسی مظلوم، عضو هیئت علمی گروه سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران (برای نخستین سال)

همچنین آقای علی احمدی پیغان نیز در این گزارش در فهرست پژوهشگران دانشگاه شهیدر جایی قرار گرفته است. ایشان، پژوهشگر دوره پسا دکتری این دانشگاه بوده اند که زیر نطر آقای دکتر جواد بهشتیان تحقیقات پژوهشی داشته اند.

شایان ذکر است که پایگاه داده‌ الزویر اطلاعات استاندارد شده در زمینه‌ استنادها، h-index، استناد به مقالات و یک شاخص ترکیبی (Composite Indicator) را ارائه و پژوهشگران را در ۵ حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶رشته طبقه‌بندی کرده است. شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی نیز، انتشار حداقل ۵ مقاله بوده است.

به نقل از پایگاه ISC، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در همین زمینه بیان کردند: هدف این پایگاه داده، ارائه مجموعه ­ای از سنجه­ های استنادی استاندارد شده برای ارزیابی تاثیراستنادی دانشمندان در رشته ­ها و حوزه ­های علمی مختلف در سطح جهان است. وی ادامه داد: شاخص استنادی مرکب، مجموعه ­ای از چند شاخص استنادی مجزا است که پژوهشگران دانشگاه استنفورد در مقاله سال ۲۰۱۶ خود معرفی و محاسبه کرده­ اند. این شاخص ­ها مبتنی بر تعداد استنادات دریافتی مقالات دانشمندان و جایگاه ­های نویسندگی آنها (الگوی هم-­نویسندگی) و شاخص هرش می­ باشد.

رئیس ISC گفت: بر اساس تازه ترین به ­روز­رسانی این پایگاه داده که منتشر شده، دامنه پوشش داده ­ها از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۲۱ است. این فهرست دربرگیرنده نویسندگان پراستناد براساس شاخص استنادی مرکب و جزو دو درصد پراستناد در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۶ حوزه فرعی می‌باشد. گفتنی است در این رتبه بندی، ۱۸۷۰ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد ۲% برتر دنیا قرار گرفته اند.

لینک خبر کامل در ISC

داده­‌های پژوهش، در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://elsevier.digitalcommonsdata.com/datasets/btchxktzyw/4?fbclid=IwAR0Y0LhUicOFFqr7t4ykHxVy-N_YLLIbnghWdtHTxBDI5tOrGrKrCyrAjK0