دانشکده مهندسی مکانیک خبر داد

طراحی و ساخت داربست هاي زيستي نیمه هوشمند به همراه دستگاه اندازه گیری نفوذپذیری در حوزه مهندسی بافت توسط هيات علمي دانشكده مهندسي مكانيك

به گزارش روابط عمومی و به نقل از دانشکده مهندسی مکانیک، در این دانشکده داربست های زیستی نیمه هوشمند به همراه دستگاه اندازه گیری در حوزه مهندسی بافت طراحی و ساخته شد. در این گزارش آمده است: امروزه زيرشاخه­ هايي از علم كه هدف نهایی آن­ها فراهم آوردن بستري براي ارتقا سطح سلامت و افزایش طول عمر انسان است، مورد توجه ویژه قرار گرفته اند. یکی از زیرشاخه های مهندسی مکانیک که به این مهم می پردازد مهندسی بافت می باشد. از اهداف این حوزه می توان به تولید داربست هایی سازگار با فرآیندهای بیولوژیکی و محیط های زیستی اشاره نمودکه بتوانند امکان مهاجرت، تمایز وتکثیر سلول زنده را فراهم آورند.

بر اساس این گزارش، اخیرا مطالعاتی در دانشگاه شهید رجائی زیر نظر دکتر مصطفی ورمزیار عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک تحت حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه انجام پذیرفته است. از جمله دستاوردهای این پروژه می توان به پژوهش آقای مهندس مسعود ژیان منش اشاره نمود. ایشان در دوره کارشناسی ارشد موفق به طراحی و ساخت داربست هاي زيستي نیمه هوشمند و دستگاه اندازه گیری نفوذپذیری در حوزه مهندسی بافت گردیدند. محققین فعال در این حوزه بر این باورند که به کمک این ساختارها می توان رشد و تکثیر سلولی را کنترل نمود. ساختارهای مورد بررسی در این مطالعه می تواند در محل شكستگي يا فقدان استخوان به منظور ترميم عضو قرار گیرد. هر چند این پژوهش در مراحل اولیه خود قرار دارد لیکن می تواند نقطه شروعی جهت رسیدن به ساختارهای هوشمند در مهندسی بافت باشد. نتایج این مطالعات به زودی در مجلات معتبر این حوزه منتشر خواهد گردید.

10