ضریب تأثیر و چارک بندی سال ۱۴۰۱ نشریات نمایه شده دانشگاه در ISC اعلام شد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به نقل از کارشناس نشریات دانشگاه، پنج نشریه از نشریات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که آرشیو کاملی از شماره های دو سال اخیر (به علاوه‌ سال محاسبه ضریب تأثیر) را دارا هستند به ارزیابی ISC راه یافتند و با توجه به روابط استنادی میان مقالات منتشر شده در آنها تحلیل و ضریب تأثیر هر نشریه بر اساس شمار استنادها و شمار مقالات آن مورد ارزیابی قرار گرفت. نشریات در یکی از سه دسته نشریات هسته، نشریات لیست اولیه و نشریات لیست انتظار قرار گرفته اند؛ ضریب تأثیر نشریات، شاخصی کمی است که میزان اثرگذاری یک نشریه بر نشریات دیگر را می سنجد و برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه نشریات در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شود.

ردیف عنوان نشریه نوع نشریه چارک ضریب تاثیر
۱ JCARME هسته Q4 ۰٫۰۵۰
۲ JECEI لیست اولیه Q1 ۰٫۳۹۶
۳ فناوری آموزش هسته Q1 ۰٫۴۹۶
۴ معماری و شهرسازی پایدار لیست اولیه Q1 ۰٫۵۷۱
۵ پژوهش های هستی شناختی هسته N/A N/A

نشریات هر رشته بر اساس توزیع مقادیر ضریب تأثیر آن‌ها در چارک‌هایQ1   تا Q4 قرار می‌گیرند. چارک اولQ1، ۲۵ درصد از نشریات حوزه موضوعی مربوطه را در بر می گیرد که بیشترین مقادیر ضریب تأثیر و در نتیجه بالاترین سطح اثرگذاری را در مقایسه با ۷۵ درصد نشریات دیگر در آن حوزه داشته اند. به همین ترتیب، چارک چهارم Q4 نشریاتی با کمترین درجه اثرگذاری را در بر می گیرد. اثرگذاری نشریات در چارک چهارم، به مراتب از نشریات فاقد ضریب تأثیر بیشتر است.همچنین با توجه به دامنه موضوعی تحت پوشش، برخی از نشریات هم‌زمان در بیش از یک حوزه موضوعی میانی قرار می‌گیرند و در نتیجه دارای چارک‌های متفاوتی در هر کدام از حوزه ها خواهند بود.

لازم به ذکر است که نشریات موجود در هر دسته پس از ارزیابی های دوره ای شرایط صعود یا نزول به سطوح دیگر را دارند. با توجه به ارزیابی انجام شده روند رشد هر نشریه در جدول به شرح ذیل آماده است.

 

معاونت پژوهش و فناوری

کدخبر ۰۲۱۲۱۹۰۱