ضرورت راه اندازی رشته خاص معماری مدارس در دانشگاه شهیدرجایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، میزگرد تخصصی طراحی مدارس آینده با حضور حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، جمال الدین مهدی نژاد رئیس دانشگاه تربیت شهید رجایی تهران و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده معماری این دانشگاه در سالن شهید باهنر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حمیدرضاخان محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این نشست با اشاره به ویژگی‌های خاص دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی‌، اظهارکرد: مجموعه آموزش و پرورش بیشترین ساختمان های دولتی را در کشور در اختیار دارد، در واقع مدارس رخ و نماد معماری جامعه ماست.

وی بر اهمیت معماری و طراحی بناها بر ذهن و روان انسان، تأکید کرد و افزود: اعتقاد داریم معماری معلم سوم بچه هاست و نقش طراحی محیط یادگیری در فرایند یادگیری بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: مدرسه فقط یک ساختمان یا فضا نیست، بلکه کالبد یا محیط یادگیری است که در تلاقی با معلم و دانش آموز می تواند اهداف آموزشی و تربیتی را محقق نماید.

خان محمدی با اشاره به ضرورت راه اندازی رشته خاص معماری مدارس در این دانشگاه گفت: در بحث طراحی فضاهای آموزشی نبایدصرفا نگاه معماری داشت، بلکه باید نگاه چند وجهی با توجه به ابعاد نیازهای محیط یادگیری داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حضور اساتید و دانشجویانی که باید نقش دبیری را ایفا کنند موجب تلفیق رویکرد معلمی با تخصص معماری می‌شود که می‌تواند بروندادهای بسیار موثری داشته باشد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ضمن تمجید از طرح‌های ارائه شده مدارس توسط دانشجویان که در حاشیه این میزگرد به نمایش در آمده بود، بیان کرد: تلاش‌های انجام شده نشان می دهد که نگاه جدی به موضوع معماری مدارس آینده وجود دارد و می توان یک کار پژوهشی عملیاتی و میدانی ارائه داد.

خان محمدی با اشاره به برگزاری رویداد ملی مدارس آینده و همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی – اسلامی ، عنوان کرد: در سازمان نوسازی مدارس کشور کارهای خوبی انجام شده و تشکیل کمیته نما و منظر در راستای توجه ویژه به بحث هویت بخشی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح جایگاه مدرسه در سند تحول به عنوان کانون پیشرفت و تربیت محله پرداخت و افزود: باید در طراحی «مدارس آینده» آخرین دستاوردهای علمی را به کارگیریم. باید اذعان کنیم در فضای کالبدی و تجهیزات آموزشی به روز نیستیم.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی کلاس‌های درس به معنای واقعی، استفاده از هوش مصنوعی در طراحی و داشتن رویکرد آینده نگرانه و آینده نگارانه، مسأله شناسی و روایت گری از نیازهای مخاطبان در مدارس از جمله موضوعاتی است که باید در مورد آنها با پشتوانه مطالعاتی کار عملیاتی انجام داد.

خان محمدی در پایان ضمن استقبال از طرح های دانشجویان و اساتید از  افزایش و‌ تعمیق روابط سازمان نوسازی مدارس کشور با دانشگاه شهید رجایی در حوزه‌های مختلف و همکاری مشترک بیشتر خبرداد.

گفتنی است در این نشست تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید رجایی به بیان نکته نظرات خود پیرامون موضوع جلسه و طراحی مدارس آینده پرداختند.