روابط عمومی دانشگاه خبر داد

بازدید سرپرست وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون سراسری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی در حاشیه بازدید از جلسه کنکور سراسری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار کرد: بیشترین شرکت کننده کنکور با تعداد ۶۳۷ هزار نفر در رشته علوم تجربی هستند و پس از آن رشته‌های علوم انسانی با بیش از ۲۸۰ هزار داوطلب، زبان‌های خارجه با بیش از ۱۶۵ هزار داوطلب، ریاضی با بیش از ۱۶۴ هزار داوطلب و هنر با بیش از ۱۰۳ هزار داوطلب در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.

حسینی ادامه داد: عدم تناسب تعداد داوطلبان شرکت کننده در رشته های کنکور معضلی است که با جدی گرفتن هدایت تحصیلی برطرف می‌شود لذا باید متناسب با نیاز جامعه دانش آموزان را هدایت کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از دانش آموزان تمایل دارند برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته تجربی را در دبیرستان انتخاب کنند تا در نهایت به رشته پزشکی برسند در حالی که در این میان حدود یک درصد علاقه و توانایی رسیدن به این رشته را دارند.

وی ادامه داد: چنانچه دانش آموزان در رشته‌هایی که توانایی و علاقه لازم را دارند شرکت کنند راحت‌تر قبول می‌شوند که این کار با هدایت تحصیلی درست اتفاق می‌افتد.

حسینی با تاکید بر اینکه در دوره عمومی (پایه اول تا نهم تحصیلی) باید مدارس تقاضا محور باشد، اظهار کرد: این بدین معنا است که به تعداد تقاضای دانش آموزان مدرسه وجود داشته باشد که این موضوع را محقق کردیم، اما در دوره متوسطه دوم باید به طور تخصصی به مدارس نگاه کنیم و رشته‌های تحصیلی و برنامه درسی متناسب با استعداد و توان دانش آموزان باشد تا نیاز جامعه را برطرف کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: امروزه اگر کسی پزشکی قبول نشود بار دیگر برای پذیرفته شدن در این رشته کنکور می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود تا ضمن بر هم خوردن هرم شغلی جامعه نیاز بازار کار دچار اختلال شود، در واقع این کار نیاز کاذب ایجاد می‌کند و موجب تضییع حق دیگر داوطلبان می‌شود.

وی درباره وضعیت داوطلبان مناطق سیل زده با اشاره به اینکه ۲۴ استان درگیر سیل بود و بیش از ۳۸۰۰ داوطلب در مناطق سیل زده وجود داشت، بیان کرد: برای رفاه حال این داوطلبان رئیس جمهور پنج درصد مازاد بر سهمیه به این داوطلبان با توجه به شرایط خاص آن‌ها اختصاص داد.

حسینی ادامه داد: برای دانش آموزان این مناطق پانسیون‌های رایگان ویژه کنکور در نظر گرفته شد تا از فرآیند تحصیل عقب نمانند.

وی تصریح کرد: تعداد داوطلبانی که در حوزه‌های آموزش و پرورش آزمون می‌دهند ۴۳۳ هزار و ۶۹۳ نفر است یعنی ۳۲ درصد کل شرکت کنندگان در حوزه‌های مربوط به آموزش و پرورش حضور پیدا می‌کنند.