در میان حزن و اندوه بازماندگان

پیکر  چهره ماندگار و بی بدیل معماری سنتی کشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم تشییع پیکر استاد دکتر حسین زمرشیدی صبح امروز از درب منزل آن مرحوم واقع در خیابان ستارخان با حضور اساتید، همکارن، دانشجویان و سایر اقشار از جمله هنرمندان به سمت بهشت زهرا قطعه هنرمندان (چهره‌های ماندگار) برگزار شد.

 

دكتر حسين زمرشیدی استاد نام آشنای معماری کشور و معمار سنتی‌کار برتر ایرانی، متولد پنجم فروردین ماه ۱۳۱۸ در شهر مشهد مقدس بودند، كه در حوزه تحصصی معماری سنتی ایرانی و اسلامی فعاليت داشتند و از ايشان آثار و تالیفات بسیار ارزشمند و فاخری در اين حوزه به يادگار مانده است.

همچنين استاد در طول عمر با بركت خود افتخارات متعددی نيز كسب نمودند كه از جمله می توان به عناوينی چون: چهره ماندگارمعماری جمهوری اسلامی ایران، معلم ماندگار كشور، عضو پيوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ايران، دارنده نشان دانش از رياست جمهور، و كسب جايزه ویژه جشنواره بین المللی خوارزمی را نام برد. مشاركت در بازسازی حرم امام حسن عسگری (ع)‌ از جمله دیگر افتخارات ايشان است.

استاد در سال ۱۳۹۲ پس از قریب به ۴۰ سال خدمت در حوزه تعلیم و تربیت به افتخار باز نشستگی نائل شدند لکن فعالیت های علمی و پژوهشی ایشان پس از حدود ۸۰ سال عمر نیز ادامه داشت

و تالیف کتب و مقالات ارزشمند ایشان تا واپسین لحظات عمر با عزتش برقرار بود.  ایشان بارها در مراسمات مختلف در سطح کشور و نیز در دانشگاه شهید رجائی مورد تقدیر قرار گرفت که از آخرین موارد آن می توان به مراسم بزرگداشت مقام شامخ معلم و استاد در اردیبهشت ۱۳۹۷ اشاره نمود که از تمبر یادبود ایشان نیز رونمایی گردید.

در دانشنامه آزاد ویکی پدیا از دکتر زمرشیدی این گونه نام برده شده است:

حسین زُمرشیدی (۵ فروردین ۱۳۱۸ مشهد) معمار سنتی‌کار برتر ایرانی است.

وی در نوجوانی زیر دست پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و به‌نام مشهد بود کار می‌کرد. همچنین بنایی نیز می‌کرد و تا پایان دبیرستان در همان‌جا درس می‌خواند.

زمرشیدی در معماری و کاشی‌کاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.

وی در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال ۱۳۵۰ به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش‌آموخته شد.

استاد حسین زمرشیدی  عضو هيات علمي ( بازنشسته)‌ گروه معماري دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي به عنوان عضو پيوسته گروه معماری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۱ از سوی ستاد بنیاد چهره‌های ماندگار، به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزیده شد.

ایشان در مهرماه ۱۳۸۳، از رئیس‌جمهور، نشان درجه سه دانش دریافت کرد و در سال ۱۳۸۷ به عنوان پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن کریم، از طرف رئیس‌جمهوری ایران به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

مراسم ختم این استاد برجسته روز جمعه ۱۹ بهمن ماه از ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه تا ۱۵:۳۰ در مسجد جامع رسول واقع در سعادت آباد میدان کاج برگزار می‌شود.
مراسم هفتم آن مرحوم نیز روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه در مسجد قبا برگزار خواهد شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد

تصاویر از خبرگزاری ایلنا

1
3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17 18 19 20 21 22 23

2