به همت معاونت پژوهش و فناوری، کارگاه دانشگاه کارآفرین برگزار شد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به نقل از مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت”دکتر یکرنگ نیا“کارگاه تخصصی با موضوع دانشگاه کارآفرین روز سه شنبه مورخ ۲۸ شهریور در سالن شهید باهنر برگزار گردید.

ایشان اذعان داشتند، از ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین، ایجاد چشم‌انداز مشترک بین اعضای هیات‌های علمی، کارکنان، دانشجویان و مدیریت دانشگاه است.در راس مدیریت دانشگاه، اعضای هیئت‌های امنا، هیات رییسه و شورای دانشگاه در ترویج کارآفرینی و نوآوری، و فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب برای رشد کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه نفشی کلیدی دارند.  یکی دیگر از ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین، داشتن ساختار سازمانی منعطف و پاسخ‌گو است که امکان ارتباط و تعامل بهتر دانشگاه با صنایع مختلف و دولت را برای ایجاد کسب و کارهای تازه، تجاری‌سازی دانش و در نهایت کمک به توسعه محلی و ملی فراهم می‌کند.

مهم‌ترین نکته در حرکت به‌سوی دانشگاه کارآفرین، ایجاد تغییرات سیستمی در ساختار دانشگاه‌ها و منعطف نمودن آن‌ها است. ساختارهای کنونی با وظایف مشخص و رویه‌های از قبل تعریف شده در بین اعضای هیات علمی و کارکنان موسسات آموزشی عالی برای تحول کافی نیستند. بنابراین تغییر و انعطاف‌پذیر کردن برخی ساختارها و قوانین داخلی مرتبط، مورد نیاز است. بحث دیگر مشارکت دادن ذی‌نفعان مختلف در سطح کشور در فرآیندهای کارآفرینی دانشگاهی است.

امکان تحول دانشگاه پژوهش‌محور به کارآفرین با توجه به شرایط و نیازهای اقتصاد کشور تا حد زیادی ممکن است، زیرا منابع دولتی اختصاصی به دانشگاه‌ها کاهش یافته و یا هزینه‌ها آن‌قدر بالا رفته که بیشتر منابع مالی، صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیات‌های علمی و کارکنان دانشگاه‌ها می‌شود. بنابراین فرآیند توسعه و بالندگی دانشگاه در صورتی ادامه می‌یابد که وارد حوزه کارآفرینی شوند. به همین سبب، بسیاری از مراکز آموزش عالی پیشرو به این نتیجه رسیده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند.

در پاسخ به این نیاز، معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه افدام به برگزاری کارگاه یک روزه با عنوان “به سوی دانشگاه کارآفرین” برای اعضای شورای دانشگاه با هدف آشنایی هرچه بیشتر اعضا با تاریخچه دانشگاههای نسل ۳، فلسفه وجودی آنها و عملکرد مستند آنها نمود. این دوره با حضور آقای دکتر رضا محمدکاظمی دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، قائم مقام کرسی یونسکو در کارآفرینی، نماینده هیات اجرایی جذب اعضا هیات علمی دانشگاه تهران (بخش تخصصی کسب و کار)، و مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب و کار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و یکی از همراهان ایشان برگزار شد. در این دوره به انتقال تجربیات، بیان مشکلات دانشگاههای کشور در راستای ورود به دانشگاهای نسل ۳، و نیز ارائه پیشنهاداتی در راستای اولویت بندی اقدامات هیات رییسه و شورای دانشگاه در راستای ایجاد بستر مناسب در حرکت به‌سوی دانشگاه کارآفرین پرداخته شد.

 

معاونت پژوهش و فناوری

۰۲۰۶۲۹۰۱