برگزاری وبینار علمی با موضوع طراحی تکالیف ارزشیابی ریاضی توسط خانم دکتر حسینی محقق پسا دکتری گروه ریاضی

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشکده علوم پایه در ادامه برگزاری وبینارهای علمی دانشکده علوم پایه، وبیناری با عنوان

طراحی تکالیف ارزشیابی ریاضی توسط خانم دکتر حسینی محقق پسا دکتری گروه ریاضی در روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ با حضور اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پایه برگزار گردید.

خانم دکتر حسینی در این سخنرانی اظهار کردند: هر تلاش ساختاریافته برای یادگیری که دارای هدف خاص، محتوای مناسب، رویه کاری مشخص و طیف وسیعی از نتایج برای کسانی است که این کار را انجام می دهند تکلیف نامیده می شود. بنابراین، طراحی درست تکالیف ریاضی به دانش‌آموزان برای رسیدن به ریاضی غنی‌تر، یعنی توانایی درک، قضاوت، انجام و استفاده از ریاضیات در زندگی کمک خواهد نمود. توانایی حل مسئله وتوانایی استدلال و درک را افزایش می دهد.  تجارب بدست آمده توسط دانش آموزان از طریق  مواجهه با تکالیف ریاضی که که معلم برای به فعلیت رساندن برنامه درسی  مورد نظر خود خود دانش آموزان را درگیر می کند مسیر دانش و مهارت و درک آنها از ریاضیات را شکل می دهد، تکالیف هنجار و انتظارات کلاس درس را مشخص می کند.

تکالیف ریاضی بر اساس نوع کارکردشان در جریان آموزش به صورت  تکالیف دست گرمی، تکالیف یادگیری ، تکالیف مروری ، تکالیف تمرینی و تکالیف ارزشیابی طبقه بندی گردند. طراحی درست تکالیف به دانش‌آموزان برای رسیدن به ریاضی غنی‌تر، یعنی توانایی درک، قضاوت، انجام و استفاده از ریاضیات در زندگی کمک خواهد نمود. توانایی حل مسئله وتوانایی استدلال و درک را افزایش می دهد.  تکالیف هنجار و انتظارات کلاس درس را مشخص می کند. تکالیف ارزشیابی سؤالات، موقعیت ها و دستورالعمل هایی استکه معلم برای ارزشیابی از عملکرد دانش اموزان استفاده می کند. تکالیف ارزشیابی ریاضی یکی از ابزارهای مهم یادگیری و ارزشیابی و اهرمی برای آموزش است و طراحی مناسب تکالیف درسی توسط معلمان می تواند نقشی اساسی در یادگیری دانش آموزان ایفا نماید، همچنین می تواند اطلاعات ارزشمندی از عملکرد دانش اموزان را در اختیار معلم و اولیا قرار دهد.