برگزاری جلسه گفتمان سازی سند تحول مبتني بر تعليم و تربيت تمام ساحتي

برگزاری جلسه گفتمان سازی سند تحول مبتني بر تعليم و تربيت تمام ساحتي

معاونت آموزشي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي در چند سال گذشته نسبت به برگزاري چندين جلسه به منظور تبيين و تشريح فلسفه سند تحول و آشنايي اعضا محترم هيات علمي با راهكارها، اهداف و حوزه­هاي يازده گانه تربيت و يادگيري اقدام نموده است. در حال حاضر با توجه به توصيه­هاي اكيد مقام معظم رهبري در رهنمودهاي چند سال گذشته و به ويژه اجلاس ساليانه روسا و مديران آموزش و پرورش در شهريور ماه ۱۳۹۹، دانشگاه به منظور پياده سازي تعليم و تربيت تمام ساحتي در راستاي سند تحول، مجموعه جلسات و كارگاه­هاي آموزشي را برنامه ريزي و اجرا مي نمايد كه اولين جلسه آن در روز يكشنبه ۵ ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۹ براي اساتيد دانشگاه برگزار گرديد. اين جلسات براي اساتيد ادامه خواهد داشت و حتي براي دانشجومعلمان نيز كه پرچم­داران اجراي سند تحول در مدارس هستند، جلسات خاص برگزار خواهد شد.

نخستین نشست «گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر رویکرد تمام ساحتی» روز گذشته یک شنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با حضور آقاي دكتر رضا مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئيس ستاد اجرايي سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و باحضور اعضای محترم هیأت علمی، مدرسین و اساتید مدعو دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی به صورت برخط برگزار شد. جلسه با تلاوت قرآن كريم و سرود جمهوري اسلامي و كليپ فرمايشات مقام معظم رهبري آغاز شد. مقام معظم رهبری در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش در شهریورماه ۱۳۹۹فرمودند: «تبیین صحیح سند تحول هم مهم است. سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.»

آقاي دكتر مددی در ابتدای سخنان خود اظهار کردند: رهبر معظم انقلاب پیشتر فرمودند که بدنه آموزش و پرورش، خصوصا معلمان باید با ادبیات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند. همچنین باید بدانند که سند تحول نقشه راه و چارچوب حرکت ما در آموزش و پرورش است.

ايشان درباره نقش مهم تربیتی معلمان در نظام تعلیم و تربیت گفتند: معلمان نقش اساسی در جریان تعلیم و تربیت دارند و از دو جهت بر تعلیم و تربیت تاثیرگذارند؛ نخست توانمندی‌ها صلاحیت‌های شخصی معلمان است که تاثیر تربیتی بالایی بر دانش‌آموز دارد. دوم نیز امکاناتی است که در اختیار معلمان قرار دارد و آن چیزی جز برنامه درسی نیست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره حوزه‌های یازده گانه تربیت و یادگیری گفتند: بارها با این پرسش مواجه می‌شویم که مطالب درسی به چه درد زندگی بچه‌ها می‌خورد و فایده یادگیری این مطالب چیست؟ می‌توانیم پاسخ‌های مختلفی به این پرسش دهیم. می‌توانیم تلاش ۱۲ ساله دانش‌آموز در مدرسه را تنها در عبور از کنکور و رفتن به دانشگاه خلاصه کنیم. ولی این پاسخ قانع کننده نیست و پاسخ قانع کننده از انتقال فلسفه تعلیم و تربیت تمام ساحتي در آموزش دروس به دست می‌آید.

آقاي دكتر مددی اضافه کردند: باید توجه داشته باشید که این سوال بسیار چالش برانگیز است. در واقع پاشنه آشیل آموزش و پرورش است. باید بدانیم که تربیت، پازلی است که یک قطعه آن ریاضی، یک قطعه علوم، یک قطعه ورزش و تربیت بدنی و به همین ترتیب هردرس است. معلمان عزیز ما باید با فلسفه درس خود آشنا شوند و این اتفاق از طریق پیوند آن ها با حوزه‌های یازده گانه تعلیم و تربیت محقق خواهد شد.

در ادامه این جلسه، پس از اینکه ایشان در ابتدا حاضرین در جلسه را با سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی، ساحت های ۶ گانه تربیتی و اهداف ساحت ها آشنا نمودند، ۲ نفر از معلمان به آموزش کامل تر ساحت های  ۶ گانه تربیتی و حوزه های ۱۱گانه تربیت و یادگیری و پياده سازي آن در طرح درس دروس منتخب از رشته برق الكترونيك و زبان انگليسي پرداختند.