برخی از مهمترین عناوین آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته

برخی از مهمترین عناوین آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته به  شرح ذیل می باشد.

این آیین نامه به استناد بند ۱۲ ماده ۳ آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به اجرا گذاشته می شود:

۱ – دانشجوی حضوری : شیوه ای از آموزش است که دانشجو در آن تمام تحصیل خود را به صورت چهره به چهره و تمام وقت به انجام می رساند .

۲ استاد راهنما : یکی از اعضاء هیأت علمی دارای مدرک دکتری است که مسئولیت راهنمایی دانشجو را در انجام پروژه ، پایان نامه و یا رساله به عهده دارد و از میان اعضای هیأت علمی همان دانشگاه  انتخاب می شود .

۳ استاد مشاور : یکی از اعضاء هیأت علمی است که مسئولیت مشاوره دانشجو را در انجام پروژه ، پایان نامه و یا رساله به عهده دارد و از میان اعضای هیأت علمی همان دانشگاه انتخاب می شود .

۴ درس جبرانی : درسی که به تشخیص گروه آموزشی ، گذراندن آن برای رفع کمبود دانش یا مهارت دانشجو ، برای دانشجویان مرتبط با گذراندن ۴ واحد درسی و برای دانشجویان غیر مرتبط ۴+۱۲  واحد درسی ضروری است . کسب نمره قبولی ۱۲ می باشد ولی نمره مذکور در میانگین نیمسال و کل دانشجو محاسبه نمی شود و هزینه این دروس طبق تعرفه مصوب هیأت امناء از دانشجو دریافت می شود . زمان استفاده شده برای دروس جبرانی در سقف سنوات تحصیلی دانشجو محاسبه نمی شود .

۵ نیمسال تحصیلی : هر نیمسال شامل ۱۶ هفته آموزشی و در دو هفته امتحانات پایانی است .

۶ پایان نامه : بخشی از شیوه آموزشی پژوهشی است که در یک زمینه مشخص رشته تحصیلی و با راهنمایی استاد راهنما انجام می شود

۷ مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دو سال ( چهار نیمسال ) است .

تبصره : در صورتی که دانشجو ی مشمول آموزش رایگان در مدت مقرر دانش آموخته نشود ، دانشگاه اختیار دارد مدت تحصیل وی را حداکثر تا دو نیمسال افزایش دهد . افزایش سنوات تحصیلی در نیمسال اول به صورت به صورت رایگان و در نیمسال دوم با دریافت هزینه طبق تعرفه مصوب هیأت امنای دانشگاه انجام می شود چنانچه دانشجو در ایسن مدت دانش آموخته نشود از ادامه تحصیل محروم است .

۸ تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد حداقل ۲۸ و حداکثر ۳۲ واحد است که از این تعداددر شیوه آموزشی پژوهشی ۴ تا ۶ واحد مربوط به پایان نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی می باشد .

تبصره : دانشجو در هر نیمسال تحصیلی لازم است حد اقل ۸ و حداکثر ۱۴ واحد درسی انتخاب کند . دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی از شرط اخذ حداقل واحد آموزشی معاف است .

۹ : حضور دانشجو در تمام جلسات کلاس درس الزامی می باشد.

تبصره ۱٫ اگر دانشجو در طول نمسال تحصیلی در یک درس بیش از سه جلسه یا در جلسه امتحان نیمسال آن درس غیبت کند نمره آن درس صفر   و در و در صورت تشخیص موجه بودن غیبت از سوی دانشگاه آن درس حذف می شود.

۱۰ –  حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۲ و میانگین کل قابل قبول در هر نیمسال ۱۴ است.

تبصره ۱٫ دانشجویی که در هر نیمسال در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال های بعدی، درس یا دروس مذکور را با نمره قبولی بگذراند، نمره یا نمره های مردودی قبلی در ریز نمرات تحصیلی دانشجو فقط ثبت و باقی می ماند اما این نمره ها در محاسبه میانگین کل دوره بی اثر و صرفا آخرین نمره قبولی در آن درس ملاک محاسبه میانگین کل دوره خواهد بود.

۱۱-  چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می شود.

تبصره : دانشجویی که دو نیسمالتحصیلی اعم از متوالی یا متناوب مشروط شود از تحصیل محروم می شود.

۱۲ –  دانشجو می تواند با احتساب سنوات تحصیلی، یک نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره : بررسی سایر مصادیق مرخصی تحصیلی مانند مرخصی زایمان، مرخصی پزشکی در صورت تائید پزشک معتمد موسسه، ماموریت همسر یا والدین، بدون احتساب سنوات تحصیلی در اختیار موسسه است.

۱۳ –  تغییر رشته، انتقال و مهمانی در دوره کارشناسی ارشد ممنوع است.

۱۴ –  دانشجو موظف است قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی موضوع پایان نامه خود را با نظر استاد راهنما و تائید گروه آموزشی انتخاب کند.

تبصره ۲٫ انتخاب استاد مشاور، به پیشنهاد استاد راهنما و تائید گروه آموزشی، از اعضای هیات علمی همان گروه یا خارج ازدانشگاه امکان پذیر است.

۱۵ –  نمره پایان نامه در میانگین کل محاسبه نمی شود و ارزشیابی آن به صورت کیفی و به شرح زیر انجام می شود:

  • مردود (کمتر از ۱۴)
  • متوسط ( ۹۹/۱۵- ۱۴)
  • خوب (۹۹/۱۷- ۱۶)
  • خیلی خوب (۹۹/۱۸- ۱۸)
  • عالی ( ۲۰-۱۹)

۱۶ – ملاک داانش آموختگی، داشتن میانگین کل حداقل ۱۴  بر اساس واحد های گذرانده آموزشی و دفاع از پایان نامه است.

۱۷ – چنانچه دانشجو در حین تدوین پایان نامه اقدام به تخلف علمی (سرقت علمی، جعل، تقلب ، کپی برداری و غیره ) نماید و این موضوع از سوی موسسه اثبات شود. از ادامه تحصیل محروم و صرفا گواهی مبنی بر تعداد واحد های گذرانده دریافت می کند.

 

 

معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم ورزشی