دفاعیه زهرا سادات مویدی (هنرستان کشاورزی با رویکرد معماری سبز در شهر تیران استان اصفهان)

پايان نامه درجه کارشناسی زهرا سادات مویدی رشته معماري

با موضوع : هنرستان کشاورزی با رویکرد معماری سبز در شهر تیران استان اصفهان

استاد راهنما: دکتر سلمان نقره کار

 

دوشنبه ۱۰ آذر

 

چکیده:

معماری سبز واژه ای آشناست که این روزها به وفور نمونه هایی از آن را می بینیم و راجع به آن می شنویم ؛ اما به راستی معماری سبز چیست ؟

اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه این نوع معماری را تعریف کنیم باید بگوییم که ، معماری سبز یعنی معماری که تا حد امکان خودش برآورده کننده ی نیاز هایش باشد.

این نوع معماری در جوامع مختلف معمولا نماد هایی دارد که وفور در نمونه ها دیده می شود  به عنوان مثال استفاده از بام های سبز استفاده کردن از نور خورشید به عنوان منبع انرژی ، استفاده از زباله ها و بازیافت آن ،  استفاده از انرژی باد و… . اما مسئله ی قابل توجه در این پروژه این است که آیا امکان استفاده از این موارد در مکان مورد نظر ما موجود می باشد ؟ آیا می توان با طراحی یک معماری سبز یک زندگی سبز را درون بنا به وجود آورد ؟ آیا می توان یک مدرسه متناسب با تکنولوژی روز و با توجه به فرهنگ و سنت آن شهر و برای مردم آن شهر طراحی کرد ؟ آیا می توان علاوه بر خود کفا بودن در مصارف انرژی دانش آموزان این مدرسه را برای آینده ی شغلی شان نیز خود کفا کرد؟…

این پرسش ها و خیل پرسش های دیگر اهداف طراحی این پروژه و رویکرد این پروژه می باشد. امید است با عنایات پروردگار توانسته باشیم به اندکی از این پرسش ها پاسخ مناسبی  بدهیم.