برافراشته شدن پرچم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برفراز بام ایران زمین، قله دماوند

در پی برنامه­ ریزی­ ها و صعود به قلل مختلف و تلاشهای مستمر و شبانه روزی گروه کوهنوردی دانشگاه، در روز دوشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ (همزمان با هفته دولت)، برای اولین بار در تاریخ دانشگاه، پرچم پرافتخار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی با یاد سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش در کربلای ۶۱ هجری، توسط تیم کوهنوردی دانشگاه بر فراز قله همیشه جاویدان دماوند، بام ایران زمین، برافراشته گردید.

شنیده ها حاکی از آن است که صعود اعضای تیم کوهنوردی دانشگاه شهید رجایی به قله دماوند با سرقدمی عضو هیات علمی دانشگاه (دکتر امید رهایی- دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی) و برنامه ریزی و مدیریت مستقل برای نخستین بار در تاریخ دانشگاه اتفاق افتاده است.

به گزارش رئیس انجمن کوهنوردی دانشگاه، کوه باشکوه دماوند، در روزهای ۵ و ۶ شهریور ۱۴۰۲، میزبان استادان و همکاران دانشگاه بود و سرانجام این پیمایش دو روزه، در ساعت ۱۳:۳۰ روز دوشنبه، ششم شهریور ماه ۱۴۰۲ نتیجه داد و اعضای پر افتخار تیم، بر بلندای قله دماوند ایستادند.

اعضای گروه کوهنوردی دانشگاه شهید رجایی عبارت بودند از: آقای دکتر امید رهایی (سرپرست و سرقدم و راهنما – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معماری وشهرسازی)، آقای دکتر مجتبی صالح پور (مسئول فنی- دانشکده تربیت بدنی)، دکتر توحید شیخ بستان آباد (مدیریت امور مالی)، مهندس موسی فرهنگ (عقب دار- مدیریت فناوری ارتباطات و اطلاعات)، دکتر علی زنگنه (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق)، دکتر عباس شیری (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق) واستاد علی بازدار (پیش کسوت).

برنامه صعود به دماوند در عصر روز یکشنبه، آغاز و اعضای تیم حدود ساعت ۱۷:۰۰ بعد از ظهر پای کار بودند و پیمایش خود را از جبهه جنوبی به سمت پناهگاه بارگاه سوم دماوند (تراز ۴۲۰۰ متر) آغاز نمودند و پس از پیمایش مسیر، تقریبا ساعت ۲۰:۳۰ در بارگاه سوم اقامت نمودند. باد شدید (حدود ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت)، مه و سرمای حدود ۶ درجه زیر صفر یکشنبه شب، شرایط استراحت تیم را کمی دچار مشکل نمود. بهرحال علیرغم مشکلات و شرایط هوا، سرانجام پس از صرف شامی مختصر و سبک اعضای تیم به استراحت پرداختند، هرچند که سرما و صدای زوزه باد اجازه استراحت نمیداد. برنامه صعود حدود ساعت ۴:۳۰ صبح دوشنبه بود که بعلت توفان و سرمای شدید، دو ساعتی به تعویق افتاد. حدود ساعت ۶:۰۰ بامداد از سرعت باد کاسته شد و پس از بالا آمدن خورشید و بهتر شدن هوا، راس ساعت ۶:۳۰ اعضای تیم به سوی قله روانه شدند و پیمایش اصلی آغاز شد. کمبود اکسیژن و البته وزش باد و سرمای هوا شرایط صعود را میتوانست دچار مشکل نماید، اما عزم جزم اعضای تیم مانع این اتفاق بود. همنوردان گروه کوهنوردی دانشگاه شهید رجایی، طبق برنامه تعیین شده و هماهنگ با لیدر تیم، پس از گذر از آبشار یخی و نیز سنگ سه گوش دماوند، سرانجام راس ساعت ۱۳:۳۰ بر بلندای دماوند همواره جاوید ایستادند و با یاداوری دلاوریهای سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش، بر فراز دماوند، پرچم دانشگاه را برافراشتند و عکس یادگاری گرفتند. بدلیل سرمای شدید و باد و ابرناکی هوا، پس از ساعتی اقامت در قله، از طریق شن اسکی غربی، به سرعت ارتفاع کم نموده و حدود ساعت ۱۷:۰۰ عصر در بارگاه سوم بودند و پس از تحویل گرفتن وسایل و ساعتی استراحت و صرف غذایی مختصر به سمت مسجد صاحب الزمان سرازیر شدند و حدود ساعت ۲۲:۰۰ این پیمایش خاتمه یافت.

گفتنی است: به همت رئیس محترم اداره تربیت بدنی دانشگاه آقای رحیم آقاجانی، با راهبری آقای دکتر طهماسبی، معاون محترم دانشجویی، مشارکت معاونت فرهنگی و برنامه­ ریزی­ ها و سرقدمی رئیس محترم انجمن کوهنوردی، آقای دکتر امید رهایی، سلسله­ فعالیت­ها و برنامه های کوهنوردی دانشگاه برگزار می­شود.