با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش صورت گرفت

رونمایی از سند راهبردی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

به گزارش روابط عمومی، عصر امروز شنبه ۱۷ بهمن طی مراسمی، سند راهبردی دانشگاه به دست وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب آقای دکتر علی اصغر فانی، رونمایی گردید.

در این مراسم که در سالن شهید تهرانی مقدم و با حضور مقام عالی وزارت، شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و جمعی از اساتید و کارکنان برگزار شد، در ابتدا جناب آقای دکتر عظمتی رئیس دانشگاه ضمن خوش آمدگویی، به بیان اهم فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه پرداختند و ضمن ارائه گزارش عملکردی کوتاه، اظهار داشتند: این جلسه همزمان با آغاز نیمسال تحصیلی انجام شده و به دلیل اینکه در نیم سال نخست کارهای تعمیراتی و تجهیز کردن دانشگاه را داشتیم فرصت مهیا نشد که جشنی داشته باشیم اما امروز با توجه به ایام دهه فجر در تهیه سند راهبردی دانشگاه که از دستاوردهای دولت یازدهم است زمانی پیش آمد تا با حضور وزیر آموزش و پرورش از آن رونمایی کنیم. با توجه به اینکه یکسال و ۴ ماه از عمر مدیریتی بنده در این دانشگاه می گذرد که با توجه به تدابیر وزیر آموزش و پرورش اقدامات خوبی در این دانشگاه صورت گرفت .
وی افزود: سند فعالیت های دانشگاه بر اساس سند چشم انداز توسعه ،سند تحول بنیادین، سند برنامه درس ملی، اهداف دانشگاه برنامه ریزی شد و همچنین بحث بازنگری در هیات علمی دانشگاه را داشتیم.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر دانشگاه رجایی ادامه داد: ایجاد مدیریت روابط بین المللی برای رشد توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای از جمله اقدامات خوب بود که با کشورهای منطقه در این زمینه همکاری داشته باشیم.
وی افزود: همچنین برنامه ریزی برای برگزاری مرحله نهایی المپیادهای دانش آموزی و آزمون نهایی آن در دانشگاه فراهم شد توسعه مشارکت در جشنواره خوارزمی برای دانشجومعلمان، بیش از ۳۵۰ فعالیت فرهنگی در دانشگاه انجام شد و توسعه ۱۸ هزار متر مربع فضای آموزشی و تاسیس و تجهیز دانشکده علوم نوین بر اساس دانشگاه های برتر کشور انجام شد همچنین ۷ مورد همایش ملی توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.
دکتر عظمتی ادامه داد: آموزشهای فنی و حرفه ای، تصویب و تدوین کلیات مهارت آموزی دبیران فنی و حرفه ای همگام با دانشگاه فرهنگیان انجام شد.
وی گفت: در آزمون استخدامی نیز سه برابر ظرفیت برای آموزشهای فنی و حرفه ای ، مصاحبه های علمی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار کرد.

در ادامه جناب آقای دکتر فانی، وزیر محترم آموزش و پرورش به ایراد سخنرانی پرداختند و نیروی انسانی را رکن اساسی در تعلیم و تربیت دانستند و اظهار داشتند:‌ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از زیر نظام‌ها و ارکان‌های مختلفی همچون مدیریت، برنامه درسی، نیروی انسانی، تجهیزات و فضای آموزشی نام برده شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در آموزش و پرورش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، افزود:‌ در آن وزارتخانه، تربیت نیروی انسانی در رأس تمام فعالیت‌ها و سیاست‌ها قرار دارد و در این راستا این دو دانشگاه، سازمان‌های استراتژیک و راهبردی هستند.
فانی جهت‌گیری آموزش و پرورش را توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش برشمرد و تصریح کرد: افزایش سهم دانش‌آموزان، فنی و حرفه‌ای از تمام دانش‌آموزان متوسطه از سیاست‌های آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۶۶ سهم دانش‌آموزان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ۱۱ درصد بود که اکنون به ۴۰ درصد رسیده است و طبق برنامه ششم این موضوع به ۴۵ درصد خواهد رسید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه توسعه کمی و کیفی در آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش، تأمین فضا، تجهیزات، امکانات و از همه مهم‌تر منابع انسانی است، اظهار داشت: دانشگاه شهید رجایی مرکزی برای تربیت نیروی انسانی در بحث فنی‌ و حرفه‌ای در آموزش و پرورش است و با داشتن حدود ۶ هزار دانشجو در تمام مقاطع از کارشناسی تا دکترا از اولویت‌های ویژه‌ای در این وزارتخانه برخوردار است.
فانی همچنین از تدوین سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان خبر داد و افزود:‌ این سند چند ماه قبل تدوین شد که در هیأت امنا اشکالاتی به آن وارد شد و با رفع این اشکالات در آینده نزدیک از این سند هم رونمایی خواهد شد.
وی به تشریح ضرورت تدوین برنامه راهبردی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: برای توسعه هر سازمان نیاز به یک سند راهبردی است که اولویت‌ها، جهت‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی و اهداف در طی یک بازه زمانی نسبتاً طولانی تعریف شود.
وزیر آموزش و پرورش با ابراز خرسندی از تشکیل هیأت ممیزه در دانشگاه شهید رجایی گفت: با مشارکت وزارت علوم این موضوع کمک بسیاری برای ارتقای هیأت علمی در این دانشگاه شده است و دیگر زمان طولانی برای بررسی هیأت علمی در وزارت علوم صرف نمی‌شود.
در این مراسم همچنین از همسر شهید طهرانی مقدم که این شهید والامقام از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود، تقدیر به‌عمل آمد؛ همچنین از ۳ تن از سرآمدان علمی کشور جناب آقایان مهدی نیک‌عمل، جواد بهشتیان و رضا ابراهیم‌پور نیز تقدیر شد.
مراسم پایانی این همایش رونمایی از تمبر سند راهبردی دانشگاه بود.

[rev_slider slider52]