ایجاد رشته جدید مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری پانا، رئیس دانشگاه شهید رجائی از ایجاد یک رشته جدید مخصوص مدیریت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این دانشگاه خبر داد.

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجائی در گفت‌وگو با پانا از راه‌اندازی رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در این دانشگاه خبر داد و گفت: «بر اساس اسناد تحولی و برنامه درسی ملی برای توانمندسازی مدیران هنرستان‌ها رشته جدیدی به نام «مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها» برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید رجایی ایجاد شده است. ایجاد این رشته طی روزهای اخیر در کمیته هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم قطعی شده و سپس برای تایید نهایی به وزارت علوم ارسال شد.»

رئیس دانشگاه شهید رجائی درباره اهداف این رشته جدید گفت: «برخورداری مدیران مراکز آموزشی ازجمله هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای یکی از بسته‌های تحولی در آموزش و پرورش است. بر اساس این، مدیران هنرستان‌ها ضمن ارتقای دانش عمومی مدیریت آموزشگاه‌ها، در کنار خصوصیات حوزه فنی و حرفه‌ای، مدارسی پویا و خلاق داشته باشند تا بتوانند هنرجویان هنرستان‌های ما را به گونه ای تربیت کنند که هم انسان‌هایی توسعه‌یافته در ساحت‌های گوناگون فردی و اجتماعی باشند و هم تبدیل به نیروهای فنیِ ماهر، خلاق و کارآفرین در خدمت توسعه و آبادنی کشور شوند.»

دکتر عظمتی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه و مواد درسی این رشته نیز تدوین شده است گفت: «مهم‌ترین گام در ایجاد این رشته همان تصویب شدن در کمیته هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم کشور بود که خوشبختانه انجام شد. این برنامه حاصل ده‌ها ساعت کار کارشناسی بود که پیشتر در کمیته‌های تخصصی مربوطه در دانشگاه شهید رجائی انجام شد. بعد از تایید وزارت علوم اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته خواهیم کرد.»

ایشان درباره زمان و نحوه پذیرش دانشجو در رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها و اینکه آیا از طریق کنکور کارشناسی ارشد خواهد بود یا مدیران هنرستان‌ها می‌توانند بدون کنکور در این رشته ادامه تحصیل دهند گفت: «با توجه به اینکه چیزی به آغاز سال تحصیلی جدید نمانده قطعا سال تحصیلی پیش‌رو پذیرش دانشجو نخواهیم داشت و این فرایند در سال تحصیلی آتی اتفاق خواهد افتاد. در مورد نحوه پذیرش، اگر بتوانیم با وزارت علوم به تفاهم برسیم، ممکن است بتوانیم بدون آزمون و به صورت موردی اقدام به ثبت نام متقاضیان کنیم که البته این موضوع نیازمند مهیاشدن سازوکارهای قانونی مورد نیاز آن است.»