انجمن علمی شیمی دانشجویی دانشکده علوم پایه برگزار کرد

نشست نگاهی به جدول تناوبی در یک صد و پنجاه سالگی ثبت جدول تناوبی در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه با همکاری انجمن علمی شیمی دانشجویی در تاریخ دهم آذرماه ۱۳۹۸ برگزار شد که این نشست با استقبال خوب اساتید و دانشجویان مواجه شد.

periodic-table-1

در این همایش ابتدا دکتر رسول عبداله میرزایی دانشیار گروه شیمی، در رابطه با جدول تناوبی سخنرانی کردند . ایشان ضمن اشاره به اهمیت جدول تناوبی و دلیل نام گذاری سال جهانی جدول تناوبی از طرف سازمان یونسکو، به روند کشف جدول تناوبی اشاره نمودند. دکتر میرزائی در ادامه اشاره نمودند در حالی که حفظ کردن جدول تناوبی مفید نیست ، درک ساختار جدول تناوبی یکی از مهمترین مفاهیمی است که دانش آموزان می توانند یاد بگیرند. جدول تناوبی الفبای شیمیدانان است ، و نیاز داریم تا با آن آشنا شویم. با قرار دادن عناصر در ترکیب های مختلف ، همانطور که وقتی کلمات را هجی می کنیم ، می توانیم فرهنگ لغت خود را بسازیم ، که شامل تمام مواد موجود در جهان است. اما درست همانطور که شما فرهنگ لغت را از جلدی به جلد دیگر نمی آموزید ، دانش آموزان نیازی به یادگیری ترتیب جدول دوره ای عناصر  از چپ به راست ندارند تا از آن به طور موثر استفاده کنند. لذا یادگیری طوطی وار ترتیب عناصر، به دانش آموزان کمک نمی کند تا مشاهدات را درک و پیش بینی نمایند. برای این کار ، دانش آموزان بایستی دلیل ترتیب عناصر را درک نمایند. بنابراین در آموزش ، باید بر یادگیری چگونگی و چرایی جدول دوره ای تمرکز نمود، نه اینکه فقط به یادگیری نظم عناصر در جدول پرداخته شود. با این حال این دلیل نمی شود که دانش آموزان با جدول عناصر آشنایی ظاهری نداشته و حتی مکان رایج ترین عناصر را در آن بلد نباشند. شیمیدانان باید نمادهای عناصر متداول را بدانند و احساس کنند که در کجا در جدول تناوبی قرار دارند. اما مهمتر از همه ، آنها باید بدانند که مکان یک عنصر در مورد خصوصیات آن، چه چیزی می گوید.

در ادامه این جلسه سوالاتی توسط ایشان در ارتباط با جدول تناوبی مطرح، و به پاسخ های صحیح جوایزی داده شد.

periodic-table-2

همچنین انجمن علمی دانشجویی شیمی در ادامه مسابقه ای با محوریت سوالات اطلاعات عمومی برگزار نمود که با استقبال حاضران در جلسه رو به رو شد.

periodic-table-5

پس از آن دو نفر از دانشجویان کارشناسی ورودی سال ۱۳۹۷  شیمی محض گروه شیمی، آقایان محمد مهدی کمربیگی و بهنام حسین پور که متعهد خدمت دبیری بوده زیر نظر دکتر علیرضا کرمی مقاله خود را با عنوان مروری بر پیدایش جدول تناوبی ارائه نمودند. در این مقاله به روند کشف عناصر و دسته بندی عناصر اشاره شده بود. چند کلیپ نیز که ساخت و صداگذاری آن توسط این دو دانشجو انجام شده بود و شامل خلاصه ای از پیدایش عناصر و شرح زندگی مندلیف بود نیز در این نشست پخش شد.

periodic-table-3periodic-table-4