ابهامات در ذهن دانشجویان بین‌المللی؛ شرایط تازه مهاجرتی چه می‌گوید

 بر اساس اعلام وزارت امور داخلی، تعداد ویزای دانشجویی دریایی استرالیا در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نسبت به سال قبل، با کاهش ۸۸ درصدی درخواست‌ها، به یک سوم ۳۳٫۵ درصد کاهش یافته است.

ضرورت گذار از تکیه به شهریه به عنوان منبع درآمد

به دانشگاه‌های استرالیا اغلب در مورد وابستگی آنها به شهریه های بین المللی به عنوان منبع درآمد هشدار داده شده است. گزارش اخیر نشان داد که این منبع، به طور متوسط ۲۶٫۲درصد از درآمد یک موسسه را تشکیل می دهد و در برخی موارد به ۴۰٪ می‌سد.

شیوع Covid-19 و پیش بینی کاهش ورود دانشجویان بین المللی، باعث شده است که بسیاری از مؤسسه‌ها برای صرفه جویی در هزینه‌ها برخی خدمات و امکانات رفاهی را کاهش دهند.

در حالی که بیش‌ترین افت در آخرین داده‌های DHA را می توان به Covid-19 نسبت داد، اما این ارقام نشان می دهد که حتی قبل از همه گیری نیز ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل وجود داشته است.

از نظر اقامت ویزای دانشجویی در انتظار، ۱۰ درصد در تعداد درخواست ها رشد ایجاد شده یافته است ، نپال و هند به ترتیب ۳۶ و ۳۹ درصد افزایش داشته اند.

فیل هانی وود مدیر انجمن بین‌المللی آموزش استرالیا (IEEA) گفت این انجمن از این‌که بازار کلیدی چین در مقایسه با دوره قبل تنها ۱۹٫۹درصد عقب نشینی کرده است شگفت‌زده شد. با این حال ، هند ۴۶درصد  و نپال بیش از ۶۰ درصد افت داشت.

هانی‌وود گفت: ما باید چند سوال بپرسیم: این‌که چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟ و آیا این دانشجویان واقعاً به بازارهای دیگری مانند انگلیس می روند؟ آیا این دانشجویان نگران برنامه های ویزای کار پس از تحصیل هستند ، که ما در زمان جمع آوری داده‌ها با بسته انعطاف پذیری ویزا توضیح نداده بودیم.

مدیر انجمن بین‌المللی آموزش استرالیا با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر کاهش اقبال دانشجویان به مهاجرت افزود: ممکن است اینگونه باشد که به دلیل تأثیر مالی بیماری همه گیر، برخی از دانشجویان در برخی از کشورهای مبدا بودجه لازم برای پرداخت ویزای دانشجویی را نداشته باشند.

به گفته وی، نکته دیگر این است که استرالیا به طور کلی بسیار بهتر از اکثر کشورهای در محافظت نسبت به شیوع عمل کرده است این یک امتیاز مثبت است، اما دوستان هندی من می گویند مرزها خیلی طولانی بسته بودند. برای شناخت این الگوی رفتار دانشجویی، تحقیقات بیشتری لازم است.

علاوه بر این، استرالیا تاکنون به افزایش قابل توجهی در تعویق پذیرش دانشجویان در سال ۲۰۲۰ اشاره کرده است که شامل تأخیر در شروع یا تعلیق موقتی ثبت نام است.

بر اساس داده های دولت در ماه مه سال ۲۰۲۰، ۶۰۸۷۰ مورد تعویق وجود دارد که تقریباً ۴۵۵۰۰ مورد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است.

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۷۲۲۰۲