دانشگاه های تربیت معلم جهان در نظام رتبه بندی تایمز

به گزارش دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی، دانشگاه یا موسسه نورمال، نهادی است که برای آموزش معلمان فارغ التحصیل دبیرستان با آموزش آنها در هنجارهای آموزش و برنامه درسی ایجاد شده است. اکثر این دانشگاه ها و موسسات ، که هنوز وجود دارند ، اکنون “کالج های تربیت معلم” یا “کالج های معلم” نامگذاری شده اند و ممکن است به عنوان بخشی از یک دانشگاه جامع باشند. کالجهای نورمال در ایالات متحده ، کانادا و آرژانتین برای مدارس ابتدایی معلم تربیت می کنند ، در حالی که در قاره اروپا ، کالج های معادل آن معلمان مدارس ابتدایی ، متوسطه و عالی را آموزش می دهند.

بسیاری از دانشگاه های جامع دولتی یا خصوصی ، مانند دانشگاه کالیفرنیا ، لس آنجلس در ایالات متحده و دانشگاه نورمال پکن در چین ، قبل از گسترش دانشکده ها و سازماندهی به عنوان دانشگاه های تحقیقاتی ، به عنوان کالجهای نورمال تاسیس شدند و فعالیت داشتند. برخی از این دانشگاهها ، به ویژه در آسیا ، کلمه “نورمال” را در نام خود حفظ می کنند تا هدف تاریخی خود را تشخیص دهند. در کانادا ، بیشتر کالجهای نورمال در نهایت به عنوان دانشکده آموزش این دانشگاه با دانشگاهها ادغام شدند و دوره یک یا دو سال تربیت معلمی آموزش ارائه میدهند. شرکت در چنین دوره ای مستلزم داشتن مدرک کارشناسی است.

برای جستجو برای بررسی دانشگاه های تربیت معلم در جهان، سه کلید واژه بسیار مهم است: Normal،  Teach و Education. این سه کلیدواژه در میان دانشگاه های نمایه شده در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۱ بررسی شد. برخی از این دانشگاه‌ها در این قسمت معرفی شده اند،

 

نام دانشگاه رتبه در تایمز کشور توصیف
Shanghai Jiao Tong University ۱۰۰ چین اولین دانشگاه تربیت معلم مدرن چین که در سال۱۸۹۵ تاسیس شد، در حال حاضر برخی از دانشکده های این دانشگاه به کار تربیت معلم مشغولند.
Scuola Normale Superiore di Pisa ۱۸۱ ایتالیا این دانشگاه برای ورود دانشجویان به دانشگاه مصاحبه هایی برای سنجش توانایی تدریس و پژوهش انجام میدهد. هدف ائلیه این دانشگاه در ابتدا تربیت معلم بوده است اما اکنون فقط در چند رشته علوم انسانی، ریاضی و علوم طبیعی به تربیت معلم مشغول است.
Beijing Normal University ۳۰۱-۳۵۰ چین این دانشگاه در سال ۱۹۰۲ با هدف تربیت معلم آغاز به کار کرده است. اگرچه این دانشگاه در سالهای اخیر رشته ها و فعالیتهای زیادی را علاوه بر تربیت معلم دنبال میکند و هم اکنون  با ۲۳ هزار دانشجوی تمام وقت به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه پژوهش در چین است (در چند رشته به تربیت معلم میپردازد).
East China Normal University ۳۵۱-۴۰۰ چین این دانشگاه در سال ۱۹۲۵ با هدف تربیت معلم فعالیت خود را آغاز کرده است اما اکنون به عنوان یکی از دانشگاه های پژوهشی چین فعالیت میکند و چند گروه آموزشی به تربیت معلم مشغولند.
Zhejiang Normal University ۵۰۱-۶۰۰ چین تعدادی از گروه های آموزشی این دانشگاه به تربیت معلم و آموزش دانشگاهی مشغولند.
École normale supérieure Paris-Saclay ۶۰۱-۸۰۰ فرانسه این دانشگاه یکی از دانشگاه ها با سیستم مشابه دانشگاه های تربیت معلم ایران است. دانش آموزان برای قبول شدن در این دانشگاه در رقابت شدیدی شرکت میکنند، پس از پذیرش در این دانشگاه، دانشجویان به صورت ماهانه حقوق دریافت میکنند و ۶ سال تعهد خدمت به اداره‌های دولتی فرانسه دارند.
École Normal Supérieure de Lyon  ۲۵۱-۳۰۰ فرانسه
National Taiwan Normal University ۶۰۱-۸۰۰ تایوان این دانشگاه دارای رشته های مختلفی است و برخی از گروه های آموزشی معلم برای دبستان و دبیرستان آموزش میدهند.
Indian Institute of Science Education and Research, Pune ۶۰۱-۸۰۰ هند
Northeast Normal University ۸۰۱-۱۰۰۰ چین یکی از دانشگاه هایی است که توسط وزارت آموزش و پرورش چین اداره می‌شود و تمرکز برخی از گروه ها بر تربیت معلم است.
South China Normal University ۸۰۱-۱۰۰۰ چین تمرکز این دانشگاه بر تدریس و پژوهش است و برخی از گروه ها به تربیت معلم مشغولند.

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۷۲۲۰۳