برگزاری وبینار واکاوی دیدگاه‌های علامه طباطبایی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی، وبینار واکاوی دیدگاه‌های علامه طباطبایی درباره تعلیم و تربیت با عنوان نقش توحید ربوبی در تربیت از دیدگاه علامه طباطبایی برگزار شد. این نشست با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیری عبدالله صلواتی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی انجام شد.

اهم مطالبی که در این وبینار مطرح شد به این قرار است:

الف. علامه طباطبایی بنحو مقبولی، معنویت و عقلانیت را جمع کردند.

ب. توحید ربوبی، دال مرکزی قرآن و معارف دینی است.

ج. توحید، پدیدارشناختی وجود آدمی است؛ با این توضیح که بشر، توخالی است و باید وجودش به سمت و سوی خدای صمد و توپر حرکت کند و با آن خود را تکمیل کند و به تبع جهت گیری وجودی آدمی به خدا تمامی ابعاد وجودی آدمی از جمله ذهن آدمی به خدا گرایش پیدا می کند و در برابر خدا سجده می کند.

د. “وجه” در قرآن، کلیدی ترین واژه توحیدی است و اسلام با وجه مرتبط است و وجه، جنبه تربیتی آدمی را نشان می دهد و تنها انسان است که وجه دارد. من در فصل دوازدهم کتاب استعاره های مفهومی و فضاهای قرآنی بنحو نظام مند از آن سخن گفتم.