پاندمی و توقف جریان مهاجرت‌های دانشجویی و بین‌المللی

دانش و مهارت‌های خارجی ایده های جدید، دیدگاه های جدید و پیوندهایی به بازارهای جدید را به ارمغان می آورد که بسیار به سود کارفرمایان است. مطالعه اخیر آماری کانادا نشان می‌دهد که نیروی انسانی مهاجر در دراز مدت به طور قابل توجهی به بهره وری کسب و کار کمک می کنند. این تأثیر در میان شرکت‌های فعال و صنایع مبتنی بر فناوری و دانش‌بنیان حتی شدیدتر است.

شرکت های چند ملیتی با اتصال منابع دانشی خود به جهان از طریق استقرار نیروی انسانی دانش‌آموخته و متخصص خارجی، نقش عمده ای در اقتصاد جهان دارند. جابه‌جایی نیروی انسانی ماهر، بهره وری کلی شرکت‌ها را بهبود می بخشد و همچنین به کشورها امکان می‌دهد تا در تبادل دانش و ایده شرکت کنند.

دانشجویان بین المللی در کانادا به تنهایی ۲۱٫۶ میلیارد دلار شهریه ، خوابگاه و سایر هزینه ها را تأمین می کنند و همچنین با اتصال کانادا به اقتصاد جهانی از طریق تبادل فرهنگی، از منظر غیر مالی نیز به این کشور کمک می کنند. دانشجویان بین المللی دیدگاه های جدیدی را به کلاس وارد می کنند وافق تازه‌ای از جهان را پیش روی کانادا قرار می‌دهند.

پایداری روند تبادل دانش، به ثبات و رهبری نیاز دارد. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا، دستیابی به ثبات را در حال حاضر بسیار دشوار می کند ، اما رهبری صحیح می تواند اقتصاد نوآوری را در مسیر رشد ثابت نگه دارد.

در سال ۲۰۱۷ دولت فدرال کانادا، استراتژی مهارت های جهانی را برای تسریع در برنامه های اجازه کار به نیروی انسانی بسیار ماهر خارجی با ایجاد یک پنجره دو هفته‌ای آغاز کرد. علاوه بر این، محققان خارجی و کارگران بسیار ماهر که در کارهای کوتاه مدت کار می کنند ، به مجوز کار نیاز ندارند.

اکنون اما با شیوع ویروس کرونا این پنجره دو هفته ای تقریباً معلق مانده است و بسیاری از کارفرمایا و همچنین نیروی انسانی مهاجر دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

به همین ترتیب ، دانشجویان بین المللی که برای بدست آوردن مدرک تحصیلی و تجربه کاری کانادا به کانادا می آیند ، از شرایط مناسبی برای اخذ اقامت دائم برخوردار بودند و حدود ۲۷ درصد دانشجویان بین المللی اقامت دائم می شوند. با این حال با شیوع کرونا همه چیز کرونا تغییر کده است.

بسیاری از دانشجویان بین المللی هندی که ابتدا به ایالات متحده و کانادا می رفتند اکنون در دانشگاه‌های اروپا ثبت نام کرده اند که دلیل آن محدودیت های ورودبه ایالات متحده، کانادا و استرالیا است. دانشگاه های کانادا به طور عمده کلاس های آنلاین را برای دوره های سال اول برگزار می کنند. برای برخی از دانشجویان بین المللی، این شهریه آن هم برای کلاس آنلاین قابل توجیه نیست زیرا این میزان حدود ۵ برابر از آن‌چه دانشجویان داخلی می‌پردازند بیش‌تر است. این حرکت به شدت اقتصاد نوآوری کانادا را دچار اختلال می‌کند.

فناوری‌های هوش مصنوعی، رایانش ابری، اینترنت اشیا، چاپ سه بعدی و… از زمینه‌های عمده پیشرفت فناوری در جهان امروز است که همگی بخشی از آن‌چه انقلاب چهارم صنعتی نامیده می شود قرار دارند. هر یک از این فناوری ها به سرعت در حال توسعه هستند و در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. اما انتظار می رود هوش مصنوعی بیش‌ترین تأثیر را در بازار کار داشته باشد.

مباحث هوش مصنوعی عمدتا بر توانایی آن برای جابجایی کارگران متمرکز است. اما هوش مصنوعی همچنین می تواند در کنار کارکنان موجود نقش‌آفرینی کند بدون اینکه از تعداد کل مشاغل موجود کاسته شود، ضمن آن‌که بر بهره‌وری می‌افزاید. یعنی هوش مصنوعی مکمل کارگران با مهارت بالا است.

انقلاب صنعتی چهارم نیاز به یک مهارت بزرگ فنی دارد. بازارهای محلی کار با توجه به سرعت فعلی رشد در صنعت فناوری ، کمبود کارگران بسیار ماهر دارند. به همین دلیل ، مهاجرت با مهارت بالا منبع مهمی از رشد پایدار در اقتصاد نوآوری کانادا است.

در سال ۲۰۱۵، کمتر از یک درصد از کارگران خارجی در حوزه هوش مصنوعی مهارت داشتند. تا سال ۲۰۱۹ ، این رقم به پنج درصد افزایش یافت. به همین ترتیب در پنج سال گذشته تقاضا برای کارگران خارجی با مهارت های تخصصی در ابزارهای توسعه ، گرافیک رایانه ای ، فن آوری های ذخیره سازی داده و توسعه وب افزایش یافته است که منجر به همه گیری COVID-19 می شود:

گزارشی از سوی موسسه بروکفیلد در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که بخش فناوری کانادا ۱۱۷ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ صنعت مالی و بیمه بزرگتر بوده است و رشد اقتصاد فناوری، حتی از رشد سالانه معادن، معادن و استخراج نفت و گاز پیشی گرفته است. بخش فناوری بزرگترین کمک کننده به تحقیق و توسعه، نوآوری در محصولات و نوآوری سازمانی است و دومین عامل بزرگ در پردازش نوآوری ها در کانادا است.

بخش فناوری مقابله با تأثیرات اقتصادی همه گیری را نشان داده است. بسیاری از کارگران فنی موجود در کانادا توانستند کار راحت تری را نسبت به افراد شاغل در بخشهای دیگر به کار از راه دور برسانند. در حالی که میزان اشتغال بین فوریه و آوریل ۲۰۲۰ به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است ، اشتغال در فناوری فقط ۴٫۲ درصد کاهش یافته است. اما این امر نیاز مبرم اقتصاد کانادا به نیروی انسانی خارجی جدید در صنعت فناوری برای تقویت حرکت ایجاد شده را کم نمی‌کند و همچنان یک ضرورت است.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۸۲۴۰۳