چاپ مقاله ای با عنوان مخاطرات خودایمنی ناشی از ابتلا به کرونا و یا انجام واکسیناسیون توسط اعضای هیات علمی گروه علوم زیستی

به گزارش دفتر همکاری های علمی و روابط بین الملل دانشگاه و به نقل از دکتر ذاکری، رییس دانشکده مهندسی مواد و علوم میان رشته ای، تیم تحقیقاتی گروه علوم زیستی این دانشگاه موفقیت جدیدی را توسط اعضای هیات علمی خود در ارتباط با ویروس کرونا به ثبت رساند.

مطالعه  اخیر این گروه در زمینه  مخاطرات خودایمنی ناشی از ابتلا به کرونا و یا انجام واکسیناسیون  که توسط آقای دکتر خلیلی و  آقای دکتر ذاکری انجام شد در  مجله Frontiers in Immunology با ضریب تاثیر ۷٫۶ مورد پذیرش قرار گرفت. در این مطالعه آقای دکتر خلیلی و ذاکری به همراه سایر همکارانشان بیش از ۴۸۰۰۰ پپتید از کل محتوی پروتئینی ویروس SARS-CoV-2 را مورد بررسی قرار داده و با کل محتوی پروئینی انسانی مقایسه کردند.

با بررسی ایمنی شناختی بر روی این پپتید ها نشان داده شد که ویروس SARS-CoV-2 مشابهت های پپتیدی تعجب آوری با محتوی پروتئینی انسانی داشته و این مشابهت امکان شکست تحمل سیستم ایمنی بدن علیه پروتئین خودی را افزایش می دهد. بدین معنا که سیستم ایمنی با توجه با مواجهه ی بیش از حد با این پپتیدهای مشابه آنها را غیر خودی قلم داد کرده و در نهایت منجر به حمله سیستم ایمنی به پروتئین های خودی و در نتیجه عوارض خودایمنی گردد.

با توجه به میزان بالای ابتلا و حجم بالای واکسیناسیون در حال انجام توجه به این عواقب و در پیش گرفتن سیاست های درمانی متناسب ضروری به نظر می رسد. با این حال طبق پیش بینی های انجام شده کشور ما ایران در ناحیه زرد این عواقب قرار داشته و کشورهای جنوب شرق آسیا از آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت. این مطالعه توجه به افراد دارای زمینه ی خودایمنی را گوش زد کرده و استفاده از واکسن های دارای کمترین عواقب خودایمنی را توصیه می کند.

برای دریافت اصل مقاله اینجا را کلیک کنید.

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۰۶۰۱