دکتر عظمتی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان

دکتر عظمتی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان
هیچ کشوری نمی‌تواند نسخه تعلیم و تربیت کشور دیگری را پیاده کند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه شهید رجائی با اشاره به عملکرد این دانشگاه طی سال گذشته از اولویت های کاری در سال جدید سخن گفت. متن مصاحبه به شرح زیر است:
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در سال ۱۳۵۹ با نام «مجتمع تکنولوژی انقلاب اسلامی» با ادغام انستیتو‌های تکنولوژی تهران راه‌اندازی شد سپس به «مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی» تغییر نام داده  که همزمان با این تغییر و تحولات علاوه بر دوره‌های کاردانی و معلم فنی، مجوز برگزاری دوره‌های کارشناسی ناپیوسته دبیرفنی را هم دریافت کرد و در سال ۱۳۷۲ با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی ( وزارت فرهنگ و آموزش عالی) به دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای تبدیل شد.
از آن سال به بعد دانشکده از طریق آزمون سراسری در  ۲ رشته کارشناسی دانشجو جذب کرد  سپس با توجه به امکانات و توانمندی های موجود، در سال ۱۳۷۶، با ادغام «مرکز آموزش عالی» و «دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای»  با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرتبه دانشگاه ارتقا پیدا کرد و از آن پس به نام «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی» تغییر نام داد.
اکنون این دانشگاه و دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرجع اصلی جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش به شمار می‌روند که البته ماموریت دانشگاه تربیت دبیر ویژه تر است و صرفا دبیر فنی برای هنرستان ها تربیت می‌کند.گفتگویی با حمیدرضا عظمتی رئیس این دانشگاه که اخیرا هم حکم ابقای ریاست آن به وسیله وزیر آموزش و پرورش زده شد، رفتیم تا از دستاوردهای این دانشگاه ها و ماموریتش برای سال آینده جویا شویم؛ در ادامه مشروح این گفت‌وگو آمده است:
هیچ کشوری نمی‌تواند نسخه تعلیم و تربیت کشور دیگری را پیاده کند/ ریل گذاری برای بین المللی سازی دانشگاه در سال ۹۸/ تربیت معلم کار آموزش عالی است
باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر مهمترین دستاوردی که در سال ۹۷ به آن دست یافتید چه بود؟
عظمتی: ماحصل آنچه در سال ۹۷ امروز با آن مواجه هستیم پیشرفت در شاخصه‌های مختلف دانشگاه است که مبتنی بر آمار و اطلاعات نشان از روند رو به رشد دارد البته فعالیت‌ها باید شتاب بیشتری بگیرد و عوامل متغیر‌های مبتنی بر آن توسعه یابد.

امسال یکی از بزرگترین اتفاقات حرکت به سمت بین‌المللی سازی دانشگاه بوده است که البته تدوین سند از سال ۹۶ کلید خورد و در نهایت در آخرین جلسه هیئت امنای امسال به نتیجه رسید و سال ۹۸ ریل گذاری مبتنی بر این سند را دنبال می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: این بین‌المللی سازی چه کمکی به دانشگاه می‌کند و چه برنامه‌هایی ذیل آن در نظر گرفته‌اید؟

عظمتی: نقشه بین‌المللی سازی دانشگاه گامی در جهت کسب مرجعیت علمی در منطقه است، علاوه‌بر آن با توجه به سابقه قابل توجه در حوزه تعلیم و تربیت تعامل با کشور‌های اسلامی را در حوزه تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار دادیم.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع تربیت معلم توجه دارد و در این مسیر دانشگاه‌ هم از رهنمود‌های آن استفاده کرده است که در مسیر بین‌المللی سازی این سند هم مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که فعالیت‌ها در دانشگاه مبتنی بر این سند پیش می‌رود البته ذیل بین‌المللی سازی دانشگاه بهره‌گیری از تجارب دیگر کشور‌های جهان در حوزه تعلیم و تربیت و همچنین تربیت معلم فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد.

نیازمند مدل های بومی تعلیم و تربیت هستیم

باشگاه خبرنگاران جوان: همواره نظام آموزشی کشور‌هایی همچون فنلاند و ژاپن به عنوان نظام آموزشی برتر مطرح می‌شود و در مواردی تاکید بر دستیابی به چنین نظام‌هایی در کشور مطرح است، آیا چنین دیدگاهی در نظام تعلیم و تربیت در سیاست‌هایی که سنخیتی با کشور ندارد  تایید می‌کنید؟ و این کار می‌تواند به آموزش و پرورش ما کمک کند؟

عظمتی: تربیت معلم در کشور سابقه‌ای ۱۰۰ ساله دارد و نمی‌تاون این سابقه را نادیده گرفت، علاوه بر آن یکی از دستاورد‌های ۴۰ ساله کشور وجود یک مدل بومی تربیت معلم است که مبتنی بر نیاز‌های ما شکل گرفته است هرچند ممکن است نقد‌هایی به آن وارد باشد، اما مدلی را در نظر گرفتیم که متناسب با اقتضائات کشور است.

یکی از اهداف ما تعامل با کشور‌های دیگر و استفاده از دستاورد‌های آن‌ها در حوزه آموزش و پژوهش است که باید استفاده از این دستاورد‌ها در کشور بومی سازی شود و آن‌طور که اقتضای ماست از این الگو‌ها استفاده کنیم.

و باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که هیچ کشوری نمی‌تواند در حوزه تعلیم و تربیت نسخه کشور دیگری را پیاده کند و نیازمند مدل بومی هستیم که البته اکنون هم این مدل را داریم و این مهم  جزء دارایی‌های ما هم محسوب می‌شد، اما به طور کلی نکته مثبت از کشور‌های مختلف دنیا را برای کار خود مورد توجه قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از نظر طبقه بندی دانشگاه‌ها چه رتبه‌ای را کسب کرده و آیا این رتبه مورد قبول شما است یا خیر؟ با توجه به اینکه این دانشگاه وظیفه خطیر تربیت معلم را بر عهده دارد.

عظمتی: دانشگاه‌های ایران بر اساس ماموریت‌های بومی، ملی و منطقه‌ای طبقه‌بندی می‌شود و بر این اساس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هم در این رتبه بندی قرار گرفته است. طبق اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) رتبه دانشگاه در محدوده بین ۲۰ تا ۳۰ قرار دارد و نسبت به وضعیت گذشته خود ۱۶ پله رشد یافته است.

البته باید جایگاه این دانشگاه با توجه به ماموریت آن جز ۲ الی ۳ دانشگاه برتر کشور باشد، اما با توجه به امکانات فعلی روند رو به رشدی را شاهد بودیم و حتی از بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کشور رتبه بهتری را کسب کرده‌ایم.

هیچ کشوری نمی‌تواند نسخه تعلیم و تربیت کشور دیگری را پیاده کند/ ریل گذاری برای بین المللی سازی دانشگاه در سال ۹۸/ تربیت معلم کار آموزش عالی است

راه اندازی آزمایشگاه های علوم شناختی در دانشگاه

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در حوزه تجهیزات و امکانات برای دانشجویان موفق بوده‌اید؟ چرا که اغلب دانشجویان از شرایط رفاهی از جمله وضعیت خوابگاه ناراضی هستند.

عظمتی: زندگی خوابگاهی در کل دنیا با محدودیت‌هایی مواجه است البته سعی کردیم در مدت اخیر زیرساخت‌های دانشگاه را ارتقا دهیم که برای دستیابی به این هدف رشد بودجه کمک کننده خواهد بود و در تعمیر و تجهیز امکانات دانشگاه موثر است.

در دانشگاه اقدامات قابل توجهی داشته‌ایم از جمله ایجاد و تجهیز دانشگاه‌هایی مانند آزمایشگاه علوم شناختی، ایجاد مرکز داده دانشگاه و پژوهشکده فناوری‌های نوین مصادیقی از فعالیت‌های روبه رشد دانشگاه محسوب می‌شود، هرچند برای مطلوب بودن امکانات این دانشگاه فاصله قابل تاملی وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا با توجه به میزان بودجه دانشگاه توانستید نیاز‌ها را برطرف کنید؟ در واقع بودجه کفاف نیازها را می‌دهد؟

عظمتی: تربیت معلم کار آموزش عالی است و امیدواریم در آینده به ۲ دانشگاهی که وظیفه تربیت معلم را دارند توجه بیشتری شود؛ همانطور که این دو دانشگاه تجهیزات و امکانات منحصر به فرد دارند باید از نظر امکانات و بودجه هم منحصر به فرد باشند تا شاخصه‌های اصلی دانشگاه همچون نسبت استاد به دانشجو، رتبه علمی و مواردی از این قبیل ارتقا یابد.

همانطور که مقام معظم رهبری بار‌ها به این موضوع اشاره داشته‌اند که دانشگاه‌های تربیت معلم شاه‌کلید هستند و باید به آن‌ها توجه کرد هرچه  برای آموزش و پرورش هزینه کنیم سرمایه گذاری است و بازتاب آن را سر کلاس درس و نسل‌های آینده خواهیم دید، یکی از شاخصه‌های کلیدی سند تحول بنیادین تحول در تربیت معلم است بنابراین آنچه وجود دارد باید تقویت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه تولید علم اقدامات قابل توجهی داشته‌اید؟

عظمتی: با تمهیدات اندیشیده شده فدراسیونی ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولیدات کیفی را رصد می‌کند و اکنون ۲ سال است که تمام موسسات آموزش عالی کشور، اساتید و فعالیت‌های آن‌ها بررسی شد و بر این اساس امسال  از حیث انتشارات با کیفیت جزء ۴ دانشگاه برتر قرار گرفته‌ایم.
علاوه بر آن اساتیدی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی داریم که از حیث انتشار مقالات علمی منحصر به فرد هستند و فعالیت‌های علمی آن‌ها در مجلات معتبری با ضریب تاثیر بالا به چاپ رسیده است.
هیچ کشوری نمی‌تواند نسخه تعلیم و تربیت کشور دیگری را پیاده کند/ ریل گذاری برای بین المللی سازی دانشگاه در سال ۹۸/ تربیت معلم کار آموزش عالی است

تحصیل حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم  در دانشگاه

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه یکی از ۲ دانشگاه اصلی برای تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش محسوب می‌شوید تا کنون چقدر توانسته‌اید نیاز‌های آموزش و پرورش را پاسخگو باشید؟

عظمتی: اکنون دانشگاه تربیت دبیر به طور کامل ظرفیت خود و حتی بیش از آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است و حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجومعلم در دوره‌های مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند حتی از ظرفیت‌های استانی هم برای تحصیل دانشجو معلمان استفاده کرده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه هدف گذاری‌هایی که در سال ۹۷ داشته‌اید آیا توانسته اید تمام کارهای را انجام دهید یا کار‌های نیمه تمام هم  داشته‌اید؟

عظمتی: به دلیل محدودیت منابع مالی نو سازی دانشگاه روند کندی دارد و از جمله موارد باقی مانده می‌توان به نیمه کاره ماندن برنامه‌های توسعه‌ای و امکانات خوابگاهی دانشجویان اشاره کرد.

تعامل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی با دانشگاه فنی و حرفه ای

باشگاه خبرنگاران جوان: اولویت‌های دانشگاه برای سال ۹۸ چیست؟

عظمتی: برنامه‌های سال آینده این دانشگاه در ۲ حوزه استاندارد سازی و توسعه بر مبنای ماموریت‌ها دنبال می‌شود که در بخش اول استانداردسازی در تمامی ابعاد این دانشگاه از فضای فیزیکی گرفته تا نیروی انسانی مورد توجه است و در بخش دوم هم این توسعه بر مبنای اجرایی کردن سند بین المللی سازی دنبال می‌شود.

اکنون اوج ظرفیت را برای تربیت دانشجو مبتنی بر نیاز‌های آموزش و پروش انجام می‌دهیم البته  آموزش و پرورش نسبت به سایر معلمان نیاز کمتری به معلمان فنی دارد هرچند که همین نیاز هم نسبت به ظرفیت‌های دانشگاه رجایی بالا است بنابراین سعی می‌شود از طرق مختلف به ویژه  اخذ ردیف استخدامی در دوره‌های یک ساله و مبتنی بر اساسنامه دانشگاه که مجزا از اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است تامین نیاز دنبال شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: پیش از این گفتید که دانشگاه حتی بیش از ظرفیت خود به تربیت دانشجو می‌پردازد، آیا بستر لازم برای جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی وجود دارد و چطور نیاز‌های آن را برطرف می‌کنید؟

عظمتی: در دوره‌های یک ساله با دانشگاه فنی و حرفه‌ای تعامل داریم و این دانشگاه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود را در اختیار مهارت آموزان قرار می‌دهد بنابراین مشکلی از نظر آموزش این طیف از افراد نداریم.