۳۳۳ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر قرار گرفتند

به گزارش اداره روابط ‌عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس ISC گفت: حوزه­ی علوم انسانی در دهه ­های گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مقام معظم رهبری بارها از ضرورت تحول در حوزۀ علوم انسانی سخن گفته و با بیان اینکه «ما باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم؛ نباید مقلد باشیم»، افق روشنی را در برابر جامعۀ علمی ترسیم کرده است.

فاضل زاده اظهار داشت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC)، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر می ­نماید که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شده­ اند.

وی ادامه داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش­ های نرم افزاری آغاز می‌شود. در مرحله بعد، ابهام زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود انجام می ­پذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده ­اند مرتب­ سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته می­ شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استناد­های صورت گرفته به تولیدات علمی آن­ها است.

وی افزود: تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه­ موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دسته بندی شده‌اند. قابل ذکر است، برخی از پژوهشگران در چندین حوزه­ موضوعی امتیاز لازم را کسب می کنند که به صورت جداگانه در حوزه­ی چند رشته ­ای قرار داده شده‌اند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: بر این اساس، حدود ۱۶% این پژوهشگران متعلق به حوزه چند رشته­ ای هستند. بعد از حوزه چند رشته‌ای، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری قرار دارند (حدود ۱۲%). حوزه های موضوعی علوم اجتماعی و علوم تربیتی هر کدام حدود ۷%  از پژوهشگران را به خود اختصاص داده­ اند و در رتبه سوم قرار دارند. مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی سایر، جامعه شناسی و علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی و هنر و معماری می باشند.

جدول ۱٫ تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه­ های موضوعی

نمودار ۱٫ تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

نمودار ۲٫ سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه های موضوعی

سهم دانشگاه ­ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

دکتر فاضل زاده گفت: جدول زیر، سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر را نشان می­ دهد، همان طور که ملاحظه می شود دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر هستند. لازم به ذکر است در حال حاضر برخی از پژوهشگران دارای حداقل دو وابستگی سازمانی هستند و آمار زیر تنها براساس وابستگی اصلی می باشد.

جدول ۲٫ سهم دانشگاه ­ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر

همان طور که در جدول ۳ قابل مشاهده است، سهم بانوان پژوهشگر ایرانی پراستناد در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر حدود ۱۴%  است.

  جدول ۳٫ تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک جنسیت

جهت اطلاع از اسامی پژوهشگران ایرانی پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک دانشگاه و حوزه موضوعی به لینک (https://isc.ac/fa/page/258/)  مراجعه نمایید.

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

۰۲۰۲۰۹۰۱