گفتگو با دکتر محمدرضا سرکار آرانى، استاد دانشگاه ناگویاى ژاپن

در ابتدای این نشست مجازی،  دو طرف به معرفی دانشگاه های خود پرداخته و ماموریت های هر دو دانشگاه به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت. در این گفتگو که با محوریت بررسی روند آموزشی دانشگاه های ماموریت محور و چگونگی جذب فارغ التحصیلان در بازار کار در کشور ژاپن، برگزار گردید اطلاعات بسیار ارزشمندی از دانشگاه های تراز اول ژاپن و شناسایی همتایان دانشگاه رجایی در ژاپن حاصل شد. برگزاری دوره های پداگوژی و بررسی سیستم آموزش و پرورش کشور ژاپن در تربیت دبیر برای مدارس و هنرستان ها و برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی در این کشور، از دیگر محورهای این گفتگو بود. در خاتمه این نشست، طرفین ابراز امیدواری کردند که بتوان در آینده نزدیک ارتباط گسترده ای با همتایان دانشگاه شهید رجایی در کشور ژاپن برقرار گردد.   همچنین آقای دکتر بنی هاشمی، استاد دانشگاه امام حسین(ع) که مهمان ویژه این جلسه بودند، از برگزاری یک وبینار علمی در آینده ای نزدیک فی مابین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و یکی از دانشگاه های کشور ژاپن خبر داد.

دکتر محمدرضا سرکار آرانى دانش آموخته دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس است و در سال ١٣٧٨ درجه دکتری تخصصی خود را در رشته آموزش تطبیقی و بین‌الملل از دانشگاه ناگویاى ژاپن گرفته است.

او در مهرماه ۱۳۸۳ به عنوان پژوهشگر برگزیده “انجمن توسعه علم ژاپن” انتخاب شد و همزمان بورس دوره تحقیقاتی فوق دکترى را برای ۲۴ ماه از این انجمن دریافت کرد. دکتر سرکار آرانى فوق دکترى خود را در روش‌های بهسازی آموزش در دانشگاه ناگویاى ژاپن با موفقیت در سال۱۳۸۵ به پایان رساند و به وطن بازگشت او اکنون دانشیار دانشگاه علامه طباطبایى، استاد وابسته دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران و استاد مدعو دانشگاه ناگویا است. پروژه پژوهشی و بین المللی پیشنهادی ایشان در آستانه سال تحصیلی ۲۰۰۹ با موفقیت به تصویب وزارت علوم ژاپن رسید و ایشان از این پس یکی از نادر پژوهشگران خارجی با گرنت پژوهشی از وزارت علوم در ژاپن است که  مسئولیت هدایت پروژه تحقیقاتی بین المللی را در حوزه علوم انسانی و مشخصاً زمینه تحقیقاتی خود “درس پژوهی” بر عهده دارد. دکتر محمدرضا سرکار آرانى پیش از این نیز در سال ۱۳۸۳ به عنوان پژوهشگر برگزیده  “انجمن توسعه علم ژاپن” انتخاب شد.  از وی تاکنون بیش از ۴۰ مقاله علمى، پژوهشى به زبان‌های فارسى، انگلیسى و ژاپنى در مجلات معتبر ملی (ایران و ژاپن) و بین‌المللی به چاپ رسیده است و درکنفرانس‌های بین‌المللی بسیاری در  ایران، ژاپن، آلمان، فرانسه، هنگ کنگ، چین، کره جنوبی، هلند، بلغارستان، مجارستان و انگلستان شرکت کرده و مقاله ارایه داده است. او فصل‌هایى از چند کتاب به زبان‌های فارسى، انگلیسى و ژاپنى نوشته است. دکتر سرکار آرانى، کتاب‌های بسیاری در ایران به چاپ رسانده است؛ “مدیریت دانش”، “فرهنگ آموزش”،” اصلاحات آموزشى و مدرن سازى”، “یادگیری و شکاف دیجیتالی”، “فناورى براى آموزش”، “الفبای مدیریت کلاس درس “، “آموزش به مثابه فرهنگ”و” پژوهش در کلاس درس” از مهمترین آنهاست. کتابى که به زبان انگلیسی با عنوان “درس پژوهی به مثابه راهبرد اصلاحات آموزشی در جامعه یادگیرنده” همراه با دو تن از همکاران ژاپنى و انگلیسى‌اش نوشته و در سال ۲۰۰۶ به زیور طبع آراسته است به زبان چینی ترجمه شده  است و به زودی وارد بازار نشر چین می‌شود. مهم‌ترین محورهای پژوهشی وی عبارتند از: فرهنگ آموزش، مطالعات تطبیقی آموزش و سنت‌های آکادمیک و دانشگاهی، آموزش عالی و مدیریت دانش، و مدل‌های اثربخش بهسازی آموزش به ویژه “درس پژوهی”.

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۶۱۷۰۲