به منظور تامین نظر شورای نگهبان؛ لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در یاسا اصلاح شد

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور؛ نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۶ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه بین الملل سامانه‌های کاربردی به منظور تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۱ این لایحه با ۱۷۱ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند و برای رفع ایراد شورای نگهبان اصلاح و پیوست آن را به شورای نگهبان ارسال کردند.

در ماده واحده لایحه مذکور آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در مؤسسه بین المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک، اقدام نماید.

در تبصره ۱ این ماده واحده آمده است: تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت برعهده دولت است. کلیه دستگاه های اجرایی موظفند تمام ارتباطات و تعاملات موردنیاز خود با موسسه یاد شده را از طریق دستگاه اجرایی طرف عضویت برقرار نمایند.

براساس تبصره۲ ماده واحده مذکور؛ رعایت اصول یکصد و سی و نهم (۱۳۹) و هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در مورد ارجاع اختلاف به داوری، موضوع ماده ۶ و هرگونه اصلاح منشور موضوع ماده ۱۸، الزامی است.

مؤسسه بین الملل تحلیل سامانه‌های کاربردی (یاسا) یک سازمان تحقیقاتی بین‌المللی واقع در نزدیکی وین، پایتخت اتریش است که انجام مطالعات علمی میان رشته‌ای در مورد مسائل زیست محیطی، اقتصادی، تکنولوژیکی و اجتماعی در زمینه ابعاد انسانی تغییرات جهانی را هدایت می‌کند.

با پیوستن صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) به مؤسسه بین‌المللی یاسا محققان کشورمان از ظرفیت‌های این مؤسسه وامکاناتش بهره‌مند خواهند شد.

این مؤسسه دارای ساختاری مستقل است که در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط ۱۲ کشور دنیا که معتقد بودند، کشورها بدون توجه به ارتباطات سیاسی، باید به لحاظ علمی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند، تأسیس شد. این مؤسسه، ارتباط بین شاخه‌های مختلف علوم را برقرار می‌کند و متخصصان برجسته حدود ۶۰ کشور جهان، با این مؤسسه همکاری دارند که برندگان جایزه نوبل از جمله آنها هستند.

اتریش، استرالیا، انگلستان، اندونزی، اکراین، آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، ویتنام، فنلاند، سوئد، مصر، مکزیک، نروژ، هند و اسلواکی برخی از کشورهای عضو این مؤسسه هستند.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۰۶۱۷۰۱