پیام رئیس دانشگاه شهید رجائی به مناسب بزرگداشت روز معلم و مقام شامخ استاد

رئیس دانشگاه شهید رجائی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم پیامی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، متن پیام آقای دکتر حمیدرضا عظمتی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز معلم تجلی یادآوری و تذکری است به همه جوامع که اولین قدم در راه اعتلا و سعادت بدون وجود معلم رقم نخواهد خورد و چه زیبا برجسته ترین و والاترین معلم بشریت و خاتم الانبیا (ص) که دلیل بعثت خود را معلمی بیان نمود و به زیبایی فرمودند که :” اِنّی بُعِثتُ مُعَلِماً “.

روز معلم را باید روز گرامیداشت دانایی در همه ابعاد و سعادت در همه شئون و اوصاف دانست و به حق برای طالبان فضیلت و فرهیختگی همه روزها باید روز گرامیداشت مقام معلم باشد.

بی گمان ورود به عرصه تعلیم و تربیت با رویکرد آرمان خواهی و نگرش انسان ساز بودن، به معنی توانایی انسان در انتقال دانش و معرفت و تفکر سودمند، که از ویژگی های باطنی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است؛ موهبتی بی همتاست که خداوند متعال آن را به عنوان یک فرصت استثنایی، نصیب و تقدیر افراد برگزیده یک جامعه می نماید.

این روز در کشور عزیزمان متقارن است با نام یکی از برجسته ترین معلمین این مرز وبوم “شهید مرتضی مطهری”، معلمی با دانش و نظریه پرداز که علم را با عمل همراه ساخت و همین عامل از متغیرهای موثر ماندرگاری وی گردید و لذا یاد و خاطره این شهید والامقام را گرامی می داریم.

در این ایام که مردم کشورمان به همراه سایر مردمان اقصا نقاط جهان درگیر یک بیماری فراگیر می باشند، مجدداً یکی از نکته هایی که برای مقابله با این پدیده ناخوشایند به اذهان متبادر می گردد نقش موثر عامل آموزش و پژوهش است. آموزش توام با دانش اولین نسخه دارویی است که برای هر حادثه ای قابل تصور است و پژوهش که می تواند با توجه به مشکل پیش آمده در جهت رفاه و آسایش جامعه گام بردارد.

نقش موثر تعلیم و تربیت در پیشبرد اهداف یک جامعه امری بدهی و اجتناب ناپذیر است و همه می دانیم سرمایه گذاری در این بخش تعلیم و تربیت در تمام سطوح آن به منظور آماده کردن نیروهای انسانی توانمند که قابلیت های تصدی امور آینده را داشته باشند، امروزه یک سرمایه گذاری سودمند و نتیجه آن دخایر نامتنهاهی از تفکر و خلاقیت خواهد بود که نیازهای آینده جامعه را مرتفع می سازد.

در این ایام شیوع بیماری فراگیر (کرونا)، طیف های مختلف جامعه درصد گرداندن امور می باشند که شاخص ترین آنان کادرهای درمانی می باشند، لکن در این میان طیف های دیگری هم هستند که هرچند ذکر نام آن ها کمتر می باشد لکن با توجه به امکانات و محدودیت ها در حال ایفای نقش بی بدیل خود می باشند که جامعه علمی و آموزشی کشور یکی از آنهاست.

در این میان تلاش بی وقفه کادر اساتید و معلمین در جایگزینی سریع آموزش الکترونیکی و از راه دوره به جای آموزش حضوری که امکان آن سلب گردید، به سبب جلوگیری از وقفه در عرصه آموزش کشور علی رغم عدم تجربه پیشین، در این سطح از مصادیق این تلاش بی بدیل است.

بسیار خرسند و سپاس گزار خداوند متعال هستیم که به مجموعه خانواده دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی نیز توفیق خدمت در این عرصه مهم و حیاتی (آموزش و تولید علم نافع) را عنایت فرمود. دانشگاهی که به حسب مأموریت یگانه آن در عرصه تربیت نیروی انسانی برای آینده ایران اسلامی یک دانشگاه راهبردی تلقی می گردد.

در اینجا یک بار دیگر بر خود لازم می دانم ضمن تبریک به همه کسانی که به هر نحویی در نظام تعلیم و تربیت فعالیت می نمایند، از تلاش های صادقانه و پر ثمر همه اساتید، کارکنان خدوم و دانشجومعلمان معززمان که با تلاش خود موجبات رشد و شکوفایی دانشگاه و ارتقأ و عزت آن می باشند صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم و در ماه مبارک رمضان که ماه نور و برکت و تقوا است، برای همگان آرزوی سلامتی و توفیق از خداوند مَنّان داشته باشم.

حمیدرضا عظمتی

۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹/ هفتم رمضان المبارک ۱۴۴۱