ویژه برنامه « افول آمریکا » با حضور شهردار تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی، ویژه برنامه «« افول آمریکا »» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه و با حضور دکتر علیرضا زاکانی، شهردار محترم تهران بزرگ در روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه در سالن شهید طهرانی مقدم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، دکتر زاکانی شهردار تهران در ویژه برنامه «افول آمریکا» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی برگزار شد، گفت: مسیری که آمریکا می‌رود در حال انقراض است. در واقع آمریکا مانند گربه‌ای است که هار شده و می‌خواهد خودش را نشان بدهد. وی با بیان اینکه امروز آمریکایی فهمیده اند کانون اصلی تفوق و چیرگی آن‌ها ایران است، اظهار کرد: اردشیر زاهدی اعتراف کرد که حاج قاسم مایه یکپارچگی ایران شده است. زاکانی با اشاره به اینکه اغتشاشات اخیر طرح فوق العاده بزرگی بود که نتوانستند انجامش بدهند، اضافه کزد: جنس اعتراضات در ۱۴۰۱ اجتماعی شد و قرار بود پیوست سیاسی هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه تهران در هم انباشتگی مشکلات دارد، اما بن‌بست نداریم، افزود: ما برای تامین بودجه یک سانت تراکم نفروختیم و این در حالی است شهرداری تهران ۲ سال و نیم تنش مالی داشت. وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد بودجه تهران را در عرض ۶ ماه تامین کردیم و این بی سابقه است، اضافه کرد: من ۲۲ روز بعد از ورود به شهرداری اعلام کردیم از تنش مالی خارج شدیم. دکتر زاکانی با بیان اینکه ما لکنت زبان داریم و باید بپذیریم در جنگ رسانه دست برتر نداریم، گفت: تا خرداد امسال هیچ مصاحبه‌ای نداشتم؛ چون فقط می‌خواستیم کار کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران ۲۱ هزار معتاد متجاهر دارد و قبلی‌ها می‌گفتند این‌ها را رها کنید تا بمیرند، افزود: ۵ هزار تخت برای نگهداری متعادین متهاجر ایجاد شده و امروز سه هزار نفر معتاد متهاجر که مثل خواهر، برادر، پدر، مادر و فرزندان ما هستند، ولی به دلیل شرایط نامساعدی کسی حاضر نیست از آن‌ها نگهداری کند را تحت نظر قرار داده‌ایم و قصد داریم ۲۵۰۰ تخت دیگر را نیز راه اندازی کنیم. وی با بیان اینکه ما شمران نو را از وضعیت فعلی درمی آوریم و منطقه ۱۹ و ۱۸ آینده به مانند امروز نخواهند بود، افزود: من به سرمایه دار‌ها می‌گویم بدویید. صادقانه می‌گویم امروز منطقه ۱۹، ۲۳ کوره پزخانه دارد که به محل آسیب تبدیل شده اند؛ اما در همین منطقه با شهرک‌های سازی نوین و دقیق می‌توانیم خلق افتخار کنیم و در منطقه ۱۵، ۲۰ و دیگر مناطق هم به این صورت است.

شهردار تهران با اشاره به وجود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران که ۴۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است، تصریح کرد: سه گسل زلزله تهران بلای جان ماه هستند اما؛ همین ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار هم برای ما موهبتی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم؛ لذا شهرداری به صورت جدی به حوزه مسکن وارد شده و در هفته آینده کمیسیون ماده ۵ مشکلات شهر تهران مثل ده ونک، اسلام آباد و کن را بررسی می‌کند و طرح‌های موضوعی و موضعی را ارائه می‌دهیم و ما کل تحول منطقه‌ای را طلب می‌کنیم. وی با بیان اینکه نتیجه اقدامات شهرداری تهران در حوزه مسکن ۱.۵ آینده مشخص می‌شود؛ اما امروز این اقدامات شیب تلاطم را به شدت منکوب می‌کند، اظهار کرد: اولویت شهرداری تکمیل هفت خط متروی تهران شامل تکمیل خط هفت و شروع و تکمیل خط ۱۰ است. مضاف بر این ما داریم به شدت داریم کار می‌کنیم تا خط شش را به هم وصل کنیم و این اتصال نیز تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

دکتر زاکانی افزود: اگر هفت خط متروی تهران فعال شوند ۲۵۰۰ واگن نیاز داریم و این در حالی است که اکنون ۱۵۰۰ واگن قطار در تهران وجود دارند که بیش از ۲۰۰ واگن از رده خارج شده اند و دو سوم قطار‌های باقی مانده هم به اورهال نیاز دارند به گونه‌ای که این واگن‌ها زیر پا قرقر می‌کنند. وی با بیان اینکه تامین اعتبار اورهال ۷۰۰ واگن مترو در دستور کار قرار گرفته است، افزود: از سال ۹۵ قرار بوده ۶۳۰ واگن خریداری شود، اما به ما که رسیده هیچ کاری نشده است؛ اما ما مجوز‌های لازم را از دولت گرفته ایم و این ۶۳۰ واگن دارند با خرید از چین عملیاتی می‌شوند و از ۱.۵ سال آینده وارد کشور خواهند شد؛ البته قطار ملی نیز که دستاورد شرکت‌های دانش بنیان است و روی آن سرمایه گذار کرده ایم قبل از پایان سال تست می‌شود و ما اینگونه می‌خواهیم به دانشگاه ها، جهاد دانشگاهی، دانشگاه ها، مپنا و افتخارات ملی خودمان تکیه کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه احداث خط ۱۱ مترو را نیز با مپنا در حال انعقاد هستیم، تصریح کرد: اعتبار مورد نیز برای تکمیل متروی تهران ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که طبق سند حمل و نقل تهران مترو باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود؛ البته ما گفته ایم که مترو باید تا پنج سال آینده تکمیل شود و دانش آن را هم داریم. اعتبار مورد نیز هم در درون مجتمع‌های ایستگاهی، درون فضای پیرامون ایستگاه‌ها تا شعاع ۸۰۰ متری و در خلق ظرفیت بین ایستگاه‌ها قرار دارد. وی بیان کرد: تمام خطوط مترو را که امکان اتصال آن‌ها وجود داشته باشد با یک اولویتی پیگیری می‌کنیم؛ چون مطلوبیت حضور در مترو با اتصال خطوط به هم افزایش می‌یابد. با این اوصاف ما برای اتصال هفت خط فعلی به هم به ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم؛ اما تکمیل اتصال خطوط مطلوبیتی که برای شهروندان تهران ایجاد می‌کند دو برابر تاسیس خطوط ۸ تا ۱۱ است. دکتر زاکانی با بیان اینکه در یک سال اخیر بیش از ۹ هزار میلیارد تومان امکانات مشارکتی شهرداری را برگرداندیم؛ صدایش را هم در نیاوردیم، تصریح کرد: تکمیل خط مترو را ۱۵ سال جلو انداختیم. وی اظهار کرد: درست‌ترین تصمیمی که دولت می‌تواند بگیرد این است که مشغول اعتراضات نشود و کارش را متوقف نکند و رئیس جمهور این تصمیم را گرفته است. مردم مشکل اقتصادی دارند و دولت به خاطر این اعتراضات نباید از کار اصلی که گره گشایی از مشکلات مردم و نوکری آنهاست کوتاه بیاید. مضاف بر این دولت باید با مردم حرف بزند و برای آن‌ها توضیح بدهد.