وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی

وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید رجایی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صبح روز یکشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که در محل این دانشگاه برگزار شد با اشاره به سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: در یکی از نظریه‌های مدیریت آموزشی که مطرح است، مدرسه باید به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت قرار گیرد و به عنوان یک مدیریت مستقل حقوقی، توانایی تصمیم‌گیری در زمینه‌های مختلف را داشته باشد.
6a5a7464
وی ادامه داد: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته، متأسفانه موفقیت قابل توجهی در این خصوص نداشته‌ایم و امروز مدارس به عنوان جزئی از ساختار پیچیده نظام ‌آموزشی، صرفاً مجری دستورات واحدهای بالاتر است.

بطحایی با تأکید بر اینکه مدرسه امروز با آنچه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت وجود داشته فاصله دارد، گفت: اولین سیاستی که در دولت دوازدهم در آموزش و پرورش سعی در عملیاتی کردن آن داریم رساندن و نزدیک کردن به هدف اصلی و مهمی است که در آن مدرسه به عنوان کانون اصلی تصمیم‌گیری در حوزه تعلیم و تربیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای بهبود شرایط آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: سه برنامه عمده پیش‌رو است که از دو هفته پیش آغاز شده است؛ ضمن اینکه با توجه به وجود سند تحول بنیادین، امروز بنده و مدیران ارشد وزارتخانه نیازی به فاز طراحی و برنامه‌ریزی نداریم، بلکه مسیری که سند تحول برای نظام آموزشی تبیین کرده تا حدود زیادی مسیر را مشخص کرده است.

وی اضافه کرد: این سند یکی از اسناد بالادستی است که از مرحله سیاست‌های کلان پایین‌تر آمده و راهکارهای عملیاتی ارائه کرده است.

6a5a7432

بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید به کانون و مرجعی در حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شود، گفت: سه برنامه را آغاز کرده‌ایم که اولین آن ارتقای شایستگی‌ها و صلاحیت مدیریت در مدارس است که بهترین مؤلفه آن تفویض اختیار است.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: در سال جاری باید با روش‌های هوشمند و اثربخشی به صورت مستمر شایستگی‌های مدیریت مدارس را افزایش دهیم؛ یعنی در سطح دانش، مهارت و توانایی باید بالاتر برویم و قدر مطلق شایستگی مدیران و بخش مدیریت را در پایان سال تحصیلی نسبت به ابتدای سال افزایش دهیم.

وی بیان داشت: امروز توسعه فناوری‌ها به ما اجازه می‌دهد که حتی در سطح پایین، از سیستم‌های موردنظر استفاده کنیم و به صورت مستمر مدیران مدارس با دانش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز خود آشنا شوند.

بطحایی با بیان اینکه امروز در سطح مدیریت و برنامه‌ریزی نقص عمده‌ای وجود دارد که توسعه کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت: این نقص در بروز و استفاده از خلاقیت برای یافتن روش‌های جدید است؛ چرا که آموخته‌ایم همیشه از تجربیات گذشته برای عبور از موانع آینده استفاده کنیم و این مدل ذهنی مدیریتی، در بسیاری از بخش‌ها به ویژه آموزش و پرورش مشکل ایجاد کرده است.

وزیر آموزش و پرورش دومین برنامه استراتژی وزارت آموزش و پرورش را حرکت در مسیر کانونیت مدرسه عنوان کرد و افزود: بحث تفویض اختیارات از جمله برنامه‌هاست و اینکه باید از سطوح بالا به مدرسه این تفویض اختیار انجام شود و مدرسه اختیار تصمیم‌گیری داشته باشد.

وی سومین برنامه خود در سال تحصیلی جدید را طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت در مدارس عنوان کرد و گفت: باید در سامانه‌ای این موضوع ساماندهی شود و اینکه هر مدرسه بر اساس شاخص‌هایی به طور مرتب مورد نظارت کیفی قرار گرفته و رتبه‌بندی شود و نسبت به رتبه قبلی خود اطلاعاتی ارائه کرده و میزان پیشرفت و یا پسرفت آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

بطحایی با اشاره به سیاست‌های آموزش و پرورش در خصوص ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بیان داشت: در دوره آموزش عمومی باید مهارت‌هایی تقویت شود که این مهارت سه نوع است؛ یکی مهارت‌های زندگی است و اینکه باید بچه‌ها وقتی از مدرسه بیرون می‌آیند با این مهارت‌ها ‌آشنا شوند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یک دانش‌آموز با مدرک دیپلم بعضی اوقات با بدیهی‌ترین مهارت‌های زندگی آشنایی کمی دارد و از آن برخوردار نیست؛ مهارت‌هایی مانند صحبت کردن، گفت‌وگو، صبوری و تحمل کردن دیگران از جمله مهارت‌هایی است که متأسفانه در مدارس تمرین نمی‌شود.

وی دومین نوع مهارتی را که باید مورد توجه قرار گیرد را مهارت‌های پایه با هدف کارآفرینی در دانش‌آموزان برشمرد و افزود:باید دانش‌آموزان را به حوزه اشتغال و بازار کار علاقه‌مند کنیم.

بطحایی اظهار امیدوار کرد: در همین هفته با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال قراردادی منعقد شود تا دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه مهارت‌هایی را در قالب پودمان‌های سبک و در حد ۱۰ تا ۱۲ ساعت با هدف آشنایی با بازار کار و اشتغال  کسب کنند که در این خصوص برنامه رونمایی آن با وزارت کار انجام می‌شود و به صورت آزمایشی در مدارس این طرح عملیاتی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سومین مهارتی را که باید دنبال کنیم، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است تا دانش‌آموزان را برای اشتغال آماده کند.

وی با تأکید بر اینکه باید مهارت‌های منجر به اشتغال مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: یکی از مهمترین عوامل انحراف از این موضوع، فاصله گرفتن آموزش و پرورش و مهارت‌های حوزه اشتغال و خدمات است.

بطحایی با تأکید بر اهمیت وجود دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان پشتیبانی برای آموزش و پرورش، افزود: متأسفانه آموزش و پرورش به تدریج از این دو مرکز علمی فاصله گرفته است؛ در حالی که این مراکز می‌توانند از جهت مباحث علمی نقش مؤثری داشته و ایرادهای آموزش و پرورش را مرتفع کند.

6a5a7357

شایان ذکر است، در این مراسم از سند راهبردی فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کتاب زنده عشق نوشته زهرا حاتمی در خصوص خاطرات جانباز شهید حمیدرضا مدنی قمصری رونمایی و از برترین های علمی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه تقدیر شد.