حضور دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در نظام رتبه بندی تایمز آسیایی برای چهارمین سال پیاپی

به گزارش معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آقای دکتر قربانی و به نقل از ISC، پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های رتبه بندی معتبر در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد. روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷٫۵) و وجهه بین المللی (۷٫۵) استفاده کرده است که در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی این شاخص ها جهت رتبه بندی دانشگاه های آسیایی مجددا تنظیم می شوند.
در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاههای آسیایی سال ۲۰۲۳ از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۶۵ دانشگاه حضور داشته اند که ۹ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. این در حالی است که تعداد دانشگاه های ایران در سال گذشته ۵۸ دانشگاه بوده است که فقط ۶ دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. 

همانند سال های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۷ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد و پاکستان با ۸ دانشگاه جدید و ترکیه با ۷ دانشگاه جدید بیشترین تعداد دانشگاه های جدید را در رتبه بندی تایمز آسیایی جاری داشته اند. سهم جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد دانشگاه های رتبه بندی تایمز آسیایی ۲۰۲۳، ۶۵ دانشگاه است که در حدود ۱۰ درصد دانشگاه های این رتبه بندی را شامل می شود. دکتر قربانی افزود: در این دوره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رتبه ۵۷ در ایران و ۵۰۰-۴۰۱ در آسیا را کسب کرد. رتبه دانشگاه در سال ۲۰۲۲ در آسیا در بازه ۳۵۱-۴۰۰ قرار داشت.

 

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر: ۰۲۰۴۱۹۰۱